Venyttelyn hyödyt vai haitat?

Mukavaa perjantaita kaikille!

Eilen joku kyseli venyttelyohjeita. Nämä ovat varmaan monille ihan perusjuttuja, mutta ajattelin silti kuvata muutamat alakropan venytykset, jotka voi tehdä esimerkiksi juoksulenkin jälkeen. Samat liikkeet toimivat myös yleisesti venyvyyden lisäämiseksi tai jalkapäivän jälkeen illalla kotona.

Pari perusjuttua kuitenkin ensin. Myös ennen venyttelyä tulisi lämmitellä joka kerta kunnolla, jotta vältyt vammoilta. Venytyksen tulee aina tuntua, mutta varsinaista kipua ei saisi olla, esimerkiksi nivelissä. Jos haluaa parantaa liikkuvuuttaan ja notkeutta, kannattaa varata venyttelyille kunnolla aikaa. Mielestäni sellaisista parin sekunnin repimisvenytyksistä ei ole mitään apua notkeuden parantamisessa. Jos haluat esimerkiksi päästä spagaattiin, venytä kutakin lihasta vähintään puoli minuuttia.

Venyttelyssä on todella tärkeässä roolissa oikea hengitystekniikka. Hengitystä ei saa missään nimessä pidättää. Voit aluksi hengittää vaikka korostetusti, jotta huomaat kuinka suuri vaikutus sillä on. Hengitä syvään sisään nenän kautta ja puhalla ilma ulos suun kautta. Uloshengityksen aikana syvennä aina venytystä hiukan.

Ja nyt näihin liikkeisiin. Pohjevenytys jäi kuvaamatta, mutta ne voi venyttää esimerkiksi jotain aitaa/katulamppua vasten helposti.

1. Etureiden venytys. Tämän voi tehdä kotona myös selin makuulla niin, että yläkroppa on korotetttuna kyynerpäiden varassa.

2. Takareisien venytys. Voit ottaa myös pohkeista kiinni ja vetää yläkroppaa lähemmäs jalkoja. Kotona tämän voi tehdä lattiaa vasten niin, että pyytää jonkun makoilemaan selän päälle.  

 3. Vaihtoehtoinen takareiden venytys.

4. Lonkankoukistajan venytys.

5. Spagaatti.

6. Pakaralihaksen venytys.

Olen itse aivan liian laiska venyttelijä. Kuitenkin mielestäni sitä kannattaisi tehdä lähes päivittäin. Se vähentää jänteiden, nivelien ja lihasten loukkaantumisriskiä sekä poistaa lihaskipuja. Nyt pyrin ryhdistäytymään tämän asian suhteen.

Toisaalta, venyttelyn hyödyistä ollaan aina montaa mieltä. Koska haluan kannustaa teitä aina pieneen lähdekritiikkiin, voitte lukaista myös tämän Hesarin atikkelin ja päättää, että venyttely on turhaa.

Mitäs mieltä te olette? Ihan hölynpölyä vai ehdoton pakko urheilevalle ihmiselle?

Kommentit (30)
  1. Olihan tuossa artikkelissa ihan asiaakin, esimerkiksi tuo, että ennen treeniä suoritetuista venyttelyistä ei ole varsinaista hyötyä (ei tosin ilmeisesti hirveästi haittaakaan). Itse en venyttele juuri koskaa ennen treeniä, ellei sitten tunnu siltä että joku lihas olisi erityisen jumissa. Esimerkiksi lonkankoukistajia lämmittelen ennen treeniä ihan pumppaavilla askelkyykyillä. Tuokin on aivan totta, että räjähtävyys ja maksimaalinen voimantuotto saattaa kärsiä, jos venyttelee ennen suoritusta.Itse uskon, että lihasjumit eivät aina ole seurausta pelkästä venyttelyn vähyydestä vaan liikkumisen vähyydestä yleisesti. Jos tiukan salitreenin jälkeen rojahtaa sohvalle, varmasti on jumissa. Mutta seuraavana päivänä lihakset usein vertyvät kun pääsee liikkeelle. Omia jumeja ja liikkuvuusongelmia olen saanut vähennettyä ihan liikkuvuusharjoittelulla, johon kuuluu dynaamisia venytyksiä (esim. jalanheittoja ja lapamuljautuksia) ja jonkin verran staattisia, n. 30sek venytyksiä pahimmille ongelma-alueille (takareidet, pakarat).-Anna-

  2. better together
    27.4.2013, 07:58

    Huh, kunpa sais otettua itseään niskasta kiinni venyttelyn suhteen! Tulee harrastettua sitä _ihan liian vähän_, vaikka pidän sitä ehdottoman tärkeänä juttuna. J

    1. Sama täällä! 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *