kahvilatasoiset korvapuustit

korvapuustit_1.jpg

Toisinaan kahvilafiilistä on kiva luoda kotiin leipomalla.

Esimerkiksi tällaisena sunnuntaina, kun taivas on harmaa, ja sadepisarat valuvat ikkunaa pitkin. Mies pomppasi aamulla sängystä aikaisin, ja kertoi lähtevänsä etsimään paikkaa, jossa voisi katsoa yhdeksältä alkavat formulat. Heitin heipat peittojen alta, torkuin vielä hetken, kunnes nousin rauhalliselle aamiaiselle lueskelemaan ja selailemaan lempireseptikirjaani, Hesarin Ruokatorstaita.

Kirja on täynnä toinen toistaan herkullisempia jälkiruokia ja leivonnaisia, mutta keittiön puutteet aiheuttivat pieniä haasteita: ei irtopohjavuokaa, ei vatkainta, ei soseutinta. (Myöhemmin leipoessani selvisi, että kaulinkin uupui. Tiesittekö, että tyhjä viinipullo toimii erinomaisesti kaulimen korvikkeena?)

Sitten mieleeni nousivat eilen kahvilassa näkemäni valtavat korvapuustit. Ne ovat klassikko, joita tarjoillaan jokaisessa perinteikkäässä ja trendikkäässäkin kahvilassa, mutten ole koskaan ennen itse leiponut niitä. En yleensä nimittäin leivo pullaa, sillä pidän enemmän suklaisista herkuista, marjaisista kakuista, murupiirakoista ja cupcakeista.

Mutta korvapuustit. Niissä on sitä jotakin!

korvapuustit_2.jpg

Niinpä googlasin reseptin, ja päädyin lopulta Kinuskikissan pullataikinan ja korvapuustien ohjeeseen.

Kannatti todellakin luottaa nettiarvostelijoiden antamiin 4,4 tähteen.

En yleensä hehkuta leipomuksiani, mutta tällä kertaa en voisi olla tyytyväisempi. Ai että! Niin hyvää pullaa. Taikina täydellisen kuohkea, pullien sisus mehevän pehmeä, täytettä runsaasti. Nämä kyllä hakkaavat peruskahviloiden kuivakat leipomukset mennen tullen.

Ja mikä tärkeintä, vieraatkin tykkäsivät. Pullaa lähtikin lopulta sen verran moneen eri osoitteeseen, että poikakaveri ehti säikähtää, jäikö leivonnaisista enää mitään jäljelle.

korvapuustit_3.jpg

Jäihän sitä pullaa, yksi kokonainen pellillinen pakkaseen. Niitä on kiva sulattaa yllätysvieraille tai pakata mukaan aurinkoisena päivänä, kun tekee mieli lähteä pyöräretkelle termarin kera.

Mutta jos sitä ennen söisi vielä yhden.

bloglovin / instagram / pinterest

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä DIY

kasvisten ystäville: eiran sandron runsas ja värikäs salaattilounas

sandro_eira_1.jpg

Viime viikolla tuli testattua taas yksi mainio lounasmesta, jossa olenkin halunnut jo kauan käydä visiitillä: Eiran Sandro.

Eiran ravintola sijaitsee hiljaisella paikalla Tehtaanpuiston kupeessa, Tehtaankadun länsipäässä. Tapasimme ystäväni kanssa lounaalla vasta kello yhden jälkeen, jolloin pahin lounasruuhka oli tainnut jo ehtyä. Sisällä tunnelma oli lämminhenkinen ja rauhallinen, lounastamassa oli vain muutamia seurueita.

Kriiseilin puhelimeni kanssa, sillä laturini oli posahtanut aamulla rikki. Akkua oli jäljellä enää kaksi prosenttia, mutta onneksi Sandron ystävälliset tarjoilijat suostuivat lataamaan puhelimeni tiskillä. Palvelua parhaimmillaan! Asiakas huokaisi helpotuksesta, ja tarjoilijakin sai hyvät naurut nähdessään kännykän ällösöpön taustakuvan.

sandro_eira_2.jpgsandro_eira_3.jpg

Lounaan hinta oli mielestäni laajaan tarjontaan nähden varsin sopiva: salaattipöytä maksoi 9,90 euroa, keiton kanssa 10,90 euroa. Salaattipöydän ja keiton lisäksi saisi vielä lämpimänkin ruoan 12,90 euron hintaan. Tiesin kuitenkin, että saan itselleni jo kasviksillakin ähkyn.

Notkuva salaattipöytä toi mieleen Kallion Sandron mahtavan vegebrunssin, joskin valinnanvaraa oli (luojan kiitos) huomattavasti vähemmän. Laadussa ei oltu kuitenkaan pihistelty, ja annostelin lautaselleni reilusti marinoituja porkkanoita ja oliiveja, meheviä punajuuria, parsakaalia, kukkakaalia, salaatteja ja hedelmiä.

sandro_eira_4.jpgsandro_eira_5.jpg

Leipäpisteellä tarjoiltu hummus ja tsatsiki olivat kertakaikkisen täydellisiä. Ihanien lisukkeiden lisäksi olen hulluna Sandron sahramileipään, joka onkin yksi ravintolan hittituotteista. Se on niin pehmeää ja maukasta, että joku voisi erehtyä syövänsä pullaa leivän sijasta.

sandro_eira_6.jpg

Eiran ravintola on jonkin verran pienempi kuin Kallion Sandro, mutta vähintäänkin yhtä tunnelmallinen. Ihastuin etenkin paikan värikkääseen ja omalaatuiseen sisustukseen: puisiin yksityiskohtiin seinillä, pieniin peltiruukkuihin, katosta roikkuviin hehkulamppuihin ja sekalaisiin huonekaluihin.

Erinomainen salaattilounas, täysi kymppi! Eiran Sandrossa olisi hauskaa myös istua iltaa ystäväporukalla, aterioita jakaen ja drinkkejä siemaillen.

bloglovin / instagram / pinterest

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Mieli