Miten voi edistää omaa ja toisten mielenterveyttä?

Mitä sulle kuuluu? Tämä pieni kysymys ja aito kiinnostus kuulla vastaus, voi pelastaa päivän, parhaassa tapauksessa elämän.

Tänään vietetään Maailman mielenterveyspäivää (lue Suomen Mielenterveysseuran sivuilta lisää)! Siksi haastan sinut pohtimaan, miten voisit tänään edistää omaa tai jonkun toisen mielenterveyttä. Alle kokosin muutamia vinkkejä, jos pääsi lyö tyhjää.

 

1p6252587.jpg

 

Kuinka edistää omaa mielenterveyttä?

  • jos olet ollut huolissasi mielenterveydestäsi tai hyvinvoinnistasi, ole yhteydessä terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoon jo tänään!
  • uskalla pyytää apua ja tarjota apua. Toisten auttaminen edistää myös omaa hyvinvointiasi. Kaikesta – tai oikeastaan juuri mistään – ei tarvitse selvitä yksin!
  • tee tänään edes hetken jotakin, mistä nautit: bloggaa, keinu, lue kirjaa, kävele metsässä, tanssi
  • tee jokin mindfulness-harjoite tai meditoi hetki
  • syö jotakin hyvää
  • mene ajoissa nukkumaan
  • tapaa ystävää tai soita ihmiselle, jonka seura tuo sinulle hyvää mieltä
  • mieti, mikä saa sinut nauramaan ja tee se: katso stand upia, hauskaa sarjaa, juttele huumorintajuisen ystävän kanssa tai leiki koiran kanssa
  • mene kävelylle metsään tai puistoon ja tunne kuinka verenpaineesi ja stressitasosi laskee (lue aiempi postaukseni luonnon hyvinvointivaikutuksista)

 

1p6252576.jpg

 

1p6252580.jpg

 

Kuinka edistää toisten mielenterveyttä?

  • kysy ystävältä tai työkaverilta, mitä hänelle kuuluu tai miten hän voi. Kuuntele tarkasti, kommentoi ja kysy 1-3 kysymystä lisää.
  • lue täältä, miten toimia, jos läheisesi suunnittelee tai uhkailee itsemurhalla. Huom: Kysyminen itsetuhoisista teoista tai ajatuksista EI lisää todennäköisyyttä itsemurhaan!
  • vie uupunut / masentunut / surullinen / kiireinen / kipeä läheisesi pienelle kävelylle, vie hänelle jotakin piristävää kuten kukkia tai suklaata (jopas mun mielikuvitus liitää..) tai käy ruokaostoksilla hänen puolestaan
  • mitä tehdä, kun läheinen on masentunut tai todella ahdistunut? Älä ryhdy toiselle terapeutiksi. Läheisenä voit auttaa esim. käytännön asioissa, kuunnella huolia, kysellä kuulumisia ja ohjata ammattiavun piiriin. Jaa neuvoja niukasti ja harkiten ellei toinen sinulta niitä suoraan kysy.
  • lähde saattamaan ystäväsi psykiatriseen päivystykseen tai psykologin vastaanotolle, jos epäilet, että hän ei kykene siihen yksin tai tarvitsee henkistä tukea
  • älä kerro eteenpäin ilkeää juorua
  • kehu jotakin läheistäsi

 

1p6252574.jpg

 

Tuleeko sulle mieleen lisää tapoja, joilla voit edistää omaa ja läheistesi mielenterveyttä?

Nyt päätä yksi pieni asia, jonka voit toteuttaa jo tänään oman tai toisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Mä vien itseni kävelylle ja aikasin nukkumaan. Aion kysyä toiselta, miten voin ilahduttaa häntä ja toteuttaa sen. Huom: tietyin reunaehdoin, en suostu ompelemaan tai parsimaan mitään, vaikka se ilahduttaisi toista kaikista eniten :D. Mitä sinä aiot tehdä?

Lisää neuvoja ja mielenterveysaiheisia juttuja löytyy näistä vanhemmista postauksistani:

Mielenterveyshäiriöt tulevat kalliiksi

Kootut psykologia postaukset

Terapeuttinen kirjoittaminen – Apua ahdistukseen

Kiukkuinen kiitollisuuspäiväkirja eli miten säädellä pahaa oloa?

Miksi mielenterveyshoidoista ei pidä leikata

Mielenterveyden ensiapukurssi ja Facebook-spämmiä

Kun omat keinot eivät riitä. Mieli järkkyy, mistä apua?

Miten selättää paska fiilis? 11 vinkkiä pahan päivän varalle

Masentunut, kerää ittes!

Ja muista myös psykologiaa.com -sivusto! 🙂

 

Bisous, Niina

Instagram | Facebook | unepetitelife@gmail.com

Kommentit (4)
    1. Niina Maria V.
      10.10.2018, 04:51

      <3 🙂 ihanaa päivää sulle!

      1. Ihanaa keskiviikkoa myös sulle! :)<3

        1. Niina Maria V.
          10.10.2018, 17:38

          Kiitos<3 !!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *