Maailmanpoliittinen runo

Kirjoitan tämän ihan salaa, toisena ihmisenä

koska jonkun se on jollekin sanottava

että monena päivänä sitä katsoo ympärilleen

keittiössä, joka oli ennen ihana paikka

täynnä kokeiluja ja tuoksuja, yhteisiä iltoja

että nyt lautasten kiilto on sammunut ja hella hohkaa kylmää.

 

Lasten puurotahrat pöydällä vain kertovat aamujen lämmöstä

heidän nukahdettuaan kaikki sammuu

kiireen ja rasituksen jätettyä jälkeensä yhtäkkisen hiljaisuuden

ei tilalle tule mitään.

 

Paitsi lähenevän suuren talven pelko.

 

Jonkun se on jollekin sanottava

että monena päivänä moni toivoo lämmön palaavan

kauanko jaksaa hyvää ja rakkautta uskotella

usko toivo ja tahto ovat hyvät nekin

mutta mitä tehdä kun pelottaa päivä päivältä enemmän

ja vain selkärangasta nousevat kolme suurta

hengitys

rakkaus

vapaus

ovat pelastavat.

 

Joko juoksen.

 

Me katsomme lähenevää talvea silmästä silmään

ei, toinen katsoo

ja toinen kääntää selän.

Idästä puhaltaa jäätävä tuuli ja vain kolme suurta

hengitys

rakkaus

vapaus

ovat pelastavat.

 

Rakkaani, seisotko rinnallani.

 

Tapahtuu näin:

yksikään ei tarraudu totuuteen

me kaikki pyörimme hämmennyksen ympärillä

ja ydin, ydin

se on tuossa mutta me kierrämme sen ympäri piikkilangat

ei tohdita koskettaa

minä revin, kurkotan sinne ja huudan teitä apuun,

hakkaan kirjein ja suudelmin ja kirvein ja  anelen, anelen teitä avautumaan, auttamaan, koskettamaan ydintä

mutta ei

mieheni tahtovat kiertää

ajatella että

rationaalisesti punniten piikkilanka voi olla hyväkin juttu

itse asiassa:

mehän tarvitsemme ympärillemme lisää piikkilankaa

koska sen tuotanto tuottaa rahaa eli hyvinvointia,

ja hyvinvointipalveluita me tulemme tulevaisuudessa tarvitsemaan yhä enemmän

koska ympärillämme on yhä enemmän piikkilankaa

 

minä nauran ja itken koska en muuta voi

heiluttaessani punaisia ja valkoisia viirejä sokeain edessä.

 

Palaan keittiöön.

Keitän sokeriliemen.

Lisään siihen kaiken rakkauden ja vapauden.

Lisään hengitykseni.

Kävelen ulos.

Kaadan liemen likaviemäriin.

 

Keittiössä seisoo vanha nainen.

Olen valmis tähän talveen.

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään

Ikuisesti avoin

Avoin taidekoulu alkoi. Sytyin heti, jo astuessani sisään. Kikatutti, onnellistutti. Kiitollistutti. Iloprosentti nousi 100:lla yksiköllä pelkästä tiedosta, että saan taas sukeltaa samaan prosessiin yhdessä muiden kanssa. Joka vuosi yllätyn koulun täysin tinkimättömästä ja samalla totaalisen avarasta tunnelmasta: että olenkin onnistunut löytämään paikan, jossa ihmiset niin helposti ymmärtävät kokemustani siitä, miksi on maalattava.

Kolmas vuosi alkaa. Olen ihanasti jo aika pitkällä koulun kalenterissa, mutta vielä aivan keskellä kaikkea. Taiteessa olen edelleen aivan alussa: niin alussa, rannassa ja pinnassa kuin ihminen valtameren edessä aina on. Niin pitääkin olla. Aina kun uusi asia uuden kouluperiodin alkaessa aukeaa, tuntuu kuin katsoisi uuteen maisemaan, tuntemattomaan maahan, jonka takana on lisää tuntemattomia maita. Taidetta on mahdoton ammentaa tyhjiin, jos on joku, joka auttaa avaamaan ovia, murtamaan maisemien rajoja.

Joku, tai jokin. Mikä on se voima, joka minua ajaa? Siinä on koulun asettama kysymys kolmannelle vuosikurssille.

Kirkkaan sinisenä, veden värisenä vuotenani 2014 on jo tapahtunut paljon. Muutos on herkeämätön, se ajaa minua edellään, vilkuttelee minulle jos jään jälkeen, mutta ei koskaan jätä. Elämä on jatkuvaa muutosta, vanhenemista. Mikään ei tule koskaan valmiiksi, ja jos tulee, se on pian jätettävä pois uuden tieltä. Se on hyväksyttävä.

alku2.JPG

Jaan teille kaksi lausetta pitkätukkaisen, myötätuntoisen rehtorimme avajaispuheesta:

1. Luovuus on meissä kaikissa.

2. Taiteen tekeminen on itsen ravistelua.

Olen valmis taas muuttumaan vähän lisää: yhä enemmän omaksi itsekseni. Ravistelemaan itsestäni esiin luovaa ydintä, uutta kasvua, ravistelemaan pois kahlitsevaa pintaa, vanhaa ja jo tarpeetona. Kipeää ei tee, vaikka hankaluuksia tulee. Todelliset kivut ovat muualla, yksinäisyydessä, fyysisessä ja henkisessä kärsimyksessä, siinä että toinen ei ymmärrä eikä näe. Taiteen kanssa kivunkin käsittely on helppoa: ei ole koskaan yksin. On taiteen kanssa.

Kolmas asia, joka avajaistilaisuudesta jäi mieleen, oli rehtorin kuvaus siitä, miten he takovat päähänne käsityksen siitä, ”mikä se taide on”. Takovat kuulemma niin kauan, että se pysyy ikuisesti avoimena. Se käsitys siis.

Mutta myös minä. Ikuisesti avoimena.

Hyvinvointi Mieli Suosittelen Ajattelin tänään