Ruokavaliostani

Monilla on varmasti sellainen harhaluulo, että terveellinen ruoka olisi mautonta/tylsää/pahanmakuista, voisin jatkaa listaa loputtomiin. Kuulen usein kommentteja ”Itse ainakin mielummin syön sellaista ruokaa, joka maistuu.”. Toivon, että luovutte näistä ajatuksista samantien. Aion jatkossa esitellä teille terveellisiä ja maistuvia ruokia, sellaisia joita itse syön päivittäin.

En usko ihmedietteihin, karppaukseen, tai muihinkaan väliaikaisiin ratkaisuihin. Jos haluat muuttaa ruokailutottumuksiasi, on se hyvä tehdä elämäntapamuutoksena. On hyvä saada jokaisella aterialla proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvaa. Itse pidän baatatista, ihan jo makunsa puolesta, mutta myös ravintoarvojensa takia. Niissä on paljon ravintokuituaC-vitamiiniaA-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia sekä B6-vitamiinia. Käytän bataattia perunan sijasta. Tässä eilinen illlallinen kuvina. 
(Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, kuvat on otettu kännykällä. Toivon että tärkein välittyy)

Alla on bataattilohkoja, jotka valmistin uunissa. Sen päällä on kanan rintafilee, ja 2 palaa vuohenjuustoa. Jos haluaa vielä vähärasvaisemman vaihtoehdon, voi vuohenjuuston jättää pois. Muistakaamme kuitenkin, että ihminen tarvitsee myös rasvoja 🙂

Koko komeuden päälle laitoin villirucolaa (saa kaupasta ruukussa). Sivuun kermaviilikastike, johon voi ”bataattilohkiksia” dippailla. Kermaviilissä on vähän suolaa, ja 4 tuoretta valkosipulin kynttä (taistelen flunssaa vastaan, normaalisti yksikin riittää). 

Hyvän näköistä, eikö?

Bataatteja, rucolaa ja kastiketta jäi vielä seuraavaan päivään. Päätin varioida lounaan tästä setistä. Korvasin kanan kalkkunafileellä, joka on muuten erittäin vähärasvaista ja hyvä vaihtoehto kanalle.
Vuohenjuuston sijaan laitoin muutaman fetapalan, ja sivuille kirsikkatomaatteja.



Tärkeää on myös syödä tarpeeksi usein. Itse syön aamupalan, lounaan, päivällisen, iltaruoan ja välipaloja sopiviin väleihin, Silloin oppii olemaan ahmimatta liian isoja annoksia. On ihana olo kropassa, kun missään vaiheessa ei ole kiljuva nälkä, heikko olo tai verensokerit alhaalla. Ei tule myöskään niitä ähkyn, väsymyksen tai saamattomuuden tunteita, kun ei syö liikaa.

Onko teillä lukijoilla omia terveellisiä lempiruokia? Saa vinkata! 🙂

Kommentit (13)
  1. Hei Kaisa,Kiva kun kommentoit:) täytyypä kokeilla heti seuraavalla kerralla tuota rosmariinia, on varmasti hyvää! Kiitos vinkistä!

  2. Löysin sun blogin sattumalta juuri ja pakko kommentoida, bataattilohkot, kanafile ja vuohenjuustoa päälle on ihan lemppari! Just viime viikolla sitä taas tein, maustan bataatit (ja välillä myös porkkanalohkoja mukana) yleensä runsaalla murskatulla valkosipulilla ja rosmariinilla, kannattaa kokeilla jos oot rosmariinin ystävä. 🙂 Niin ja sun kirjoituksia on kiva lukea, tulen varmasti seuraamaan jatkossakin vaikkakin en yleensä ole kovin ahkera kommentoimaan. 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *