Sixpack

 

Paljon on kyselty ohjeita vastalihasten treenaamiseen. Kuinka saada ne lihakset näkyviin?

Itselläni ainakin eniten vastan kuntoon vaikuttaa ruokavalio. Siitä olenkin kirjoittanut jo aikaisemmin.Vaikka olisi millainen vatsapanssari olemassa, mutta se on paksun rasvakerroksen alla, ei vatsalihakset näy.

Ehdoton lempiliikkeeni vatsalihaksille on edelleen ne TRX-nauhat. Niistä saa mukavasti eri variaatioita ja tuntuu varmasti seuraavana päivänä. Tässä postauksessa näytän videolla pari liikettä, jotka ovat hyviä vatsalihaksille. Noiden lisäksi kylkiin tehoaa hyvin sellainen heiluriliike, jossa kuljetat jalkoja sivulta toiselle. Myös jalkojen avaaminen isoon haaraan TRX-nauhoilla tuntuu kivasti masussa. Nyt kuitenkin muutama aika perusliike, joihin ei tarvitse minkäänlaisia vekottimia, vaan kaikki pystyvät tekemään näitä kotona. Tässä ensin kuvat, ja perässä selitykset.

Pahoittelen kuvanlaatua, toivottavasti tärkein välittyy

1. Ota esimerkiksi sohvan alta kiinni, ja nosta jalat suorina ylös. Lähde laskemaan jalkoja hitaasti kohti lattiaa. Älä kuitenkaan päästä niitä koskemaan lattiaa, vaan nosta takaisin ylös niin hitaasti kuin pystyt. Jos sinulla on kaveri kenen kanssa treenaat, tämä toimii niin että otat kaverisi nilkoista kiinni ja hän heittelee jalkojasi alas. Jos kaipaat edelliseen liikkeeseen lisää haastetta, kokeile seuraavaa. Itse en siihen pysty, mutta tässä tutorial:
2. Makaa selälläsi ensimmäisen kuvan tavalla. Kurota kädellä vastakkaiseen nilkkaan. Toista sama toiselle puolelle.  3. Pidä jalat koukussa n. 90 asteen kulmassa, ja laske jalkoja vuorotellen lähelle lattiaa. Voit halutessasi ottaa myös ylävartalon mukaan liikkeeseen, ja kiertää sitä niin että kyynärpää osuu vastakkaiseen polveen. 4. Asetu takapuolellesi kuvan osoittamalla tavalla. Suorista jalat ja yläkroppa. Penkillä tämän voi tehdä helpotettuna niin, että pitää penkin alta kiinni.

5. Lankku, ja sen kaikki variaatiot. Tämä on inhottava liike mielestäni, mutta siinä voi haastaa itsensä hyvin. Laita sekunttikello päälle, ja yritä aina päihittää oma ennätyksesi. Vatsalihaksiin tehoaa yllättävän hyvin sellainen, että lankkuasennosta laittaakin kädet suoriksi, ja koukistaa jalkoja vuorotellen niin, että polvi osuu aina vastakkaiseen kyynärpäähän.Löysin hiukan vastaavasta liikeestä kuvan.  6. Roiku leuanvetotangossa, ja nosta jalkoja suorana 90 asteen kulmaan, ja pidä aina niin kauan kuin jaksat. Loppuun vielä vähän motivaatiota kuvien muodossa.

Hyvää viikonlopun alkua kaikille! Onko teillä jotain lempiliikettä vatsalihaksille?  Minulla on tänä viikonloppuna muutto edessä, joten en tiedä milloin ehdin seuraavan kerran kirjoittelemaan. Muutto on muuten sinänsä kivaa hommaa, kunhan vain asennoituu siihen oikein. Itse aion ottaa sen kuntoilun kannalta. Kun laittaa urheiluvaatteet päälle, ja juoksee koko päivän rappusia ylösalas kantaen raskaita laatikoita, päihittää se jo kuntosalilla käymisen! 🙂

Kommentit (40)
  1. Kuinka monta kertaa viikossa tätä kannattaisi tehdä?

  2. kuinka kauan n pitää treenata että tuloksia tulee ; )

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *