Ketodieetti kokemukset – mitä opin?

Ketogeeninen ruokavalio
Avokado sopii ketogeeniseen ruokavaliion (kuva pixabay)

Moi lukijat,

Pidän itseäni varsin avarakatseisena ihmisenä sekä haen elämääni jatkuvasti uusia näkökulmia.

Viimevuodet on paljon median ja valmentajien toimessa hehkutettu ”uutta” ruokavaliota, jolla voisi helposti pudottaa painoa sekä parantaa elämänlaatua. Hehkutettu ketogeeninen ruokavalio eli ketodieetti perustuu rasvan syömiseen ja hiilihydraattien minimoimiseen.

Päätin lähteä kokeilemaan, pystynkö noudattamaan ketodieettiä ja sopisiko se alkuunkaan aktiiviseen elämäntapaani. En siis tavoitellut painonpudotusta vaan ketoosin muita luvattuja hyötyjä, kuten parempaa vireystasoa sekä keskittymistä.

Ketodieetin aloittaminen

Aloitin ketodieetin tutkimalla ilmaisia oppaita ja videoita netistä, päätin etten aio osallistua millekään kurssille tai ostaa ketoosiin suunniteltuaja ravintolisiä (mielestäni useat ravintolisät ovat vain rahan tuhlausta).

Kaikki tarvittava ketoosiin löytyikin nopealla Googlauksella ja tutkimuksella. Päätin valita lähestymistavan, jossa tiputan hiilihydraatteja hitaasti, sen sijaan että tiputtaisin hiilihydraatit kerralla yhdessä yössä.

Luin myös pätkäpaastosta, joka nopeuttaisi ketoosiin pääsyä ja estäisi vanhenemista(?). Päätin siis ketodieetti kokeiluni aikana jättää iltapalan ja välillä aamupalan syömättä.

Ketodieetti ensimmäiset viikot

Jo heti ensimmäisinä ketodieetti päivinä ymmärsin, että kyllähän tätä dieettiä kaunistellaan muiden toimesta aivan liikaa. Sillä oloni oli aivan kamala, jatkuva väsymys ja päänsärky. En jaksanut käydä edes lenkillä.

Päätin kuitenkin jatkaa kokeiluani ja pikkuhiljaa väsymyskin lähti, kun kehoni alkoi osata käyttää paremmin ketoneja energian lähteenä. Aloin myös lenkkeilemään, mikä ei ketoosissa onnistunut mielestäni läheskään niin hyvin kuin tavallisella ruokavaliollani eli hiilihydraatteja syödessä.

Päänsärkyä ilmeni jatkuvasti, enkä usko että se johtui täysin vain ns. ketoflunssasta. Yritin lisätä elektrolyyttejä eli suolaa ja magnesiumia ruokavaliooni tuloksetta.

Liikkuminen ketodieetillä

Kuten arvelinkin, oli kuntoilu ja liikkuminen hiilihydraattien puutteesta tavallista tehottomampaa. Juoksu ei meinannut luistaa ja tuntui että salituloksenikin laskivat ketoosin aikana. Luin kuitenkin, että pidemmällä ketoosilla salitulokset ja juoksukin onnistuu paremmin, kunhan keho vain tottuu tarpeeksi ketogeeniseen ruokavalioon.

Ruokavalioni ketodieetillä

kana ketoosissa
Kanansiivet olivat rasvainen paheeni ketodieetillä

Ruokavalio oli luonnollisesti suurin ongelmani. Rakastan hiilihydraatteja ja rasvaa on joskus vaikea pystyä syömään. Kuitenkin kun lähden kokeilemaan jotain, niin teen kokeiluni silloin kunnolla.

Ketodieetin aikana söin lähinnä vain kanaa eri muodoissa ja vihanneksista parsakaalia sekä viherpapuja. Rasvaa lisäsin ruokavaliooni hehkutetun rasvakahvin avulla – joka ei oikeasti ole yhtään niin ällöttävää kuin luulisi!

En ostanut kookosöljyä tai muita mainosmiesten hehkuttamia tuotteita. Rypsiöljyn ja margariinin vaihdoin tavalliseen voihin. Teen sekaan laitoin maidon sijaan kuohukermaa, nam.

Yhteenveto

Ketodieetti on varmasti tehokas tapa laihduttaa, jos pystyt noudattamaan sitä. Itse en muutaman viikon ketodieetin aikana huomannut juuri mitään uutta terveysvaikutusta, ehkä ne tulevat sitten pidemmän ketoosijakson jälkeen.

Treeni ei kulkenut kohdallani yhtä hyvin kuin hiilihydraateilla. Tämä tosin on täysin tieteellä selitettävissä, sillä ketodieetin aikana lihaksiin ei varastoidu hiilihydraatteja.

Hiilihydraattien rajoittaminen rajoitti mielestäni liikaa ruokavaliotani, enkä pystynyt ketodieetillä syömään ruokia, joista todella pidän. Ehkä olen vain addiktoitunut hiilihydraatteihin ja tykkään herkutella vähän liiankin usein.

Myöskin hengitykseni haisi pahalla ja ystäväni vitsaili vanhan ylen artikkelin tavoin ”karppaajan haistaa jo kaukaa”. Erittäin kiusallista.

Pihvi ketodieetillä
Sulatejuusto ja kaslerpihvi sopivat ketodieetillä. Rasvaa löytyy, mutta onko tämä sitten terveellistä?
Kommentit (3)
  1. Omat ketoosi kokemukset – minun blogini
    9.8.2020, 00:09

    […] rakkaat lukijat. Olen uusi blogaaja ja halusin avata tämän ketoosi kirjoituksen ohella myös omia ajatuksiani […]

  2. Rasvan laatu ei ehkä ollut paras mahdollinen jos et käyttänyt esim oliiviöljyä yhtään vaan ainoastaan voita? Söitkö mitään rasvaista kalaa, avokadoa tms? En ole itse kokeillut ketoa, mutta eräs läheiseni elää sen mukaan ja ikävä kyllä hänen hengityksensä haisee aivan hirveälle. 🙁

    1. Moi!
      Uskon että mulla olisi ollut paljon parantamisen varaa dieetin suorittamisessa. Siksi en tuomitse ketodieetillä laihduttavia ja sillä eläviä.

      Oliviiöljyä meni lähinnä salaatin sekaan, lalaa, varsinkin lohta pyrin välttämään sen ”myrkyllisyyden”vuoksi. Ainakin kastavettu norjalainen lohi on pumpattu täyteen hormoneja.

      Tuo hengitys yksi syy miksi en jatkanut pidempään.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *