Naimisiinmenon turhuudesta ja tärkeydestä

Juttelemme tämän viikon Yksillä-podcast jaksossa lempiaiheestani, eli rakkaudesta. Käymme läpi muun muassa sitä, kuinka monta kertaa olemme olleet rakastuneet, millaisena rakkauden koemme ja miten suhteessa olo eroaa nyt kaksikymppisenä suhteessa olemisesta. Puhumme myös hedelmällisyysahdistuksesta ja häähaaveista. 

En koe itse olevani kovin perinteinen juuri missään asiassa, joten on hiukan yllättävää kuinka perinteisesti suhtaudun esimerkiksi avioliittoon. Olemme puhuneet tästä paljon ystävieni kanssa ja monet ovat ihmetelleet, minkä takia se on minulle tärkeää? Suurin osa lähipiiristäni ovat melko moderneja naisia, joille häät eivät ole juttu eikä mikään.

Olen tätä pohtinut monelta eri kantilta, enkä ole oikein keksinyt yhtään järkevää syytä sille miksi haluaisin naimisiin. Minua ei kiinnosta sellainen ”päiväni prinsessana” -meininki, ja uskon että moni häihin liittyvä asia aiheuttaisi enemmän stressiä kuin innostusta. En jaksaisi kiinnostua oikeiden kukka-asetelmien tai kutsukorttien valitsemiseen ja tuhansien eurojen laittaminen yhteen päivään kuulostaa hullunkuriselta. Uskon myös, että jos kaksi ihmistä haluavat olla toistensa kanssa, ei siihen tarvita mitään virallista tahoa liiton vahvistamiseksi. Mutta silti, jostain syystä, se tuntuu tärkeältä.

Millä tavalla te suhtauduttu häihin ja avioliittoon? Kuulisin mielelläni perusteluja puolesta ja vastaan. Miksi se on turhaa/ tärkeää?

Kuvat: Sara Vanninen

Perhe Parisuhde Ajattelin tänään
Kiinnitetty postaus

Pieniä tekoja

Kaupallinen yhteistyö: Love Beauty and Planet

Kirjoitin aiemmin tällä viikolla rutiineista, ja kuinka joitain tapoja toistamalla niistä häviää sellainen suorittamisen maku. Kun jonkun tavan saa osaksi viikottaisia rutiineja, ei sen tekemiseen tarvitse käyttää niin paljoa energiaa.

Uskon, että tällaisilla päivittäisillä pienillä teoilla on paljon merkitystä ympäristöllemme. Sosiaalisessa mediassa on kiertänyt jonkin aikaa lause, joka kuvaa hyvin myös omaa ajatusmaailmaani ”We don’t need a handful of people doing zero waste perfectly. We need millions of people doing it imperfectly.”

Jokainen voi miettiä omalla kohdallaan, minkälaisia pieniä tekoja olisi valmis tekemään ympäristömme eteen. Missä olisi parannettavaa?

Oletko tottunut rentoutumaan pitkässä kuumassa suihkussa työpäivän jälkeen? Mitä jos lyhentäisit suihkua ja ottaisitkin pitkän jalkakylvyn seuraavalla kerralla? Tuleeko aina ostettua muovikassi kaupasta, sillä menet kauppaan suoraan jostain, minne et ole muistanut ottaa kestokassia mukaan? Mitä jos taittelisit jokaiseen käsilaukkuusi valmiiksi mukaan oman muovipussin? Tai tuleeko joka päivä haettua noutoruokaa lounaaksi? Mitä jos pyytäisit sen jatkossa omaan rasiaan?

Nämä kaikki ovat esimerkkejä pienistä, mutta päivittäisistä tavoista, joita voi muuttaa vain pienellä suunnittelulla. Kun näihin tottuu, eivät ne tunnu yhtään sen hankalammilta asioilta. Havahduin itse siihen, kuinka paljon käytän julkisia ”turhaan”. Vaikka se on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin yksityisautoilu, on vielä parempi kävellä.

Tajusin tämän kun olin ystäväni luona yökylässä ja kävelimme aina joka paikkaan. Kaikki olivat ”ihan vieressä” eli n. 20-30 minuutin kävelyn päässä. Siinä ajassa kävelisin kotoani melkein mihin tahansa kaupungilla, ja silti tulee hypättyä aina raitiovaunuun. Latasin askelmittarin kannustimeksi, ja jokapäiväinen tavoite on ainakin alkuun 10 000 askelta.

Sen lisäksi otin viikkoon yhden vegaanipäivän. Vaikka syön paljon kasvisruokaa, on lautasella usein maitotuotteita. Vegaanihaastekin tuntuu hankalalta aluksi vain siksi, että on yksinkertaisesti tottunut täyttämään lautasen tietyllä tavalla. Kun uusia ruokia totuttelee tekemään, tulee viikkoon varmasti huomaamatta useampia vegaanipäiviä.

Ja yksi tapa vaikuttaa, on tietysti suosia sellaisia kauneudenhoitotuotteita, jotka ovat hyväksi ympäristöllemme. Love, Beauty and Planet valmistaa tuotteensa ympäristön ehdoilla ja sitä kunnioittaen, kuitenkaan tehosta tinkimättä. Nämä Murumuru voi & ruusu – shampoo sekä hoitoaine ovat todella kosteuttavia ja sopivat ainakin omalle kuivalle ja melko vaativalle  hiuslaadulleni hyvin.

Pullot ja purkit on valmistettu sataprosenttisesta kierrätysmuovista ja ne ovat kierrätettäviä. Tuotteiden luonnolliset ainesosat, kuten murumuru-voi, kookosöljy ja -vesi, arganöljy sekä sheavoi on hankittu kestävistä sertifioiduista lähteistä. Myös hajusteraaka-aineet on hankittu eettisesti. 

Tuotteiden ainesosista 98 prosenttia on luonnollista alkuperää. Ne eivät sisällä keinotekoisia väriaineita tai parabeeneja. Hiustenhoitotuotteet ja vartalovoiteet eivät myöskään sisällä silikoneja, ja kaikki suihkugeelit ovat sulfaatittomia. Kaikki tuotteet sopivat vegaaneille.  Love, Beauty and Planet on sitoutunut kertomaan läpinäkyvästi hiilijalanjäljestään ja maksamaan ympäristöveroa. Yrityksen tavoitteena on pienentää hiilijalanjälkeään 20 prosentilla ennen vuotta 2020. 

 

Kuvat: Sara Vanninen 

Kauneus Suosittelen Ajattelin tänään Vastuullisuus