Ruokakaapin vakiovarustelu

Mielestäni olisi ihanaa, kun kaapissa olisi aina vihanneksia, pakastimessa lihaa, ja pöydällä hedelmiä. Valitettavasti en ole ihan vielä päässyt niin aikuiseen elämäntyyliin, vaan usein ostan ruokaa vain pariksi päiväksi kerrallaan. Kuitenkin muutamia juttuja kotoota löytyy lähes aina.

1. Kananmunia. Rakastan munia, varsinkin silloin kun ne on keitetty niin, että keltuainen on jäänyt valuvaksi. Munasta saa myös tehtyä lettu/omeletti-tyyppisiä ratkaisuja nälän yllättäessä silloin kun ei ole mitään muuta syötävää. Sopii myös moniin ruokiin silloin, kun tarvitset hiukan extraproteiinia.

2. Pussitonnikalaa. Ostan aina K-kaupassa käydessäni Pirkan maustettuja tonnikaloja. Provence on lempimakuni. Siitä saa herkullisia lämpimiä leipiä, kun haluaa nopeasti jonkun vähän ruokaisamman välipalan. Sopii myös hyvin omelettiin tai vaikkapa raejuustoon sekoitettuna. Nämä ovat sellaisia nopeita pelastajia, kun huomaan, että kaapit on muuten tyhjillään . En tiedä, kuinka terveellisiä nämä ovat verrattuna maustamattomiin, mutta ainakin maistuvat todella hyvältä.

kuva

3. Banaania. Halpa herkku, jonka voi napata aamulla laukkuun, kun ei ehdi tekemään eväitä. Sopii myös hyvin myslin/rahkan/protskulettujen kanssa nautittuna. Äitini vinkkasi myös, miten ylikypsiä banaaneja voi hyödyntää. Laita banaani mikroon niin, että se menee ihan löysäksi ja siitä tulee sellaista hilloa. Kuulemma superhyvää & makeaa, voi laittaa vaikka puuron sekaan. Se käy myös herkusta leivän päällä.
4. Pastaa & paseerattua tomaattia & soijasuikaleita. Säilyvät hyvin, ja niistä saa kunnon aterian tehtyä, silloin kun ei ole ehtinyt kauppaan tai ei muuten vain huvita lähteä. Joskus korvaan pastan Quinoalla, jota meiltä löytyy myös melkein aina.

6. Auringonkukan-, kurpitsan- ja pellavansiemeniä. Niitä on helppo laittaa melkein kaikkiin ruokiin kourallinen. Varsinkin salaateissa maistuu hyviltä. Ja ovat superterveellisiä.

5. Marjoja pakastimessa. Niistä saa pyöräytettyä erilaisia pirtelöitä, silloin kun tekee mieli jotain makeaa. Sopii myös hyvin välipalaksi silloin, kun ei oikein jaksa valmistaa mitään erikoista. 6. Valkosipulia. Sopii melkein mihin tahansa ruokaan ja on myös terveellistä. Flunssan ensioireisiin vetäsen aina pari kynttä heti ensimmäisenä.

Siinä taisi olla tärkeimmät. Tämän lisäksi on myös ruisleipää, juustoa, voita, soijaa, mausteita, kurkkua ja usein myös avokadoa, kirsikkatomaatteja,paprikaa ja bataattia. 
Löytyykö teiltä luottoruokia, joita kaapissa pitää aina olla?

Kommentit (42)
  1. Hei!Sulla on tosi hyvä blogi, josta saa hyviä vinkkejä! :)Tonnikala kannattaisi kyllä jättää ruokavaliosta pois tai ainakin syödä sitä harvemmin ja harkiten (itse rakastan sushia ja tuna rollseja!) sillä se on uhanalainen laji planeetallamme, emmekä varmaan kukaan halua sen kuolevan sukupuuttoon. :)Aurinkoista kevättä!

    1. Kiitos! 🙂 Tuossa onkin vaan 75gr ja syön sellaisen hkä kerran kahdessa kuussa. Mutta oikeassa olet, niitä ei kannata kovin usein syödä 🙂 myydäänkö tosiaan jossain vielä tonnikalasusheja? 😮 ne oli aikoinaan munkin lemppareita, mutta musta tuntuu että ne vedettiin myynnistä aikoja sitten. Aurinkoista kevättä myös sinulle!:)

  2. Ei saa laittaa noin ihania kuvia, kun tulee niin nälkä! 🙂 Mun kaapista löytyy aina kananmunia ja isoja vihreitä omenoita, ompuilla lähtee paha mieli ja kiukku vaikka olis minkälainen päivä ollut! :)Kiinnostaako sinua terveysasiat ja liikunta siltä kantilta, mitä ne tekevät esim. veriarvoille? 🙂 Tai oletko seurannut, miten ruokavalion petraaminen on kohdallasi vaikuttanut vaikkapa hemoglobiiniin tai kolesteroliin?

    1. Hei!Oikeastaan, viimeksi kun minulta otettiin laaja verenkuva, lääkäri sanoi ettei hän muista milloin olisi nähnyt niin hyviä arvoja 😀 Joten ihan selvästi hyvin syöminen ja säännöllinen liikkuminen vaikuttaa. En tosin muista, millaisia arvoja minulla on ennen ollut. Joten hirveän hyviä vertailukohtia minulla ei ole. Terveys on kohdallani kuitenkin todella tärkeä juttu tässä liikkumisessa. 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *