MIKSI EN AIO LOPETTAA LENTÄMISTÄ?

Sunday Blondie

 

Aion esittää heti alkuun epäsuositun toteaman: en aio lopettaa lentämistä.

It's as simple as that. Mutta miksi? Miksi en lopeta lentämistä, vaikka koen säännöllisesti maailmantuskaa, ja juuri lentämisen lopettaminen olisi yksinkertainen keino pienentää ekologista jalanjälkeäni kertaheitolla?

Olen aina rakastanut matkustamista. Pääsin jo pienestä pitäen tutustumaan maailman ihmeisiin perheeni kanssa: kun nyt mietin asiaa tarkemmin, olen ala-asteikäisestä lähtien matkustanut joka vuosi vähintään kerran ulkomaille. (En edes uskalla laskea näiden kaikkien matkojen päästöjä...) Olen myös aina tiennyt olevani äärimmäisen onnekas, sillä kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta päästä matkustamaan ja tutustumaan uusiin kulttuureihin.

Yksi syy on siis se, että matkustaminen on itselleni yksinkertaisesti rakas harrastus, rentoutumiskeino ja tapa oppia ymmärtämään maailmaa hitusen paremmin. Toki maailmaan tutustuminen onnistuisi nykyisin Internetin myötä varsin hyvin kotisohvaltakin käsin – mutta se ei vain ole sama asia. Haluan nähdä, haistaa, tuntea ja kokea uudet kaupungit ympärilläni. 

Toinen syys on tottumus. En rehellisesti sanottuna usko, että ihmiset yhtäkkiä luopuvat saavutetuista eduista. Aasialaiset ovat vasta viime vuosina löytäneet matkailun ilot massoittain – eikä ole realistista olettaa, että me länsimaissakaan asuvat lopettaisimme matkustamista yhtäkkiä. Niin nurinkurista kuin tämä onkin, on matkailu ja sen synnyttämä turismi miljoonaluokan bisnestä useille maille. Olen tottunut siihen, että voin matkustaa vaivattomasti ja nopeasti maapallon ääriin, ja minun on vaikeaa kuvitella, että siirtyisin käyttämään junaa, etenkään pitkillä matkoilla.

Vaikka matkustamista rakastankin, ja vaikka en aio lopettaa lentämistä, en halua sulkea silmiäni julkisuudella vellovalta keskustelulta. Elinympäristömme pahoinvointi ja päästöjen kohtuuton kasvaminen ovat faktoja, joita kukaan ei voi jättää sivuuttamatta.

Rakkautta on vaikeaa sammuttaa – mutta omia tottumuksiaan voi muuttaa. Voi ostaa hitusen kalliimmat lennot ja siten suosia suoria lentoja välilaskullisten lentojen sijaan. Voi suosia kotimaanmatkailua ja pyrkiä tekemään vain yhden ulkomaanmatkan vuodessa. Voi tehdä useamman ulkomaanmatkan sijasta yhden pidemmän ulkomaanmatkan vuodessa. 

 

 

Veera Bianca kertoi tällä viikolla Instagram-postauksessaan Finnairin uudesta Push For Change -kampanjasta, jonka kautta kuka tahansa voi hyvittää lentämisestään aiheutuvat päästöt kahdella tavalla:

Tukemalla päästövähennysprojektia. Päästövähennyksillä tuetaan projektia, jossa edistetään tehokkaisen liesien käyttöönottoa Mosambikissa. Projekti vähentää paikallisten metsien hakkuuta polttopuuksi, tukee siten hiilinielujen säilymistä ja vaikuttaa paikallisten naisten sekä tyttöjen elämään. Projektin kumppanina toimii NEFCO, pohjoismainen ympäristö- ja ilmastoprojekteja rahoittava rahoituslaitos, jonka takana ovat Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin valtiot. Hyvitys on 1€ kotimaan, 2€ Euroopan ja 6€ mannertenvälisestä edestakaisesta lennosta.

Ostamalla biopolttoainetta. Biopolttoaine vähentää lennon hiilidioksidipäästöjä 60-80 prosenttia. Finnairin käyttämä biopolttoaine on valmistettu käytetystä keitinrasvasta, joka tulee Finnairin lennoille SkyNRG:ltä Kaliforniasta. Hyvitys on 10€ kotimaan, 20€ Euroopan tai 65€ mannertenvälisestä lennosta.

On selvää, että Finnairin kampanja on suurelta osin myös markkinointitempaus, jonka tarkoituksena on kiillottaa Finnairin brändiä. Se ei kuitenkaan mielestäni mitenkään väheksy sitä tosiasiaa, että Finnair haluaa liittyä alan edelläkävijöihin ja tehdä oman osuutensa merkittävän asian puolesta. On tärkeää, että Finnairin kaltaiset suuryritykset etsivät ratkaisuja, joilla voidaan edistää vastuullisempaa lentämistä.

Finnair teetti kesällä 2018 kyselyn, jonka tulosten mukaan valtaosa suomalaisista olisi valmis maksamaan lentämisen päästöjen vähentämisestä, kun maksu ohjautuu suoraan ympäristötoimiin ja kestävän kehityksen tukemiseen. Vastaajat pitivät biopolttoaineiden käytön edistämistä ja hiilinieluja parhaina keinoina vähentää lentämisen ilmastovaikutuksia.

 

 

Hiilinielujen tilaan voi vaikuttaa myös näiden hyväntekeväisyyskohteiden kautta: 

Osta pala ikimetsää Luonnonperintösäätiöltä. Ikimetsää ostamalla autat Luonnonperintösäätiötä hankkimaan uusia metsiä suojeluun tai voit ostaa palan joltakin olemassa olevasta suojelualueesta. Osta pala ikimetsää täältä.

Maan ystävien vapaaehtoinen lentomaksu. Maksu käytetään Maan ystävien ilmastokampanjan toimintaan ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ja käytännön päästövähennyshankkeisiin. Lentomaksuilla ei hyvitetä päästöjä, vaan maksut käytetään pitkäjännitteiseen ilmastonmuutoksen torjuntatyöhön. Voit tehdä vapaaehtoisen lentomaksun täällä.

Osta päästöoikeuksia EU:n päästökaupan kiintiöstä. Suomalaisen CO2-päästöleikkuri™ -palvelun kautta voi ostaa päästöoikeuksia EU:n päästökaupan kiintiöstä, mikä estää päästöjen syntymistä. Valitse verkkokaupasta mitätöitävä hiilidioksidimäärä tai esimerkkitoimet, joiden päästövaikutukset haluat mitätöidä.  Päästökauppajärjestelmä on Euroopan laajuinen CO2-päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen tarkoitettu järjestelmä. Siihen kuuluvat Euroopan suurimmat CO2-päästölähteet, yli 11 000 suurinta voimalaitosta ja tehdasta. Tutustu päästöleikkuriin täällä.

 

Kuukauden päästä lennämme viikon lomareissulle Dubaihin. Olen potenut huonoa omaatuntoa niin itse reissusta kuin lyhyestä matkan pituudesta (vaikka matkasta tietysti muuten iloitsenkin). Tiedän, etten voi ostaa itselleni puhdasta omaatuntoa mitenkään – mutta tartun ilomielin päästövähennyskampanjoihin, sillä pienilläkin teoilla on merkitystä. 

 

lue myös:

42 x helsingin parhaimmat kahvilat

20 asiaa, jotka ensikertalaisen tulisi kokea new yorkissa

kööpenhaminan suloisimmat putiikit

10 x nizzan paraat palat

10 vinkkiä tallinnaan

 

FOLLOW ME ON FACEBOOK / INSTAGRAM / PINTEREST

 

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Hey,
Täällä oon samoilla fiiliksillä! Omassa blogissa en ole aiheeseen vielä koskenut, vaikka sormia syyhyää siitä keskustellakin.
Laskin juuri viime vuoden reissut ja näin lentopäästöt ja eihän tuo mitään kaunista katseltavaa ole. Toisaalta olen tiedostanut asian jo pidempään ja pyrkinyt arjessa parempiin tekoihin, vaikka eivät ne lentopäästöjä poista. On kuitenkin fakta, että tämmöiset muutokset tapahtuvat nimenomaan massoissa ja vaikka kuinka haluaisin uskoa, että jättämällä lentämisen, jättäisin vähemmän jälkeä - ei se niin mene pitkällä juoksulla. Muutokseen täytyy lähteä kokonaisia kansoja, maita ja kulttuureita! Ei riitä, että vaikuttajat kertovat asiasta blogeissaan ja kuitenkin matkustavat monet työkseen. Hienoa jos voi jättää jonkun reissun välistä, mutta itse liputan juurikin välilaskuttomille lennoille ja pidemmille reissulle!

Hyvä postaus :)

yst. Pinja Mitrovitch // www.pinaycoco.fi

Hanna K
Sunday Blondie

No näinhän se on! On myös tärkeää, että näistä asioista puhutaan ja niitä pidetään pinnalla - joskin toivon, etteivät ihmiset ahdistuisi aiheesta liikaa ja sen vuoksi luovuttaisi kokonaan. Kyllähän sitä välillä toivoo, että voisi paeta sellaiseen huoelttomuuden kuplaan, jossa eli vielä 10 vuotta sitten :--D Mutta nyt on nyt, asiat ovat näin, ja jotakin on tapahduttava. Siksi on hienoa, että tavallisille kuluttajille tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia vaikuttaa - joskin toinen suuri pallo on yrityksillä! Kiitos kommentistasi Pinja <3

iidis
Varpain jaloin

Mua mietityttää lentämisestä puhuminen ikäänkuin ainoana tapana matkustaa kauas. Voisiko maailmaa nähdä myös hieman kevyemmillä päästöillä ladatulla matkustamisella? Entäpä, jos matkustaisikin hitaammin esim. junalla ja samalla näkisi ne kaikki paikat siinä matkan varrella joko junan ikkunasta tai pysähdellen eri kaupunkeihin. Matka Aasiaan olisi pitkä ja matkalla ehtisi nähdä kaikenlaista, samalla aikaerorasitus todennäköisesti hiljalleen tasoittuisi eikä aiheuttaisi samanlaisia tuskia kuin lentämisessä. Mahdollisuus käyttää matkustamiseen oikeasti aikaa kuulostaa minun korviini jo todellakin luksukselta.

Minä toivon, että lentomatkustamista helpottava verottomuus poistettaisiin ja tehtäisiin siitä samalla tavalla verollista kuin muustakin matkustamisesta. Uskoisin tällä tapaa tuplaantuvien hintojen hillitsevän tehokkaasti monien matkailuintoa tai ainakin taloudellisesti ohjaavan harvempiin lentoihin ja kohti muita matkustamisen muotoja. Samalla ympäristömaksut ja kestävämpien polttoaineratkaisujen kehittämiseen tarkoitetut tuet voisi lisätä automaattisesti jokaisen lentolipun hintaan.

essi_90 (Ei varmistettu)

Tavallaan ymmärrän tuon pointin, että lentomatkustelun verottomuus poistettaisiin, mutta: siinä tapauksessa tästä kärsisivät vain vähävaraisemmat ihmiset. Jos sulla on oikeasti rahaa, niin silloin se on ihan sama onko lentomatkailu verotonta vai verollista. Mutta vähävaraisemmat ihmiset jotka luultavasti matkustavat joka tapauksessa maksimissaan sen kerran vuodessa, eivät pääsisi edes sille yhdelle matkalle, kun taas varakkaammat ehkä lentävät sen 6 matkan sijaan 4 tai 5 kertaa.

Anelina (Ei varmistettu)

Ilmastomuutos on minusta niin vakava uhka, että sen rinnalla tämä pointti ei ole kovinkaan tärkeä. Sitä paitsi suurimmalla osalla maailman ihmisistä ei joka tapauksessakaan ole varaa lentää yhtään minnekään, vaan tässä vertaillaan hyväosisten ja vielä hyväosaisempien vapaa-ajanvieton mahdollisuuksia.
Niin kuin ei ole uskottava pointti myöskään se, että matkailu on rakas harrastus. Monelle, joka on vähentänyt tai lopettanut lentämisen, se on myös ollut erittäin rakas harrastus, ja voi olla sitä vieläkin.
Miksi juuri lentomatkailun hintaa pitäisi pitää keinotekoiseesti alhaalla? Miksei raideliikenteen mieluummin?

iidis
Varpain jaloin

Samalla tavalla ne lentomatkojen hinnat nousisivat niille varakkaammille. Ja samalla tavalla kaikessa, siis ihan kaikessa, muussakin matkustamisessa on verot siinä matkahinnan päällä. Ehkä kävisi kuten sanot, mutta toisaalta tapoja matkustaa ja lomailla on muitakin kuin lentäminen. Ja kuten tuossa jo toinen kommentoi, niin lentomatkailusta puhuttaessa puhutaan globaalilla tasolla joka tapauksessa vain hyväosaisista ihmisistä.

essi_90 (Ei varmistettu)

Nousisivat joo, mutta varakkaalla se ei haittaa ainakaan niin paljon, kun taas juurikin ne joilla on just varaa siihen yhteen matkaan vuodessa/kahdessa, jäävät nyt paitsi siitäkin matkasta. Itse olen sitä mieltä, että matkoja voisi alkaa verottaa tulojen mukaan, mutta toki tämä on aika lailla mahdotonta. Totta kai on muitakin tapoja matkustaa, mutta mielestäni on harmi, että tosiaan ne kohtuullisesti matkustavat joutuvat kärsimään, toisin kuin ne jotka oikeasti matkustavat överisti liikaa. Toinen idea mikä voisi toimia, olisi että esimerkiksi 1. matka vuodessa olisi normaalihintainen, ja mitä useamman kerran matkustaa, sitä enemmän veroa matkustuksesta perittäisiin. En vaan tiedä miten tämäkään käytännössä toteutettaisiin...

Totta kai ilmastonmuutos on vakava uhka, ja hienoa jos joku lopettaa lentämisen täysin, mutta mielestäni matkustamisen vähentäminenkin on jo hienoa, jos matkustelee oikeasti monta kertaa vuodessa. Näin voi edelleen "harrastaa" matkailua, mutta kohtuuden nimissä. Miksi rakkaasta harrastuksesta täytyisi luopua täysin? Totta kai on hienoa, jos matkustaa niin paljon kuin pystyy kotimaassa tai vaikka junalla ulkomaille. Siitä olen samaa mieltä, että raideliikenteen pitäisi olla paljon halvempaa (sillä onhan se ihan hullua että vaikkapa Lontooseen pääsee halvemmalla kuin Helsingistä Kuopioon ja takaisin). Itse matkustan lentokoneella n. kerran kolmessa vuodessa, laivalla ehkä kerran kahdessa. Kaukomatkoja en ole koskaan tehnyt. Jos kuitenkin jossain vaiheessa tulee paikka, että pääsisin lähtemään vaikkapa Aasian puolelle, niin aion kyllä mennä, ja lentäen ellei junamatkustus ole mahdollista (esim. ajan vuoksi). Eli olen sitä mieltä että lentäminen on ok, kun sen pitää kohtuullisessa määrässä ja miettii myös toisia vaihtoehtoja määränpäähän pääsemiseen ja menee vaikka sillä junalla, jos vain aikataulu antaa periksi.

Anelina (Ei varmistettu)

Jos ajatellaan sosiaalista oikeudenmukaisuutta, niin aika painava on myös se pointti, että ilmastonmuutoksen vaikutuksista kärsivät eniten ne maailman köyhät, joiden elämäntavat eivät näitä ongelmia aiheuta. Me länsimaalaiset varakkaat siis ensin ensin huvittelemme tavoilla, joihin heillä ei ole koskaan mahdollisuutta, ja sitten maksatamme raskaimman laskun heillä?
Joo, tuskin kukaan meistä on täydellinen näissäkään asioissa. En minä ainakaan ole. Mutta silti minusta on tärkeää nähdä tosiasiat. Vain sillä lailla on pikkuhiljaa mahdollista muuttaa käytöstään. Itse olen aiemman elämäni aikana lentänyt ihan liikaa. Nolottaa ajatella. Viime vuodet olen pyrkinyt korjaamaan omaa osuuttani. Ja jotenkin hauskasti myös omat mieltymykset ovat alkaneet muuttua. Pikkuhiljaa lähimatkailu kiinnostaa enemmän ja enemmän, vaikka nuorempana ajattelin että kaukaiset trooppiset ja jännittävät kohteet ovat täysin ylivoimaisia eikä muu paljon kiinnosta. Nykyään todella nautin siitä että voin huristella junalla ympäri Eurooppaa, ja hitaasti kehitellä haaveita siitä, millaiset suuren eeppisen maata-pitkin-matkan teen sitten joskus kun aika ja raha järjestyy. Se jos mikä nostaa matkailun henkistä merkitystä, siis minulle. En tunnekaan että olisin luopunut mistään tärkeästä! Pointtini on se, että omat rakkaudetkin saattavat ihmeen paljon muuttua, kun niihin liittyvät ongelmat tiedostaa. (Kuulostan omalla tavallani etuoikeutetulta tädiltä. Joka olenkin, myönnän.)

Hanna K
Sunday Blondie

Mahdollisuus käyttää aikaa matkustamiseen olisi kyllä todellista luksusta, kuten sanot! Omalla kohdallani talvilomaa on tänä vuonna vain viikko (sekin palkatonta), ja haluan maksimoida kohteessa vietetyn ajan. Kun työ on kiireistä ja stressaavaa, toivoo lomaltaan lähinnä sitä, että saa kerrankin vain olla paikoillaan ja rentoutua. Saahan sittä tietysti junassakin vain olla, mutta ymmärrät ehkä pointtini :--)

Nuorena kävin 1kk interraililla ja nautin kyllä kovasti junamatkailusta, oli ihanaa uppoutua katselemaan ohitse vilahtavia maisemia! Sen jälkeen on tullut junailtua muutaman kerran maiden sisäisesti, mutta varsinaiseen kotimaasta kohteeseen matkaamiseen en ole junaa käyttänyt. Suomen sijainti on junan käytön kannalta harmillinen. 

Lentämiseen liittyvä verotus on haastava kuvio sekin, kuten alla olevista kommenteista käy ilmi. Toisaalta ajattelen, että verollisuus olisi hyvä asia, kunhan verorahat käytettäisiin ympäristön hyväksi. Uskon, että hintojen nousu johtaisi ainakin jossakin määrin kuluttjien lentotottumuksiin. Toisaalta tuntuisi kurjalta, että lentäminen rajautuu entistä enemmän hyvävaraisten ihmisten huviksi, jota se toki jo nyt on. Tänä päivänä myytävät muutaman kympin lennot tuntuvat kyllä jotenkin väärältä.

Itselläni ei ole aiheeseen selkeää mielipidettä, ja siksi on kiinnostavaa lukea näitä kommentteja! Kiitos sinullekin ajatuksistasi :--) Huomasitko muuten tämän Hesarin jutun erilaisten kulkupelien päästöistä: https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005970560.html

iidis
Varpain jaloin

Mulla ei ole myöskään mitään yksiselitteisiä ratkaisuja asiaan, mutta se miten matkailuun ja lentomatkailuun yleisesti suhtaudutaan henkilökohtaisena oikeutena mietityttää mua paljon. Ilmaston kannalta lienee parasta, että matkustelu harrastuksena kokonaisuudessaan tulee harvinaisemmaksi verrattuna nykyiseen ”vähintään kerran vuodessa Thaimaahan”-ajattelumalliin. En voi väittää ettenkö itse haaveilisi lainkaan matkustamisesta eri paikkoihin ympäri palloa enkä voi väittää etteikö mulla olisi tunnollani sekä syyllisyyttä että harmitusta siitä että omatuntoni mahdollisesti estää minua toteuttamasta näitä haaveita - ainakaan niitä kaikkia. Tosiaan, en ole millään mittapuulla täydellinen.

Mä kuitenkin uskoisin, että lentomatkailu vähenisi, jos sitä alettaisiin verottamaan ja lippujen hinnat nousisi ja niihin kuuluisi aina osuus myös ilmaston hyväksi, jos veroista saatuja rahoja ei suoraan siihen suunnattaisi. Mun mielestä ideaali olisi, ettei lentomatkailu myöskään korvaantuisi suoraan muilla matkustustavoilla (mihin HS-artikkelin laskelmat pohjasivat) samoihin kohteisiin. Jos matkustamisesta tulisi oikeasti aikaa ja rahaa vaativaa luksusta, vähenisi päästökuorma varmasti ennen pitkää. Samalla lähimatkailu voisi tuoda ratkaisun akuuttiin vaihtelunhaluun ja voisimme oppia suuntaamaan ihailumme eksoottisesta ja vieraasta vaikka tässä lähellä olevaan luontoon, jota usein pidämme itsestäänselvyytenä edes tutustumatta siihen.

Hanna K
Sunday Blondie

Uskon myös, että lippujen hintojen nousu vaikuttaisi suoraan lentojen määrään! On kiinnostavaa nähdä, miten lentomatkailu tulee tulevaisuudessa kehittymään ja miten lentomatkailua aletaan rajoittaa. Tämä on todellakin hyvä paikka miettiä omia matkustustottumuksia sekä sitä, miten pitkille matkoille tulevaisuudessa pystyisi / haluaisi lähteä :--) 

Vierailija (Ei varmistettu)

Tottumus tai rakas harrastus eivät ole kelpoja argumentteja tässä ilmastokeskustelussa. Juuri niistä meidän on luovuttava jos haluamme ilmastomme pelastaa. Vertaa näihin:
- Pitäisi käyttää enemmän julkista liikennettä, mutta olen niin tottunut ajamaan omalla diesel-autollani että en aio vähentää yksityisautoilua.
- Pitäisi lopettaa lihan syöminen mutta kun minä niin kovasti tykkään siitä niin en aio.
- Pitäisi vähentää lentämistä/matkustamista mutta en halua koska olen tottunut siihen ja se on rakas harrastus.

Kuten näet kysymys ei ole mistään muusta kuin omasta itsekkyydestäsi kieltäytyä luopumasta jostain ilmastoa tuhoavasta joka sinulle loppupeleissä oman selviytymisesi kannalta on puhdasta luksusta eikä mikään välttämättömyys.

Hanna K
Sunday Blondie

En ole missään vaiheessa väittänyt, etten olisi itsekäs - myönnän ilomielin, että olen erittäin itsekäs halutessani matkustaa, vaikka tiedän, minkälaiset vaikutukset sillä on ympäristölle!

Toiminnalleni ei ole mitään järkevää selitystä. Minulle matkustaminen on rakkautta, eikä rakkaus ole aina järkevää (tiedän, mikä klisee). Kuten sanottu, olen aina tiedostanut olevani valtavan onnekas päästessäni matkustamaan ja kokemaan uusia maita sekä kulttuureita, ja tiedän, että vain murto-osalla maailman ihmisistä on mahdollisuus vastaavaan. 

Summa summarum, minun on vaikeaa "puolustautua" mitenkään, sillä olet täysin oikeassa! En ole täydellinen, ja olen ihan sinut sen kanssa. Haluan kuitenkin pyrkiä parempaan. Tämän voi myös toteuttaa maltillisesti - ajattelen, että ihmiset voivat muuttaa tottumuksiaan vähitellen, ja yleensä tuolloin muutokset ovat myös pysyvämpiä.

Kiitos kommentistasi! :--)

Vierailija (Ei varmistettu)

Perusteesi ovat siis vain "tottumus" ja "rakas harrastus". Mikset hankkisi uusia tottumuksia ja harrastuksia, jos matkustaminen kerran aiheuttaa syyllisyyttä ja on selvästi siis arvojesi vastaista? Ollessasi lapsi ja matkustaessasi perheen kanssa on tietoisuus ilmastoasioista ollut paljon heikompaa kuin nykyään, mutta olisiko aika nyt itsenäistyä ja alkaa toimia uudella tavalla, maapallon nykytilanteen kannalta vastuullisesti?

Hanna K
Sunday Blondie

Vastauksen kysymykseesi löydät yllä olevasta kommentistani. Kiitos!

Minna K. (Ei varmistettu)

minulle matkustaminen on rakkautta &lt;3 eikä rakkaus ole aina loogista, hih!!!
Tämä oli lapsellinen teksti, josse esitettiin lapsellisia perusteluja.

Nimetön (Ei varmistettu)

Mistä ajattelet, että oikeus lentämiseen tulee? Kuuluuko mielestäsi toisille oikeus riistää luonnonvaroja? Kestävä hiilijalanjälki on n. 2000-3000co2 vuodessa. Kellään ei ole oikeutta enempään, ellei tietenkin usko että toiset ihmiset ovat arvokkaampia kuin toiset. Kestävään hiilijalanjälkeen ei vain mahdu yhtäkään lentoa, kun yhdenkin tuollaisen ulkomaanmatkan lennot tekee helposti melkein puolen vuoden hiilijalanjäljen verran päästöjä. Ajatteletko sinä, että sinulle kuuluu jotenkin isompi osa ja oikeus maapallon luonnonvaroihin? Olisi kiva tietää, miksi ajattelet, että on ok elää yli kestävän hiilijalanjäljen. Ollaanko me suomalaiset arvokkaampia kuin muut kun meitä on niin vähän? Itse olen koittanut luopua kaikesta ylimääräisistä ei-pakollisista päästöjä tuottavista jutuista :)

Hanna K
Sunday Blondie

En usko, että toiset ihmiset ovat arvokkaampia kuin toiset - jokainen ihminen on yhtä arvokas, me vain synnymme erilaisiin yhteiskuntiin ja ympäristöihin, joissa lähtökohdat elämään ovat kovin erilaiset. Itse olen länsimaisena ja suomalaisena tietysti hyvin erityislaatuisessa ja onnellisessa asemassa!

En ajattele, että itselleni tai kenellekään muullekaan suomalaiselle kuuluu isompi osa tai oikeus maapallon luonnonvaroihin. Elämämme länsimaissa vain on kulkenut suuntaan, jossa kulutus kasvaa. Tämä on tietysti itsekästä, ja itsekin olen länsimaisen yhteiskunnan tuotos, joka itsekkäästi haluaa nauttia elämästä erilaisin tavoin, esimerkiksi matkustamalla. Kuten edellisiin kommentteihin kirjoitin, ei toimintaani ole ympäristön kannalta järjellistä selitystä.

Ymmärtänen kommentistasi, että itse olet luopunut matkailusta? Oliko matkailusta luopuminen sinulle vaikeaa? Minkälaisia asioita keksit / olet saanut matkailun tilalle? Kuulisin todella mielelläni ihmisten kommentteja siitä, miltä matkailusta luopuminen on tuntunut. Itselleni ajatus tuntuu surkealta, sillä kuten sanottu, minusta on ihanaa päästä tutustumaan uusiin maihin ja kulttuureihin. Miten tuota luopumisen tuskaa voisi lievittää?

Lämmin kiitos kommentistasi!

Nimetön (Ei varmistettu)

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja sorry, itselle vain aina tulee sellainen fiilis, kun joku koittaa oikeuttaa itselleen kestävää tasoa tuhoisamman elämäntavan, että hän pitää itseään muita arvokkaampana. Mielestäni kukaan ei saisi kuluttaa enempää kuin mikä on kestävää, oli se kivaa tai ei :) Tuo globaalisti kestävä taso on melkoinen haaste, sillä lähes kaikkien suomalaisten elämäntapa on kohtuuttomalla tasolla. Melkein kaikesta ylimääräisestä on luovuttava, mutta ei se oikeudenmukaisuus ja tasan jakaminen niin ihmeellistä lopulta ole, niin vain on tehtävä :)
Joo, olen luopunut matkailusta ja melkein kaikesta muistakin "ylellisyyksistä" . Ja elämäni on huippua silti! :) Teen kaikenlaista kivaa ihan tässä lähialueilla, touhua riittää. On ollut super antoisaa oppia elämään täyttä ja onnellista ja oikeudenmukaista elämää yksinkertaisista, elämän tärkeimmistä, asioista iloiten. Kaikki ovat samanarvoisia, enkä halua elämäntavoillani tuhota ilmastonmuutokselle haavoittuvissa maissa asuvien mahdollisuutta elämään, enkä myöskään tulevaisuuden sukupolvien ️ Eri kulttuureista minulla on edelleen sähköpostitse kirjekavereita sekä luen paljon kirjoja, jotka kertovat eri kulttuureista! :)

Hanna K
Sunday Blondie

Ei mitään, kaikki kommentit ovat tervetulleita! :--) Kuulostaa siltä, että olet saanut oman kulutuksesi / elämäsi sellaiseen tasapainoon, että olet oikeasti tosi tyytyväinen. Wow, en voi kuin ihailla ja pyrkiä itsekin kohti kohtuullisempaa elämäntapaa! Jokaisen meistä olisi varmasti hyvä miettiä, mitkä asiat tekevät onnelliseksi, ja jos niistä on haittaa ympäristölle, pohtia, miten noiden asioiden nostattaman ilon voisi saavuttaa ympäristön kannalta kestävämmällä tavalla.

ulletin
Stilettikorkokanta

Tällaisen postauksen kirjoittaminen omalla nimellä vaatii rohkeutta ja arvostan, että olet kirjoittanut rehellisesti ja rakentavasti. Aihe on hurjan vaikea ja ongelmallinen monella tapaa. Läntiseen hyvinvointivaltioon syntyneiden on vaikea muuttaa yhtäkkiä globaalia elämäntapaa, vaikka tiedämme, että tapamme elää ei ole maapallon kannalta kestävää. Lentäminen on yksi osa tätä isoa ongelmaa ja jokainen tahollaan joutuu puntaroimaan, että miten muuttaa omia elintapoja. En usko, että syyllistäminen saa ketään muuttamaan mitään vaan inspiroivat esimerkit jättävät positiivisia siemeniä itämään ympärilleen. Ja sää Hanna olet juuri sellainen! Sun kuuluu ja pitää nauttia tulevasta matkasta ilman syyllisyyttä. <3 Sen voimalla jaksat taas toimia ihanana valona täällä Suomi-arjessa ja siitä on paljon enemmän hyötyä kaikille!

Osmo Soininvaaran blogissa oli muuten mielenkiintoista pohdintaa siitä, että suora lento tai kalliimpi lippu ole yksikäsitteisesti lainkaan parempi kuin välilaskullinen, jos tuo välilaskullinen täyttää muuten tyhjäksi jääviä paikkoja. "Luulen, että lähempänä totuutta on periaate, jonka mukaan matkustaja kasvattaa sitä enemmän lentoliikenteen volyymia, mitä enemmän lentolipustaan maksaa." Soinivaaran mukaan myös Tukholmaan laivalla meno on pahempi kuin sinne lentäminen. http://www.soininvaara.fi/2018/05/18/lisaako-valilasku-aina-lentomatkan-paastoja/

Tää vihreiden asioiden konkariasiantuntijan kirjoitus on mun mielestä yks esimerkki siitä, että tästä vaikeesta aiheesta on vielä hatara kokonaiskuva kenelläkään ja tutkimusta tarvitaan. Kuten tietenkin sitä myös, että ihmiset välittää. Kaikki ei tosiaankaan välitä kuten sinä, Hanna. Olet ihana! Nauti Dubaista! Meillä on tää yks elämä ja me ei voida lakata nauttimasta siitä tai se vasta onkin haaskausta.

Hanna K
Sunday Blondie

Kiitos kommentistasi, Ulla <3 Aihe on tosiaan niin valtavan laaja ja monisyinen, että sitä on hankalaa edes käsittää, saatikka käsitellä! Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että positiivisuus on parhain siivittäjä muutoksiin - oli kyse sitten kasvisruokavalioon vaihtamisesta, kulutuksen tai lentämisen vähentämisestä. Olen aina rakastanut, tai pikemminkin oppinut rakastamaan, matkailua. Kyse on siis tottumuksesta, ja itselleni olisi iso juttu lopettaa lentäminen yhtäkkiä kuin seinään. 

Ohoo, kiinnostavaa pohdintaa välilaskuista! Tyhjäksi jäävät lentopaikat ovat luonnollisesti pahinta haaskausta, mitä ajatella saattaa. En tiedä sen enempää siitä, miten lentokoneiden täyttö tänä päivänä toimii, mutta toivon mukaan paikat pyritään aina täyttämään mahdollisimman hyvin. Vaikka kyllä sitä itsekin on tullut lennettyä joskus koneessa, jossa on useampi tyhjä rivi... 

Tutkimusta tosiaan tarvitaan, ja toivon mukaan sitä nyt yhä enenevissä määrin tehdään, kun aihe on kaikkien huulilla. Kuten sanottu, ovat ympäristöteot tärkeitä niin pienempien kuin etenkin suurien tahojen osalta.

Jokainen tekee elämästään omannäköisen <3 

IamEmmi
Off to wonderland

Mua on askarruttanut sama aihe jo pitkään. En vain yksinkertaisesti voisi luopua matkailusta tai ulkomailla asumisesta. Ja toisaalta, kun ulkomailla asun en pääsisi näkemään Suomessa asuvaa perhettäni tai ystäviäni jos luopuisin lentämisestä. Monella muulla valinnalla olen tarkoituksella pienentänyt hiiljalanjälkeäni; en omista ajokorttia, joten käytän julkisia kulkuvälineitä, syön vegaani ruokaa 90% ajasta ja olen tietoisesti vähentänyt kulutusta. Itse koen, että noista asioista luopuminen ei tuota lainkaan vaikeuksia, mutta jos lopettaisin matkustelun(joka valitettavasti vaatii lentämistä) tuntuisi kun osa minua vietäisiin, sillä olen onnellisimillani maailmalla.

Hanna K
Sunday Blondie

Musta tuntuu aivan samalta! Joskin itse en ole asunut ulkomailla, matkustellut vain. Tuntuu, että kaikesta muusta voin tinkiä, kunhan saisin matkustaa, nähdä uusia maita ja kokea erilaisia kulttuureita. Yksi parhaimmista ystävistäni asuu ulkomailla, ja tuntuisi kurjalta, jos en enää ikinä pääsisi käymään hänen luonaan. <3 

Vierailija (Ei varmistettu)

Tärkeä postaus. Minua henkilökohtaisesti turhauttaa, miten paljon ihmiset keskittyvät yksilön valintojen kritisointiin. Siitä toki muutos lähtee, mutta myös suuret yhteiskunnalliset päätökset ja yritysten toimet ovat tärkeitä. Kuinka moni esimerkiksi täällä Hannan lentoja kritisoiva on esimerkiksi tehnyt omassa firmassaan jotain, jotta lentoja vaativia työmatkoja vähennettäisiin ja korvattaisiin Skypellä? Tai jotain muuta hieman suurempaa kuin yksilön kritisointia.

provosoitunut ;) (Ei varmistettu)

Musta tuntuu, että tässä postauksessa provosoi lähinnä otsikko - mäkin kavahdin heti, kun luin, että joku täällä perustelee tyhmää ja epäekologista käyttäytymistään kokonaisen postauksen verran. Tosiasiassahan postauksen sisältö oli oikein fiksua, ja on kivaa, että asiasta keskustellaan ja nostetaan esiin tapoja kompensoida omaa hiilijalanjälkeä. Ensimmäisen tunnekuohun jälkeen samastuin tekstiin monelta osin itsekin (ja samalla oon edelleen sitä mieltä, että otsikointi meni ehkä vähän metsään - olkoonkin, että tuollaisella kysymyksellä saa varmasti paljon klikkauksia).

Oikeastaan lomamatkojen lentämiselle on hirveän vaikea löytää muita perusteita kuin oma hyvä fiilis - ja se on toki hirveän itsekäs syy, mutta samalla me kaikki tahdotaan hyviä fiiliksiä ja nautintoa, varsinkin lomaillessa. On kyllä tosi hyvä miettiä, voisiko sen saman hyvän fiiliksen saada vähän vähemmällä lentämisellä tai voisiko niitä omia lentämisiä suunnitella niin, että vähentäisi määrät esim. puoleen nykyisestä. Näytetään toisillemme hyvää esimerkkiä ja keskitytään syyllistämisen sijaan kokonaiskuvaan ja niihin hyviin vaihtoehtoihin. &lt;3

Hanna K
Sunday Blondie

Teen tätä äärimmäisen harvoin - yleensä kirjoitan melko kepeistä aiheista - mutta tämän jutun otsikko oli tahallisesti provo, koska halusin, että ihmiset lukisivat artikkelin ja keskustelisivat aiheesta. Olisin voinut valita lempeämmänkin lähestymistavan, mutta päädyin tähän tällä kertaa. 

Ihminen on itsekäs eläin, sanotaan. Ja näinhän se on. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että jokaisen tulisi pohtia omia kulutustottumuksiaan uudelleen. Minkälaisista asioista saan iloa, ja voisinko toteuttaa näitä asioita ympäristölle kestävämmällä tavalla? Uskon itse positiivisen muutoksen voimaan, joten totta tosiaan: pyritään parempaan, näytetään esimerkkiä ja kannustetaan toisiamme. <3 

Hanna K
Sunday Blondie

Niin, itsestänikin tuntuu, että vaikka jokaisen on tärkeää pohtia omia kulutustottumuksiaan, ovat suuret tekijät (kansainväliset yritykset, lentokoneyhtiöt, valtiot) vastuussa lentomatkailun kehittämisestä ja rajoittamisesta. Tämänkaltaisia aiheita olisi myös aiheellista viedä eteenpäin politiikkaan esimerkiksi kirjoittamalla kansanedustajille. Tätä olen itse pohtinut. :--)

Kommentoi