Helluntailaisuudesta eroamisen syitä

people-2604834_1920.jpg

Aiempi blogitekstini uskonnollisesta yhteisöstä lähtemisestä herätti todella paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Olen tehnyt graduni helluntailaiseurakunnasta eroamisen syistä ja päätin kirjoittaa sen tuloksista. Miksi kirjoitan aiheesta? Minusta yhteisöissä olisi hyvä kuulla myös lähtijöitä, koska sitä kautta on mahdollista kehittyä ja miettiä toimimattomien toimintatapojen muuttamista. Tutkimukseeni vastanneista moni kertoi, ettei heitä kuultu eropäätöksen jälkeen ollenkaan. Uskonnollisille yhteisöille on tyypillistä, että lähtijä leimataan luopioksi, uskosta luopuneeksi. Vika on lähtijässä, ei yhteisössä. Lähtijä on ajautunut harhaan tai katkeroitunut. Ehkä pelätään kritiikin hajottavan seurakuntaa sen sijaan, että siitä voitaisiin rakentua. En tarkoita, että yhteisön pitäisi mukautua ja muuttua pois lähteneiden mielipiteiden mukaisesti, mutta avoin keskustelu palautteesta olisi paikallaan. Moni lähtenyt koki ongelmalliseksi juuri seurakunnan keskustelukulttuurin. Vaikeista asioista, kuten opillisista erimielisyyksistä, mieluummin vaiettiin kuin keskusteltiin.

Gradututkimuksessani löysin viisi erilaista lähtijätyyppiä, 1) armoa kaipaavat suorittajat 2) elämänkriisin kokeneet ja seurakunnan tukea vaille jääneet 3) seurakunnan käytäntöjä kritisoivat 4) helluntailaista opetusta kritisoivat sekä 5) yhteisön normeihin sopeutumattomat. Yksittäisiä syitä oli paljon ja jokaisen tarina oli erilainen, mutta kertomuksissa painottui jokin tietty päätekijä, joka johti eroamiseen.

Ensimmäisen ryhmän muodostaneet lähtivät, koska paloivat loppuun. Moni teki työpäivien jälkeen vapaaehtoistyötä seurakunnassa, ja he kokivat, että siihen jopa painostettiin. He olivat tyypillisesti hyvin tunnollisia ja halusivat omien sanojensa mukaan olla ”hyviä uskovia”. He ajautuivat suorittamaan uskoa. Heille yhteistä oli myös armon kaipaaminen. Helluntailaisuudessa painottuu uskovan pyhittyminen, jolloin sanoma armosta jää usein taka-alalle. Suuri osa ensimmäiseen ryhmään kuuluvista löysi oman paikkansa luterilaisesta kirkosta. He tunsivat, että siellä sai olla rehellisesti oma itsensä ja kuuli sanomaa nimenomaan armollisesta Jumalasta.

Elämänkriisin kokeneiden kertomuksissa nousi esille seurakunnan kyvyttömyys kohdata ihminen ja antaa kaivattua tukea kriisiin keskellä. Monella kriisi oli avioero. Koska eroamista tai varsinkaan eron jälkeen uutta suhdetta ei katsota hyvällä, monelle tilanne oli todella ahdistava. Oman henkilökohtaisen kriisin lisäksi he kokivat häpeää tapahtuneesta yhteisön edessä. Kriisin keskelle joutuneet ottivat esiin myös tarjottavan sielunhoidon laadun. He tunsivat, että tilanteita ylihengellistettiin ja avuksi tarjottiin rukousta, vaikka kriisin kokenut olisi kaivannut kuulluksi tulemista ja tukea. Osa kertoi myös, ettei tuntenut enää oloaan hyväksytyksi uudessa elämäntilanteessa ja jättäytyi siksi pois.

Sekä seurakunnan käytäntöjä että opetusta kritisoivat toivat esille yhteisöjen keskustelukulttuurin. Toimintatavoista ja opetuksesta ei saanut olla eri mieltä eikä asoita saanut kyseenalaistaa. Ainakaan ääneen. Käytännöistä kritisoitiin mm. ehtoolliskäytäntöä (vain kastetut saavat osallistua ehtoolliselle), joka asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Osa kertoi tunteneensa häpeää ja olonsa kiusaantuneeksi, koska ei saanut osallistua ehtoolliselle. He tunsivat olonsa muita huonommaksi. Myös karismaattisuutta ja armolahjojen, esimerkiksi kielilläpuhumisen, korostamista pidettiin huonona. Moni oli joutunut tilanteeseen, jossa kielilläpuhumisen lahjaa yritettiin rukoilla väkisin. Jos ei yrityksista huolimatta saanut armolahjaa, tunsi olonsa huonoksi uskovaksi. Eräs kirjoittaja kertoi miettineensä, onko ollenkaan uskossa tai Jumalalle kelpaava, kun ei millään onnistu ”täyttymään Pyhällä Hengellä”. Jotkut kritisoivat sitä, että yhteisössä lapset altistetaan pelottaville asioille, esim. ylöstempausoppi oli monen yhteisössä varttuneen mielestä varsin pelottava (pelko yksin jäämisesta, kun vanhemmat temmataan). Osa kertoi lapsena joka ilta rukoilleensa syntejään anteeksi, koska oli pelännyt kadotukseen joutumista. Opetusta kritisoivista monella oli teologinen koulutus tai oli itsenäisesti tutkinut Raamattua ja huomannut ristiriitaisuutta sanan ja opetuksen välillä. Ongelma muuttuneesta ajattelusta tuli, kun opetusta alettiin kyseenalaistaa ääneen. Kritiikkiä ei haluttu kuulla vaan se vaiennettiin. Eräs vastaajista kertoi saaneensa jopa ”uhkauskirjeen”, jossa oli kerrottu sielunvihollisen johtaneen hänet harhaan ja Jumala tulisi rankaisemaan, mikäli hän jatkaa harhaopin levittämistä seurakunnassa. 

Viimeisen lähtijäryhmän muodostivat yhteisön normeihin sopeutumattomat. He eivät katsoneet enää sopivansa yhteisöön elämäntapojensa vuoksi. Tämä tarkoitti mm. avoliitossa elämistä, seurustelua uskosta osattoman kanssa, alkoholin käyttöä tai tupakointia. Osa heistä oli joutunut toisen yhteisön jäsenen nuhtelemaksi elämäntapojensa vuoksi ja osa tunsi itse aiheuttavansa pahennusta seurakunnassa ja lakkasi sen vuoksi käymästä.

Seurakunnasta eronneiden kertomuksista tuli ilmi, ettei yksi yksittäinen syy johtanut eroamiseen, vaan käynnisti prosessin, johon liittyi monia tekijöitä. Eroaminen ei tapahdu ”tyhjiössä” vaan mm. yksilölliset elämäntapahtumat ja sosiaaliset suhteet vaikuttavat päätökseen. Ei siis voi sanoa, että yhteisössä on automaattisesti jotain vikaa, jos ihminen päätyy eroamaan siitä. Silti syihin tulisi suhtautua vakavasti eikä lähtijää tuomita tai arvostella päätöksestä.

Hyvinvointi Mieli Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Missä menee seksuaalisen häirinnän raja?

Viime päivinä on somessa ollut näkyvästi esillä ”me too”-päivitykset, joiden tarkoitus on osoittaa, kuinka yleistä on seksuaalinen ahdistelu. Jäin miettimään, missä menee ahdistelun raja. Ensin ajateltuna on hyvin selvää, että ahdistelua on sellainen, mikä ei tunnu toisesta hyvältä. Fyysinen koskettaminen ja lähentely ilman toisen lupaa ja halua on luonnollisesti väärin. Entä jos ahdistelu on henkistä? Voiko esimerkiksi kehuksi tarkoitettu kommentti olla seksuaalista ahdistelua, jos sen kuulija ei halua kuulla sellaista? Voiko joku kokea ahdistavana sen, minkä toinen ottaa kohteliaisuutena? Varmasti voi. Kävin eilen kampaajalla ja postasin uudesta kampauksesta kuvan Instagramiin. Muutamassa tunnissa sain kolme viestipyyntöä itselleni vierailta miehiltä. Kuva oli kasvokuva, joten ei edes millään lailla seksuaalisesti provosoiva mielestäni. En noista viesteistä pahastunut tai kokenut niitä ahdistavana, mutta en niihin mitään vastannut. Jos laitan julkiseen profiiliini kuvan itsestäni, niin tietyssä mielessä hyväksyn sen, että sitä voidaan kommentoida ja osa kommenteista voi olla seksuaalisesti virittyneitä. Voin vain kuvitella, millaisia kommentteja minua nuoremmat naiset saa osakseen ja missä määrin niitä kommentteja ja huomiota myös tavoitellaan. Jos inboxiin napsahtaa pyytämättä sarja dick picejä, onko ”vastuu” sillä, joka on kuvallansa aiheuttanut jollekin halun tuon tyyppisiä kuvia lähetellä? Mielestäni ei. Jokainen vastaa itse siitä materiaalista, jota toisille syytää.

Mietin myös, että ei seksuaalinen häirintä ole aina miesten olemista toimijana ja naisen kohteena. Moni mies on varmasti kokenut yhtälailla ahdistelua naisten toimesta. En hyväksy missään muodossa seksuaalista ahdistelua ja pidän sitä tuomittavana, mutta tietyssä mielessä näissä keskusteluissa häiritsee ajatus siitä, että nainen on aina objekti ja jollain tavalla tahdoton tai altavastaaja. Muutama päivä sitten kävin keskustelun erään miehen kanssa. Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, keskustelu sai minut miettimään, miksi edelleen naisen seksuaalisuus on jotain, mitä ei saisi olla olemassa. Nainen ei voi haluta seksiä, vaan on ilman muuta hyväksikäytetty ja mies on käyttäjä. Nainen on objekti ja mies subjekti. En edelleenkään pidä hyväksyttävänä, jos/kun noin tapahtuu, mutta miksi automaattisesti naista pidetään tahdottomana olentona, joka vaan toimii miehen halujen tyydyttäjänä?

Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu on ristiriitaisia tunteita herättävä aihe. Toisaalta on hyvä, että nostetaan esiin sen yleisyys ja puhutaan siitä. Kuinka suuri osa häirinnästä on sellaista, ettei tekijä itse ole sen ajatellut tuntuvan häirinnältä? Jos asiasta puhutaan, ehkä yhä useampi tekijä havahtuu omaan toimintaansa. Toisaalta taas mietin, kuinka tasa-arvoista ajattelua lisäävää on, että nimenomaan naiset tuovat julki, kuinka ovat kokeneet seksuaalista häirintää? Onko nainen aina uhri? Eivätkö miehet koe asiattomia kommentteja naisen suusta häirintänä? Vai onko sittenkin niin, että naiset eivät ainakaan livenä tee sellaista? Jos ei puhuta fyysisen koskemattomuuden rikkomisesta, raja häirinnän ja liian tungettelevan flirttailun välillä on kuitenkin aika häilyvä. Onko häirintä todella häirintää vasta silloin, kun sen tekijä ei kiellosta huolimatta lopeta toimintaansa? Entä nuoriin tyttöihin kohdistuva seksuaalinen häirintä? Onko se häirintää myös silloin, kun häiritty ei itse koe sitä häirintänä? Oli niin tai näin, jokainen aikuinen ihminen on vastuussa siitä, mitä toiselle sanoo tai millä tavoin käyttäytyy.

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään