Pitkien lenkkien harjoittelua

Olen aiemminkin kertonut, että en ole kovin hyvä pitkän matkan juoksija. Rakastan lyhyitä nopeahkoja lenkkejä, sekä toisaalta myös pitkiä kävelyjä. Pitkät juoksulenkit taas ovat täyttä tuskaa.

Teen lähes aina saman virheen: aloitan liian kovalla vauhdilla. Masennun aina täysin, kun lähden juoksemaan jonkun muun kanssa. Lähipiirissäni muilla 20 km saattaa olla ihan normaali lenkki , kun minulle 7 km on jo saavutus.

Tänä keväänä & kesänä aion opetella juoksemaan pidempiä matkoja. Sykemittari olisi varmaan tässä hyvä työkalu. Sitä tarkkailemalla ei tulisi juostua liian kovaa. Aionkin nyt aloittaa ihan kävelyvauhtia hölkkäillen. Juoksen todella hitaasti sellaisia n. 8km lenkkejä näin alkuun. Sitten kun olen tottunut siihen juoksun rytmiin, alan pikkuhiljaa nostaa vauhtia myös.

Lähdin jo yhtenä päivänä juoksemaan, pitkä lenkki mielessäni. Kuitenkin maa oli sellaista sohjoa, että tuntui kuin olisi juossut juoksuhiekalla. Jalat kastuivat myös ensimmäisen 100 metrin aikana. Päätin siirtää lenkkiä keväämäälle ja kaarsin kotiin jo kolmen kilometrin jälkeen (hehe, tekosyitä heti alkuun).

Nyt joku ehkä miettii, minkä takia haluan alkaa juoksemaan pitkiä lenkkejä, jos se ei ole kivaa mielestäni?
Juoksu on mielestäni ihanaa silloin, kun sitä jaksaa tehdä. Tiedän, kuinka nopeasti kunto kohenee kun vain juoksee säännöllisesti. Kestävyysharjoittelullahan on monia hyötyjä yleiskunnon kohottamisen lisäksi. Se parantaa esimerkiksi hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä. Ulkona juostessa pääsee myös nauttimaan samalla raittiista ulkoilmasta ja uni tulee illalla paremmin. Ja mikä parasta, juoksu on ilmaista ja vie todella vähän aikaa. Lenkkarit vain jalkaan, ulos ovesta ja voit samantien aloittaa treenin.

 

Kuulin myös vähän aikaa sitten että älypuhelimiin saa ohjelmia, jotka motivoivat pitämään jostain tietystä juoksusuunnitelmasta kiinni. Voisin ainakin päivittää lenkkimusiikkilistani, jos siitä saisi vähän lisäpotkua. 

Onko muilla samanlaisia suunnitelmia? Hyviä vinkkejä pitkän matkan lenkkeilyyn saa jakaa myös kommenttiboksin puolella.

Kommentit (60)
  1. Mistä olet ostanut ton liivin,kivan näkönen 🙂

    1. Kiitos! Se on valitettavasti yli 10 vuotta vanha (aikoinaan JC:stä) 😀

  2. Siis huh, millasia lenkkejä ihmiset juoksee! Ite juoksen pari kertaa vuodessa pari kilometriä ja kävelen 2,5 km suuntaansa olevat koulumatkat ja pysyn jonkinlaisessa kunnossa. Mutta nyt on taas koulussa Cooperin testi tulossa ja haluaisin paremman tuloksen kun viimeksi, mutta motivaatio ei vaan riitä mihinkään lähtemiseen. Oisko vinkkejä? :)Ja sitten vielä kysyisin tonne aiempiin kommentteihin viitaten että mikä ihmeen hiit?

    1. Mulla parasta motivaatiota on hyvä lenkkimusa tai kaveri jonka kanssa juosta 🙂 hiit tarkoitaa kovalla intenstiteetillä tehtyä intervallitreeniä. Siinä juostaan esim. Minuutti jonka jälkeen taas kävellään reippaasti minuutti, sitten taas juostaan jne. Ei siis hölkätä missään vaiheessa 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *