Vegaanin grilli kuumana ja elämää parvekeella

Mä rakastan meidän partsia! Oon jo ilmoittanut muutamalle ystävälle, että aioin viettää koko kesän siellä, että tervetuloa vaan kyläilemään (pitäisköhän postillekin tehdä osoitteenmuutos..?). Grilli käy kuumana harva se päivä ja blogisuoni sykkii ennätys voimakkaasti raittiissa säässä.

Seuraavaksi ihan vaan fiilistelykuvia ja muutamia ideoita helppoihin vegaanisiin grilliruokiin, s’il vous plaît! Vaikka sää on jo kesäinen, aivoni eivät ole päässeet luovalle tauolle, eli kokkailujen suhteen mennään edelleen nopeus- ja helppouslinjalla (ks. edelliset laiskannaisen reseptit täältä ja täältä).

 

P5150900.JPG

 

P5150903.JPG

 

Grillikausi avattiin ihan vaan marinoidulla tofulla grillissä, jonka lisukkeena oli uunissa paistettuja peruna- ja porkkanalohkoja, muusattua avocadoa, samba oelek-kastiketta ja salaattia.

 

Lohkoperunat ja -porkkanat uunissa

Perunaa

Rypsiöljyä

Suolaa

Mustapippuria

Muita mausteita valintasi mukaan esim. valkosipuli ja cayennenpippuri toimivat mielestäni etenkin lohkoperunoissa!

Uuni kuumaksi n. 225 C ja anna paistua noin. 30 min.

 

Seuraavana päiväni grillissä kuumeni vähän useampaa sorttia:

 

P5210961.JPG

 

P5210968.JPG

 

P5210970.JPG

 

Soijarouhepihvejä vegejuustolla

Mun seuralaisten nauttimia sekalaisia lihatuotteita (Pakko kertoa tähän väliin, että multa on kerran kysytty, kun olin ulkona syömässä, että saako mun vegepöperöt valmistaa samalla pannulla kuin ravintolan muut sekaaniruuat. Jäin hetkeksi aukomaan suutani kuin kala kuivalla maalla (ai kituva kala, ompas epäsopivaa huumoria vegaanille, hyh!). Ylitettyäni hämmingin totesin vaan, että saahan toki, kiitos kysymästä. Mutta for God’s sake, en mä saa näppylöitä tai hengenahdistusta lihasta, en ole lihalle allerginen, mä en vain halua eettisistä, moraalisista ja ympäristösyistä syödä sitä! Kunhan mun soijanakkeihin ja tofupaloihin ei tartu pannulta vanhan rasvaisen kalan makua niin kaikki okei! Vaikka siis toki ko. henkilö ihan ystävällisyyttään varmasti kysyi, ei sillä, mutta itselle aika jännä ajatus.)

Kesäkurpitsaa

  • Grilliin vaan (voitele öljyllä, jos tahdot)
  • Suolaa

Pannulla paistettiin lisäksi parsaa, joka on mun tän kevään uusi ihastus!

  • Leikkaa/katko puisevat päät pois parsan ”juuresta”, joskus täytyy nippaista melkein 3 cm pois
  • Paista pannulla oliiviöljyssä lieden täydellä teholla noin 3-10 min (en ole katsonut kellosta, niin siksi noin epämääräinen aika-arvio)
  • Varo, ettei parsa muutu lötköksi, eli napakka suutuntuma pitää säilyä. Itse varmistan tämän niin, että otan maistiaisen muutaman minuutin kypsennyksen jälkeen
  • Suolaa

Lisukkeeksi oli ranskanperunoita, patonkia ja salaattia. Tietää, että kesä on tullut, kun saldeen saa pilkkoa kevätsipulin varsia!

 

P5200950.JPG

 

P5200955.JPG

 

Mitkä on sun parhaat grilliherkut? Entä missä grillailet mieluiten: partsilla, terdellä, erämajalla, mökillä, rannalla, festareilla kertakäyttögrillillä, mitä näitä nyt on?

Ihanaa alkavaa Suomen kesää kaikille! Tää lämpö ja aurinko on kyllä niin tervetullutta!

Bisous, Niina

 

***

Barbeque season finally arrived in Finland!

 

Lue myös / Read also:

Helppo ja nopea kermainen pasta tai risotto (vegaani) / Quick and easy creamy pasta or risotto (vegan)

Maailman terveellisin omenapiirakka (gluteeniton, vegaani) / The healthiest apple pie in the world (vegan, gluten-free)

Sipsikaljavegaanit for dummies / Vegan who likes chips and beer, I beg you pardon?!

 

Jos tykkäät blogistani, äänestä une petite lifea The Blog Awards Finlandin ehdokkaaksi 2017, KIITOS<3!

Vote my blog on Blog Awards Finland 2017! THANK YOU<3

un***********@***il.com | Facebook | @unepetitelife

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Vastuullisuus

”Arvot ovat yhtä kuin ajanhallinta”

P5060850.JPG

 

P5060856.JPG

 

P5060867.JPG

 

”Arvot ovat yhtä kuin ajanhallinta”

Näin viisaasti totesi eräs henkilö aikakauslehden haastattelussa (muisti pettää taas tässä kohtaa, että kuka ja mikä lehti, mutta vahva veikkaus Kodin Kuvalehdelle). Aika rajusti, syyllistävänkin kuuloisesti sanottu, mutta mielestäni näissä sanoissa piilee suurehko totuudensiemen. ”Mitä opin saattohoitopotilailta?” postauksessa kirjoitin, että kauniit ajatukset (esim. siitä, että läheiset ovat itselle kaikki kaikessa, eläinten ei pitäisi joutua kärsimään ihmisten takia ja luova kirjoittaminen lisää omaa hyvinvointia) ovat oikeastaan ihan yhtä tyhjän kanssa, jos nämä ajatukset eivät koskaan konkretisoidu ja jalkaudu käyttäytymisen, tekojen ja valintojen tasolle. Jos tapaan parhaita ystäviäni kerran kuussa, popsin broilerin rintafileetä päivittäin ja olen tuottanut luovaa tekstiä viimeksi ala-asteella, voinko oikeasti sanoa arvostavani ystäviä, eläintenoikeuksia ja luovaa tekemistä yli kaiken?

Itse ajattelen aika pitkälle niin, että se mitä päästän suustani, se mihin käytän aikani ja se millaisia valintoja teen elämässäni, kertovat mun arvoista paljon enemmän kuin oman päänuppini aatokset. Nätti ajatus ei lämmitä ketään.

Jos arvostat kauneutta, miksi käytät rumia, kulahtaneita kotivaatteita ja juot kahvisi mukista, jonka kyljessä on blondivitsejä ja halkeama? Jos arvostat terveyttä, miksi tingit jatkuvasti yöunistasi?  Jos isovanhempasi ovat sinulle kultaakin kalliimpia, miksi näet heitä vain kerran vuodessa? Jos rakkaus on sinulle kaikki kaikessa, miksi riitelet enemmän kuin kehut, hellit tai kannustat?

Sisäistettyäni sen, että arvot = ajanhallinta, olen alkanut käyttää kalenteriani uudella tavalla. Ennen merkkasin ensimmäiseksi muistiin viikon treenit, joiden väliin ujutin kaiken muun. Kalenterini pursusi merkintöjä, ja olin tyytyväinen, kun onnistuin suunnittelemaan toimivan minuuttiaikataulun. Nykyään kirjaan päivyriini ensin tapaamiset ystävien ja sukulaisten kanssa, varmistan, että vähintään noin kerran kahdessa viikossa kalenteristani löytyy päivä, jonka kohdalla ei ole mitään merkintöjä, ja vasta sitten tulee kaikki muu.

Mitkä ovat sinun tärkeimmät arvosi? Miten jäsennät omat arvosi: tekemisen vai ajatusten kautta? Vilkaise kalenteriasi. Vietätkö suurimman osan ajastasi niiden asioiden parissa, joita arvostat kaikista eniten?

 

P5060888.JPG

 

Seuraavaksi vähän faktaa arvoista ja muutama kiinnostava linkki!

Wikipedia tietää kertoa, että ”Filosofi Erik Ahlman jaottelee kirjassaan Kulttuurin perustekijöitä arvot yhdeksään eri luokkaan ja filosofi Ilkka Niiniluoto lisää Ahlmanin jaotteluun kaksi luokkaa.” Alla onkin sitten taidokkaasti peediasta kopsattu listaus arvoista, joka omaan silmään näyttää varsin pätevältä, samalta kuin oppikirjoissa, eli kiitos jälleen Wikipedia!

  • hedonistiset arvot

(onni, mielihyvä, ilo, nautinto, aistillisuus)

  • vitaaliset arvot

(elämä, terveys, tahto, kuntoisuus)

  • esteettiset arvot

(kauneus, ylevyys, suloisuus, taide)

  • tiedolliset arvot

(totuus, tieto, oppi, koulutus, viisaus, tiede)

  • uskonnolliset arvot

(usko, toivo, pyhyys, laupeus)

  • sosiaaliset arvot

(altruismi, ystävyys, rakkaus, uskollisuus, vapaus, veljeys, kunnia, isänmaallisuus, turvallisuus)

  • mahtiarvot

(voima, valta, sota, rikkaus, raha, voitto)

  • oikeusarvot

(oikeudenmukaisuus, ihmisoikeudet, tasa-arvo, laillisuus)

  • eettiset arvot

(hyvyys, moraalinen oikeus)

  • ekologiset arvot

(luonnon kauneus ja terveys, eläinten oikeudet)

  • egologiset arvot

(omanarvontunto, itsekkyys, oma etu)

 

Löydätkö listasta helposti omat arvosi? Koetko, että arvojen pohtimisesta on jotakin hyötyä?

 

P5060877.JPG

 

Tässä vielä pari linkkausta lyhykäisiiin ytimekkäisiin kirjoituksiin arvoista:

Asiaa Schwartzin arvoteoriasta, Martti Puohiniemi

Schwartzin arvoteorian mukainen arvokartta, Martti Puohiniemi

Arvojen mukainen ajanhallinta, Janne Kaleva

 

Bisous, Niina

P.S. Täytyy aina muistaa, että kaikilla ei ole yhtäläisiä vaikutusmahdollisuuksia omaan elämäänsä, aikatauluihinsa, työhönsä. Kaikilla ei ole niin paljon valinnanvaraa, aikaa, taloudellista turvaa, riittävää mielenterveyttä. Resurssit eivät välttämättä riitä pohdiskelemaan syntyjä syviä, jos elämä on pelkkää selviytymistaistelua. Mutta se ei ole tämän postauksen aihe, sen sijaan ”Olet 100 % varmasti etuoikeutettu, koska luet mun blogia.” -postauksessa pohdiskelen vähän tämän tyyppisiä asioita.

P.P.S. Arvo kun on päivän sana, niin pakko sanoa, että arvostan valtavasti teitä lukijoita, teidän kommentteja ja näkemyksiänne! Toivottavasti se heijastuu myös sinne ruudun toiselle puolelle. Musta ihanaa, kun ootte kommentoineet etenkin viime aikoina tosi aktiivisesti ja lähteneet keskustelemaan, mikä on mielestäni yks bloggaamisen tosi iso anti! Jos mulla joskus kestää useita päiviä vastata, niin se johtuu siitä, että haluan vastata ajan kanssa enkä kiireessä naputella ;). Luen kyllä kaikki kommentit yleensä heti, kun huomaan ne.

***

What are your most importat values? How do you know it? How these values are concretised in your life? If you look at your calender, is it clear that you spent most of your time doing things that reflect your values?

Bisous, Niina

 

Lue myös / Read also:

Mitä opin saattohoitopotilailta? / Best maxims and wise words

Kysymys, joka voi muuttaa koko elämäsi / A question that can change your whole life

Rakkaus- ja vihapuhehaaste / Love and hate speech challenge

 

Jos tykkäät blogistani, äänestä une petite lifea The Blog Awards Finlandin ehdokkaaksi 2017. KIITOS<3

If you like my blog, please vote une petite life on Blog Awards Finland 2017! THANK YOU<3

un***********@***il.com | Facebook | @unepetitelife

Suhteet Oma elämä Mieli Syvällistä