synttäripitsat saaristossa – skifferin kauniit liuskat vievät kielen mennessään

Skiffer_1.jpg

Syntymäpäivä tuli ja meni, 24 vuotta kilahti mittariin. Lauantai-iltana juhlistimme merkkipäivää tyttöporukalla Liuskasaaressa – olivathan Skifferin ”liuskat” yksi kesän todo-listani testattavista asioista.

Tapasimme Kampissa kuuden jälkeen, ajelimme Etelä-Helsinkiin ja jäimme odottelemaan lauttaa, joka kuljettaisi meidät saareen. Lauttamatka Skifferiin kestää maksimissaan puoli minuuttia, mutta kustantaa edestakaisin kuusi euroa, huvittavaa kyllä. Jälkikäteen voin todeta, että matkalippu on kuitenkin kokemuksen arvoinen.

Skiffer_7.jpgSkiffer_2.jpgSkiffer_3.jpg

Olimme jo laiturilla odotellessamme huomioineet, että saari on tupaten täynnä ihmisiä, pilvisestä säästä huolimatta. Ja todellakin – jonoa oli riittämiin, tyhjiä pöytiä sen sijaan ei. Skifferiin ei oteta vastaan pöytävarauksia, joten jouduimme tekemään tilauksemme tiskille ja pitämään sormet ristissä vapautuvan pöydän varalta.

5–10 minuutin seisoskelun ja odottelun aikana aloin jo epäillä, onko Skiffer todella hehkutuksen arvoinen. Harkitsimme laiturille istuutumista, kunnes kuin ihmeen kaupalla isompi seurue jätti pöytänsä, ja koko viiden hengen seurueemme pääsi istuutumaan pöydän ääreen.

Skiffer_4.jpgSkiffer_5.jpgSkiffer_6.jpg

Lämpölamput lämmittivät mukavasti viilenevässä illassa, aperol spritz maistui kesäisen kirpeältä ja tytöt lahjoivat ihanan kekseliäillä lahjoilla (esimerkiksi tupladeiteillä ja brunssilahjakortilla). Mieli oli kevyt, työviikko takana, sunnuntai vielä edessä.

Yksi seurueestamme valitsi savulohisalaatin sillä ajatuksella, ettei hän halunnut syödä liian raskaasti. Perunoilla höystetty annos osoittautui kuitenkin niin valtavaksi, että täytti vähintäänkin yhä hyvin kuin pitsat!

Ja ne pitsat. Oih. Soignon eli vuohenjuustoa, mansikoita ja pinjansiemeniä sisältävä Skifferin klassikkopitsa oli todellakin hehkutuksensa arvoinen. Itselleni ei tulisi ensimmäisenä mieleen yhdistää mansikoita pitsaan, mutta why not – onhan makean ja suolaisen yhdistelmä toiminut ennenkin. Lopputulos on paitsi kaunis, myös taivaallisen herkullinen. Plussaa reilulla kädellä annostellusta rucolasta.

Skiffer_8.jpgSkiffer_9.jpg

Meri ympäröi ravintolaa joka puolelta, ja sain viettää aikaa rakkaiden tyttöjen seurassa. Päälläni oli uusi, ihana, poikaystävältä lahjaksi saatu kesämekko, sääret paljaina, korkosandaalit jalassa. Huusimme toisillemme musiikin ylitse, otimme liikaa kuvia pitsoistamme, höpisimme tyttöjen juttuja ja nauroimme. Tuntui mahtavalta istua ulkoterassilla, katsella merelle ja fiilistellä lämmintä heinäkuun iltaa.

Tuntui taas ihan kesältä.

bloglovin / instagram / pinterest

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Ajattelin tänään

vegaanijäätelö vertaansa vailla – teurastamon helmi, jäätelöbaari jädelino

Jädelino_1.jpg

Satoi tai paistoi, kesällä on saatava jäätelöä – niin monta kertaa kuin mahdollista.

Eilen suuntasin töiden jälkeen siskoni ja hänen poikaystävänsä kanssa Teurastamolle, johon Helsingin parhaimmat ruokapaikat kolunnut turkulaispariskunta ei ollut vielä ehtinyt tutustua.

Dinnerin nautimme rennosti B-Smokeryssa, ja ruokailun jälkeen siirryimme jäätelöbaari Jädelinoon, jossa sisko tarjosi vielä jätskit tulevien syntymäpäivieni kunniaksi (I can hear 24 calling already)…

Viimeksi Jädelinolla käydessäni testasin vegaaniversiota pistaasijäätelöstä. Hyvän pistaasijäätelön saaminen Suomessa on usein haastavampi homma: harmillisen monet pistaasijäätelöt nimittäin maistuvat esanssisilta. Jädelinon jäätelö maistui kuitenkin juuri siltä miltä sen pitääkin, mehevän suolaisilta pistaasipähkinöiltä.

Jos minulle ei olisi etukäteen kerrottu, että jäätelö ei sisällä maitoa, en olisi todellakaan osannut arvata sitä. Vegaanijätski oli ihanan täyteläistä, suorastaan kermaisen tuntuista.

Jädelino_6.jpgJädelino_2.jpg

Hyvän ensikokemuksen vuoksi päätin jatkaa vegaanilinjalla, sillä päivän tarjonnasta juuri kookos ja tumma suklaa kuulostivat herkullisimmilta. Sisko puolestaan valitsi kookoksen ja minttuisen after eightin, siskon poikakaveri pistaasin ja valkosuklaan.

In my opinion, Jädelinon vegaanijäätelöt ovat vertaansa vailla. Tumma suklaa oli supertäyteläinen, kuin sulatettua suklaata. Kookosjäätelö puolestaan oli ihana raikas eikä yhtään äklön makea, ja sen sekaan oli ripoteltu kookoshippuja. Normaali pistaasijäätelö maistui varsin samanlaiselta kuin sen vegaaniversio, ja after eightkin oli mainoita, joskin en itse ole mintun suuri fani.

Teurastamon Jädelinolla eri jäätelömakuja on tarjolla kaksitoista. Kaiken kaikkiaan Jädelinolla on viisikymmentä erilaista jäätelömakua, joista valitaan aina muutama päivän tuotantoon. Tämä on mielestäni varsin hauska idea, sillä näin asiakkaat pääsevät joka kerta yllättymään. Suosikkimaut suklaa, mansikka ja pistaasi löytyvät kuitenkin yleensä aina valikoimasta.

Maut ovat vahvoja ja ihanan luonnollisia. Artesaanijäätelöissä on vähemmän rasvaa kuin tehdasjäätelöissä, Jädelinon nettisivujen mukaan noin kahdeksan prosenttia. Sokeriakin on hillitysti, 17 prosenttia. Koska jäätelö tehdään päivittäin pienissä erissä toimipisteen takatiloissa, Jädelinon jäätelö on myös aina tuoretta.

Jädelino_3.jpgJädelino_4.jpg

Pienen, yhtä tai kahta jäätelömakua sisältävän annoksen hinta on neljä euroa, siis varsin kohtuullinen. Arvostan sitä, että samaan hintaan saa maistaa kahta eri jäätelöä, sillä monet kioskit eivät tarjoa vastaavaa mahdollisuutta.

Jädelinolta voi ostaa jäätelöä myös kotiin isommissa pakkauksissa. Arvatkaa vain, kävikö mielessäni, että nappaisin ihania vegaanijäätelöitä myös kotiinviemisiksi…

Jädelino Teurastamo
Työpajankatu 2
Ma–la klo 11–19, su klo 12–17

bloglovin / instagram / pinterest

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Höpsöä