Pizza terveellisempää kuin salaatti?

Olen pyrkinyt kannustamaan syömään niitä omia herkkuruokia, mutta tekemään niistä terveellisiä versioita. En äkkiseltään keksi mitään ruokalajia, mistä ei tällaista voi tehdä. Meillä on esimerkiksi kotona tehty pizzapohja aina itse, jolloin se ei ole kovin epäterveellistä. Voisinkin joku päivä tehdä siitä vaikka postauksen. Ja täytteeksi voi laittaa vaikka mitä terveellisiä herkkuja, kuten katkarapuja, tonnikalaa, tomaattia, parsaa, rucolaa, oliiveja, ananasta tai herkkusieniä.

kuva

Tortillat ovat oma heikkouteni. Jossain vaiheessa meillä oli jokaviikkoinen tortillatorstai, ja tätä jatkui KAUAN 😀 . Lettuja saa kokojyvävaihtoehtoa, ja täytteitä voi tietysti laittaa oman maun mukaan. Ranskankerman korvaan kermaviililla, ja kasviksia tulee paljon. Usein teen myös omaa guacamolea avokadosta, valkosipulista ja sitruunasta.

tortillatäytteet yhdeltä illalta: salaattia, paprikaa, avokadoa, punasipulia, kurkkua, kermaviilia, jauhelihaa ja tämän lisäksi oli salsaa

Hampurilaisen voi koota vaikkapa ruisleivästä, omatekemästä pihvistä, salaatista, avokadosta, tomaatista, kurkusta ja sipulista, ja ranskanperunat korvata baatatti- tai lanttutikkuperunoilla. Dipiksi sopii esimerkiksi kermaviiliin tehty kastike.

 kuva
Sen lisäksi, että yleisesti epäterveellisinä pidetyt ruoat voivat olla terveellisiä, voi myös yleisesti terveellisinä pidetyt olla epäterveellisiä. Esimerkkinä salaatit, joiden kastikkeet ovat todella rasvaisia ja energiapitoisia. Muistetaan kuitenkin, ettei kalorimäärä kerro välttämättä mitään terveellisyydestä ja salaatista saa myös hyviä asioita. Silti katselin huvin vuoksi Cafe picnicin Caesarsalaatin ravintosisältöä.
Caesarsalaatti

Paino 236.00 g
Kcal 239.00 kcal
1,000.65 KJl
Rasvapitoisuus 8.30 g
Proteiini 28.70 g
Hiilihydraatteja 12.40 g

Ihan hyvältä näyttää tähän mennessä. Kävisi hyvin välipalaksi, proteiinia löytyy ja niin edelleen. Sitten katselin perään Picnicin salaatin kastikkeiden energiamääriä: Salaatin kastike

Paino 50.00 g
Kcal 245.00 kcal
1,025.77 KJl
Rasvapitoisuus 26.00 g
Proteiini 1.30 g
Hiilihydraatteja 2.30 g

lähde

Mielestäni on uskomatonta, että pienessä kipossa kastiketta, on enemmän kaloreita kuin koko salaatissa itsessään! Tässä onkin syy, missä uskon monen menevän ns. ”halpaan”. Ja haluan alleviivata, että minusta Picnicin salaateissa ei sinänsä ole mitään vikaa, syön niitä itsekin välillä. Mutta halusin todistaa, että itse tekemällä tietää mitä suuhunsa laittaa, ja välttyy tuollaisilta tahattomilta kaloripommeilta. 
Mitä olette mieltä, yllätyittekö yhtä paljon kastikkeen kalorimäärästä? 🙂

Kommentit (16)
  1. Me tehtiin tänään myös tuollaista salaattia, tosin ilman niitä salaatinlehtiä, mutta hyvää oli!!:) Ja kiva kuulla että olet tykännyt ruokajutuista!

  2. Ei se ole yhtään yllätys että Caesar kastike on hirvee kaloripommi! Majoneesia ja juustoa. Mutta on se vaan hyvää! Toki aika saman saa vaihtamalla majoneesin kermaviiliin, kunhan parmesaania ei vaihda 🙂 Mä monesti teen ison kipollisen ku teen Caesaria, ja sit sekotan kastikkeen sinne valmiiks joukkoon. Sitä tulee laitettua vähemmän ja sitten salaatin omat esteet vielä laimetavat kastiketta niin näyttää enemmältä!Tortilloista meillä on jo jonki aikaa tehty salaattiversio, eli tacot/nachot/tortillat pois ja tilalle kasa leikattua jäävuorisalaattia. Sitten siihen päälle kasataan kaikki aineet samalla tavalla kuin tortillaan. Hyvää on :PSulla on täällä aina kivoja nää suon ruokapostaukset, sanomattakin lienee selvää että täällä päässä on ihminen joka elää syödäkseen, mutta yrittää löyttä sen kultaisen keskitien hyvän makuisen ruoan ja terveellisyyden välillä. Täältä löytää aina kivoja vinkkejä! Kiitos.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *