Muistakaa levätä!

Olenkin kertonut, että lähipiirissäni on melkoisia urheilijoita. Nyt kuulin hyvältä ystävältäni huolestuttavan tarinan, jonka halusin jakaa hänen suostumukseellaan myös täällä varoittavana esimerkkinä. Ystäväni treenaa maratonia varten ja on todella päämäärätietoinen ihminen. Ihailen sitä, kuinka täysillä hän lähtee aina kaikkiin juttuihin mukaan. Tällä ehdottomuudella ja periksiantamattomuudella on myös kääntöpuolensa.

source

Hän oli niin innostunut keväästä ja juoksusta, että oli alkanut vetämään toinen toistaan pidempiä lenkkejä. Noin kuukauden verran hän on juossut tosissaan, kun se on tuntunut niin hyvältä. Aamulenkkinä oli mennyt yhtenä päivänä puolimaraton ja seuraavana päivänä oli taas houkuttanut pidempi lenkki. Tällä kertaa hän juoksi ”vain” 15 kilometriä. Kroppa tuntui palautuvan niin hyvin, ettei lepopäiviä muistanut pitää. Kunnes yhtenä aamuna jo kilometrin jälkeen oli alkanut päässä huimata. Hän oli lyyhistynyt lenkkipolulle ja joutunut soittamaan ystävänsä hakemaan hänet sieltä.

Ystäväni kuvaili tunnetta ihan kamalaksi: kuin olisi ollut vahvassa humalatilassa, mikä ei vain lopu. Lyyhistymisen jälkeen joka päivä oli tuntunut samalta. Vaikka hän olisi ollut makuulla, tuntui että maailma ympärillä pyörii. Hän oli googletellut oireita ja päätynyt siihen, että hän on ylikunnossa. Ylikunto on ylirasitustila ja se on yleistä juuri kestävyyslajeissa. Se tarkoittaa sitä, että kroppaa on rasitettu niin, ettei sisäelinhermosto ja hormonijärjestelmä enää palaudu normaatilaan rasituksen loputtua. Ylikunnossa suorituksesi eivät enää parannu, vaan alkavat heikentyä.

source

Tämä ei suinkaan ole vain maratonjuoksijoiden tai ammattiurheilijoiden haitta, vaan akuutti ylikunto voi tulla jopa muutaman liian rankan treenin jälkeen, kun kropan ei ole annettu palautua rasituksesta. Oireet vaihtelevat, mutta niitä saattaa olla esimerkiksi leposykkeen nousu, nuhamainen olo, suorituskyvyn lasku,uupumus ja haluttomuus urheilua kohtaan.

source

Kannattaa siis kuunnella kehoaan ja muistaa että se lepo on vain elintärkeää. Ylikunnosta palautuminen saattaa olla hidasta ja silloin ei tulisi tehdä mitään kehoa rasittavaa. Jos tunsit piston sydämessäsi, etkä muista milloin olet viimeksi antanut kropallesi lepoa, pidä tänään urheilusta vapaapäivä. Jos treenaat aina kovalla intensiteetillä, voit kokeilla pitää kevyempiä viikkoja aina välillä. Usein niiden jälkeen voimatasot nousevat ihan uudelle levelille.

Omia kokemuksia saa jakaa kommenttien puolella! 🙂

Kommentit (48)
  1. Hyvä postaus tärkeästä asiasta! 🙂

    1. Kiitos Siiri! 🙂 Toivottavasti herätteli ainakin yhtä himoliikkujaa!

  2. Hei oikeesti tärkeä aihe!! Kirjotin itsekin samasta aiheesta vähän aikaa sitten, kun törmäsin todella hyvään artikkeliin: http://myonlycompetition.blogspot.fi/2013/04/fitness-vuoristorata.htmlTo… juttu auttaisi kaveriasikin ymmärtämään, että enemmän ei ole aina parempi.. Mua ainakin auttoi ja olen viime viikkoina treenannut paljon tasaisemmin, oikeanlaisilla tehoilla ja kunnon lepopäivillä ja treeni on tuntunut tosi hyvältä!Ihana blogi sulla, oon jo pitkään seuraillut 🙂

    1. Hei Mrs. H! Todella hyvä tuo kirjoituksesi. Täynnä käytännön vinkkejä ja helppoja muistisääntöjä 🙂 Kiitos siitä! Sitä välillä unohtaa, että ne kevyetkin treenit on tärkeitä. Usein ajattelee, että turha mennä ollenkaan jos ei jaksa vetää täysillä! Kiitos paljon, kiva kuulla! 🙂

    2. No niinpä, kuulostaa tutulta. Ei se enempi aina olekaan parempi 😉 Hyvä jos oli apua!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *