Ruokakaapin vakiovarustelu

Mielestäni olisi ihanaa, kun kaapissa olisi aina vihanneksia, pakastimessa lihaa, ja pöydällä hedelmiä. Valitettavasti en ole ihan vielä päässyt niin aikuiseen elämäntyyliin, vaan usein ostan ruokaa vain pariksi päiväksi kerrallaan. Kuitenkin muutamia juttuja kotoota löytyy lähes aina.

1. Kananmunia. Rakastan munia, varsinkin silloin kun ne on keitetty niin, että keltuainen on jäänyt valuvaksi. Munasta saa myös tehtyä lettu/omeletti-tyyppisiä ratkaisuja nälän yllättäessä silloin kun ei ole mitään muuta syötävää. Sopii myös moniin ruokiin silloin, kun tarvitset hiukan extraproteiinia.

2. Pussitonnikalaa. Ostan aina K-kaupassa käydessäni Pirkan maustettuja tonnikaloja. Provence on lempimakuni. Siitä saa herkullisia lämpimiä leipiä, kun haluaa nopeasti jonkun vähän ruokaisamman välipalan. Sopii myös hyvin omelettiin tai vaikkapa raejuustoon sekoitettuna. Nämä ovat sellaisia nopeita pelastajia, kun huomaan, että kaapit on muuten tyhjillään . En tiedä, kuinka terveellisiä nämä ovat verrattuna maustamattomiin, mutta ainakin maistuvat todella hyvältä.
kuva3. Banaania. Halpa herkku, jonka voi napata aamulla laukkuun, kun ei ehdi tekemään eväitä. Sopii myös hyvin myslin/rahkan/protskulettujen kanssa nautittuna. Äitini vinkkasi myös, miten ylikypsiä banaaneja voi hyödyntää. Laita banaani mikroon niin, että se menee ihan löysäksi ja siitä tulee sellaista hilloa. Kuulemma superhyvää & makeaa, voi laittaa vaikka puuron sekaan. Se käy myös herkusta leivän päällä.
4. Pastaa & paseerattua tomaattia & soijasuikaleita. Säilyvät hyvin, ja niistä saa kunnon aterian tehtyä, silloin kun ei ole ehtinyt kauppaan tai ei muuten vain huvita lähteä. Joskus korvaan pastan Quinoalla, jota meiltä löytyy myös melkein aina.

6. Auringonkukan-, kurpitsan- ja pellavansiemeniä. Niitä on helppo laittaa melkein kaikkiin ruokiin kourallinen. Varsinkin salaateissa maistuu hyviltä. Ja ovat superterveellisiä.

5. Marjoja pakastimessa. Niistä saa pyöräytettyä erilaisia pirtelöitä, silloin kun tekee mieli jotain makeaa. Sopii myös hyvin välipalaksi silloin, kun ei oikein jaksa valmistaa mitään erikoista. 6. Valkosipulia. Sopii melkein mihin tahansa ruokaan ja on myös terveellistä. Flunssan ensioireisiin vetäsen aina pari kynttä heti ensimmäisenä.

Siinä taisi olla tärkeimmät. Tämän lisäksi on myös ruisleipää, juustoa, voita, soijaa, mausteita, kurkkua ja usein myös avokadoa, kirsikkatomaatteja,paprikaa ja bataattia. 
Löytyykö teiltä luottoruokia, joita kaapissa pitää aina olla?

Kommentit

jasmine (Ei varmistettu)

ihana postaus!!! :)

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos Jasmine:) kiva kun tykkäsit!

Anonymous (Ei varmistettu)

Aivan sairaan hyvä blogi sulla!! Itse olen juuri aloittanut elämäntaparemontin ja täältä saa niin paljon puhtia kaikkeen kuin myös loistavia vinkkejä !! Go for it girl!!:)) <3

Elisa (Ei varmistettu)

Voi kiitos kamalasti! Todella hyvä mieli tuli :) tsemppiä elämäntaparemonttiin!!:))

Isa (Ei varmistettu)

haha hyvä postaus!! :) ajankohtanen aihe mulle ku yhteenmuuton jälkeen koitan opettaa poikaystävälle et mitä AINA pitää olla kaapeissa koska kotikotonaki aina oli :DDD!

Elisa (Ei varmistettu)

Haha, kiitos :) joo se on vähän järkytys ensin kun huomaa että kaapit on aina tyhjänä ;D

Hannele (Ei varmistettu)

Voi alkoipas tehdä mieli smoothieta, nam! Hyvä postaus ja meillä kovin ajankohtainen, nimittäin havahduin järkyttävään ruokalaskuumme ja olen nyt laittanut tiukan säästökuurin päälle :D. Herkkusuu-siippa ei enää pääse yksikseen ostoksille, sillä olen luvannut hoitaa koko kuun ruokaostokset itse. Näkeepähän sitten, että halvallakin saa hyvää, hehhee :D. Olenpas pirttihirmu, mutta ei voi mitään :D

Elisa (Ei varmistettu)

Siis herkkuihin menee ihan tajuttoman paljon rahaa! Kaikki karkit, sipsit ja limut maksaa hirmu paljon :o hyvä vaan, että otit ohjat omiin käsiin ;)

julia (Ei varmistettu)

Samalta näyttää täällä! Mun kaapeista löytyy aina ainakin banaania, omenoita, maitoa, soijarouhetta, sipulia ja tomaattimurskaa. :D

Elisa (Ei varmistettu)

Sipuli unohtui multa! Sitäkin on lähes aina:D

Anonymous (Ei varmistettu)

Sä et näytä käyttävän kovin paljon maitotuotteita (esim. rahkaa, raejuustoa jne.)? Kiinnitin siihen huomiota, kun olen nyt paljon lukenut kaikenlaisista oireista, mitä maitotuotteet saattavat aiheuttaa. Epäilen itsekin, että ehkäpä ikuisten turvotusteni ja iho-oireideni taustalla saattaisi olla liiallinen maitotuotteiden käyttö... Mitä sä muuten yleensä otat mukaan ja syöt välipalaksi? Esim. töissä/kaupungilla. Kiitos vastauksista jo etukäteen ja kiitos ihanan inspiroivasta blogista :)

Elisa (Ei varmistettu)

Moi! En tosin kauheasti käytä maitotuotteita, koska ne eivät sovi minulle :) juustot ovat oikeastaan ainoita. Ja kermaviili! Kannattaa kokeilla jonkin aikaa olla ilman, jos oireesi johtuisivat siitä. Välipalaksi otan usein ruisleivän/banaanin/protskupatukan/-juoman. Tai sitten jos on mahdollisuus lämmittää, niin ihan kunnon ruokaa! Kiitos itsellesi kommentista :)

Anonymous (Ei varmistettu)

Niin teen :) Hera tuntuu käyvän kohtuudella käytettynä, ja se onkin näppärä välipala kun ottaa vaan jauheen mukaan sheikkeriin ja vaikka hedelmä siihen kylkeen! :)

Jossu (Ei varmistettu)

Joo samoja juttuja täälläkin! Mitä pitää myös löytyä aina on kaurahiutaleet sekä raejuusto! En vaan yksinkertaisesti pysty elään ilman niitä! :DDhttp://ffitastic.blogspot.fi/

Elisa (Ei varmistettu)

Taitaa meiltäkin löytyä aina kaurahiutaleita :D aina tietyin väliajoin tulee niin kauhea kaurapuurohimo!

Anonymous (Ei varmistettu)

Mullakin löytyy noita samoja mutta näitä et tainnut mainita omena, raejuusto ja maitorahka <3

Elisa (Ei varmistettu)

Noi taitaa olla aika monen vakkarilistalla! :) rahka on kyllä namia, mutta se ei jostain syystä sovi mulle :(

l a u r a (Ei varmistettu)

Oikeestaan just suunnilleen noi samat :D Lisäks ainakin maitorahkaa, raejuustoa, kaurahiutaleita ja yleensä pähkinöitä. Myös leipää ja maitoo löytyy, mutta enemmän avokkia varten ku mua.

Elisa (Ei varmistettu)

Samoja juttuja näyttäö monilla olevan :) hyvät peruspilarit ruokavaliolle!

Anonymous (Ei varmistettu)

Meillä on aina jääkaapissa salaatta jossain muodossa, olen addikti. Myös bataatti löytyy lähes aina vihanneslaatikosta. Kuivakaapissa on aina pastaa ja tomaattimurskaa sekä valkosipulia :)annemi/52eeeksofdeliciousness

Elisa (Ei varmistettu)

Mä yritän kovasti, että meilläkin olisi aina juureksia jääkaapissa! Harvoin niitä silti on :D salaatti olisi hyvä lisä tähänkin talouteen! :)

Anonymous (Ei varmistettu)

ihania herkkuja! asutko muuten yksin vai onko sulla poikaystävä seurana? :)

Elisa (Ei varmistettu)

Poikaystävän kanssa :)

Senja (Ei varmistettu)

multa löytyy aina rahka, keso ja maito :D ja pakastemarjat joo.mm toi pussituna on mielenkiintoinen. en oo koskaan maistanut, monesti kaupassa vaan katellut. purkkitonnikalaan oon aikamoisen kyllästynyt, mutta tota voisi oikeastaan ensi kerralla ostaakin=)

Elisa (Ei varmistettu)

Suosittelen! Mäkään en oikeen siitä perus tonnikalasta niin välitä, mut toi on superhyvää! :)

Anonymous (Ei varmistettu)

Sullahan on ihan mieletön ruokavarasto kotona! Voi kun itsekin sais joskus aikaiseksi hankkia, mulla tosin on niin pienet kaapit ettei sinne kauheasti mahdu vakioruokia :/ Tällä hetkellä pakolliset jutut on pakastemarjat ja -vihannekset, leipää, puurohiutaleita, maitoa ja kahvia.

Elisa (Ei varmistettu)

Noillakin pääsee jo pitkälle! :) ei pieniä kaappeja kannata täyttää ruokavuorilla :)

Elina (Ei varmistettu)

Aika pitkälti samoja juttuja. Tärkeimpinä mulla kananmunat, pähkinät, tomaatit ja tomaattimurska, tuoreet omenat, purkkitonnikala, maitorahka ja hyvälaatuinen kalkkuna/kinkkuleikkele.Lähes aina pakastimessa on jotain lihaa, wok-vihanneksia ja mustikoita ja muita marjoja.Pastaa, riisiä ja nuudeleita mulla on jäänyt myös kuivakaappiin, mutta en nykyään juuri koskaan käytä niitä. Wokit ja kastikkeet maistuu ihan yhtä hyvältä ilman turhaa hiilarilisäkettäkin.

Elisa (Ei varmistettu)

Onko sulla vinkata jostain hyvästä kinkusta/kalkkunasta vai ostatko lihatiskiltä? Pelkään jotenkin noita leikkeleitä kun kuvittelen kaiken olevan niin prosessoitua, mutta en ole tarkemmin tutustunut asiaan. Niistä sais kivan protskuvälipalan kun löytäis jonkun hyvän :)

Elina (Ei varmistettu)

Valitettavasti en osaa vinkata mitään tiettyä, ostan itse vaihtelevasti erilaisia ja luen aina paketista mitä tuote sisältää. Välillä ostan paketteja joista katson että lihapitoisuus on vähintään 90%. Aika usein paketti näyttää äkkiseltään hyvältä mutta tarkemmin katsottuna lihapitoisuus ei välttämättä ole kuin 50-60% luokkaa, tällaisia en ikinä osta. Mutta on niitä parempiakin vaihtoehtoja olemassa, yleensä ovat kyllä sieltä hintavimmasta päästä.Jos käyn kauppahallissa tai isossa kaupassa, saatan ostaa tiskiltä jotain paikallisen tuottajan kokolihaleikettä.

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos vastauksesta :) pitää tutustua!

emppu (Ei varmistettu)

Multa löytyy oikeestaan aina kananmunia, raejuustoa, maitoa, kaurahiutaleita, broiler/kalkkuna/kinkkuleikkelettä, rypsi/oliiviöljyä, täysjyväpastaa, riisi-ohraa ja vaihteleva valikoima kasviksia.Oikeestaan aina paprikaa,salaattia ja kurkkua :)Tiedätkö muuten mikä öljy olisi kaikkein parasta? Käytän lähinnä paistamiseen..oon kuullut että pellavansiemenöljy ois jotenkin superterveellistä ja että oliiviöljyllä ei pitäisi paistaa?

Elisa (Ei varmistettu)

Heippa Emppu!Olen käsittänyt, että ainakin kylmäpuristettu avokadoöljy on hyvä vaihtoehto paistamiseen. Pellavansiemenöljy voi myös olla. Oliiviöljyä ja rypsiöljyä ei ilmeisesti pitäisi tosiaan käyttää paistamiseen. Itse käytän kuitenkin niitä, lähinnä budjettisyistä. On ollut kyllä tarkoituksena kokeilla nyt juuri tuota avokadoöljyä :)

Anonymous (Ei varmistettu)

moi!mulla on "ongelmana" mun sisäreidet.. siis ihan se yläosa! muuten jalat on ok, mutta ne sisäreidet on semmoset..."pallot?" jos tajuat yhtään! :D painoindeksin mukaan oon alipainoinen, enkä ole mikään "laiha läski".. onkoha sille alueelle mitään täsmäliikettä? vai onkohan nyt vaan niin että semmoset ne on ja semmosina ne pysyy :D ja mieluiten kotona tehtävää, kotoa löytyy levytanko (yht.max 65kg) oon juuri aloittanut tekeen jalkakyykkyjä, askelkyykkyjä ja maastavetoo.lisäks vielä, että kuinka monta kertaa viikossa jalkoja+peppua kannattaa reenata? :o jostain luin joskus että tarttis 6-7 pvän levon, ja en oo siks viittiny tehäku kerran viikossa.Kiitos jo etukäteen!

Elisa (Ei varmistettu)

Moi!En oikein osaa muuta sanoa, kun ihan perus jalkatreeniä isoilla painoilla :/ On tietty täsmäliikkeitä, niinkun loitontajalaite, mutta en itse suosittele niitä. Mielummin tekee sellaisia liikkeitä, mitkä rasittavat useampaa lihasryhmää kerralla. Itse treenaan vain kerran viikossa jokaista lihasryhmää. Jos teet vain 2 treeniä viikossa, voit jakaa sen vaikka yläkroppa- ja alakroppa päiviin. Tai tehdä koko kropan kerralla esimerkiksi ma ja pe. :)

Anonymous (Ei varmistettu)

okei kiitos vinkistä :)! ja pitää varmaan vaa kärsivällisesti odottaa ja katsoa millaisia tuloksia perus jalkatreeni tuottaa :)

reettah (Ei varmistettu)

Itselläni pitää aina olla jääkaapissa porkkanoita ja omenoita sekä mielellään salaattia ja appelsiineja. Sitten maitoa ja margariinia, ketsuppia ja juustoa sekä jugurttia tai rahkaa :)) Pilttejä myös löytyy useasti sekä proteiinipatukoita, jos tarvitsee napata laukkuun äkkiä jotain välipalaksi. Miten muuten, syötkö mitään proteiiniparukoita? Mikä on suhtautumisesi niihin? Eiväthän ne nyt ihan ''best'' välipalavaihtoehto ole, mutta kätevä, herkullinen ja nopea. Ja parempi kuin tavallinen suklaapatukka :)Kuiva-ainekaapista pitää aina löytyä kahvia, kaurahiutaleita, jauhoja, kuivahiivaa ja mysliä! <3 Syön mysliä joka päivä! Ja koskaan ei tiedä, milloin tekee mieli pyöräyttää leipää tai sämpylöitä. Pakastimesta taas täytyy löytyä sekavihanneksia sekä leipää :)

Elisa (Ei varmistettu)

Ihana kodin hengetär! :) Olen sitä mieltä, että mielummin ruoaksi jotain "oikeaa ruokaa", mutta paljon parempi kuin ei mitään tai joku hiilaripitoinen hedelmä (verensokerit mulla ainakin sahaa niiden jälkeen ylös-alas). Syön niitä siis melko usein, jos meinaa ruokailuvälit venyä :)

Kirsikka (Ei varmistettu)

Ei saa laittaa noin ihania kuvia, kun tulee niin nälkä! :) Mun kaapista löytyy aina kananmunia ja isoja vihreitä omenoita, ompuilla lähtee paha mieli ja kiukku vaikka olis minkälainen päivä ollut! :)Kiinnostaako sinua terveysasiat ja liikunta siltä kantilta, mitä ne tekevät esim. veriarvoille? :) Tai oletko seurannut, miten ruokavalion petraaminen on kohdallasi vaikuttanut vaikkapa hemoglobiiniin tai kolesteroliin?

Elisa (Ei varmistettu)

Hei!Oikeastaan, viimeksi kun minulta otettiin laaja verenkuva, lääkäri sanoi ettei hän muista milloin olisi nähnyt niin hyviä arvoja :D Joten ihan selvästi hyvin syöminen ja säännöllinen liikkuminen vaikuttaa. En tosin muista, millaisia arvoja minulla on ennen ollut. Joten hirveän hyviä vertailukohtia minulla ei ole. Terveys on kohdallani kuitenkin todella tärkeä juttu tässä liikkumisessa. :)

Annika (Ei varmistettu)

Hei!Sulla on tosi hyvä blogi, josta saa hyviä vinkkejä! :)Tonnikala kannattaisi kyllä jättää ruokavaliosta pois tai ainakin syödä sitä harvemmin ja harkiten (itse rakastan sushia ja tuna rollseja!) sillä se on uhanalainen laji planeetallamme, emmekä varmaan kukaan halua sen kuolevan sukupuuttoon. :)Aurinkoista kevättä!

Elisa (Ei varmistettu)

Kiitos! :) Tuossa onkin vaan 75gr ja syön sellaisen hkä kerran kahdessa kuussa. Mutta oikeassa olet, niitä ei kannata kovin usein syödä :) myydäänkö tosiaan jossain vielä tonnikalasusheja? :o ne oli aikoinaan munkin lemppareita, mutta musta tuntuu että ne vedettiin myynnistä aikoja sitten. Aurinkoista kevättä myös sinulle!:)

Kommentoi