Mun joululahjaviinit

Mun ilo siitä, että oon hoitanut kaiken joulushoppauksen, kesti ehkä nanosekunnin, kun tajusin, että unohdin ehkä puolet tavaroista kauppaan. Harmi, ettei kodintekstiileitä voi korvata viinipullolla, eikä likööri ole nelivuotiaille soveltuva lahja, muuten mun lahjahuolet hoituisi nimittäin pikavisiitillä Alkoon.

img_4186.jpg

Viini on superhyvä lahja ihmiselle, jolla on jo kaikkea. Ja vaikka sillä jollain olisikin jo viiniä, koskaan ei voi olla liikaa viiniä. Ja jos se joku on viiniasiantuntija, ei asiasta kannata ottaa kieppiä, sillä salaa jokainen viiniasiantuntija juo kympin italoviinejä viikolla ja b-luokan samppista jatkoilla. No sweat, että lahja menisi mönkeröön!

Jos joudut lahjomaan ihmistä, jonka viinimakua et tunne, kannattaa tukeutua ABC –kikkaan. Se ei ole Anything But Chardonnay, vaan Amarone, Bordeaux, Chateauneauf du Pape. Nämä viinit ovat tunnettuja ja suuren yleisön keskuudessa arvostettuja ja niistä kirjoitetaan paljon juttuja viiniruokalehtiin. Siksi se soveltuvat hyvin lahjaviineiksi, joilla voi lahjan saaja voi halutessaan vähän flossailla.

Oma amaronelemppari on ehdottomasti Zenaton Amarone, joka irtoaa hintaan 38,90 €. Megatäyteläinen superviini menee sillaivaan, riistan ja juustojen kanssa, joten pieleen ei voi mennä tämän kanssa. Omassa viinikaapissa joulua odottaa puteli Chateau Musaria, mutta mikäli vanhat merkit pitävät paikkaansa, on H. Kangasmaan joulussa sijaa useammalle viinille, joten amaronea on pakko saada.

458517 (2).jpg

Laadukas Bordeaux tekee tietty vaikutuksen, mutta porvoolaisten viinien kohdalla joudut valitettavasti maksamaan usein talon nimestä ja apellaatiosta. Toisaalta, A. Wangin teeppareiden ja acnebuutsien aikakaudella asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa, joten suosittelen tarttumaan Château Grange-Neuve 2011, 29,90 € -nimiseen puteliin, joka tulee Bordeauxin oikealta rannalta, piskuisesta Pomerol –apellaatiosta, jossa viljellään lähes yksinomaa Merlot –rypälettä. Tässä viinissä on paljon tanniineja ja synkkiä aromeja, kuten herkullista lyijykynäisyyttä.

489537.jpg

Porvoon toista rantaa taas edustaa myöskin täyteläinen ja tanniininen Goulée by Cos d’Estournel 2010, 36,60 €, joka on ehkä laatuunsa nähden hitusen kallis, muttei tastingissa todellakaan hävinnyt tuplasti kalliimmille Bordeaux-viineille. Täyteläistä ja tanniinista, niin kuin vähän kalliimmalta viiniltä usein toivotaankin.

455657.jpg

Chateauneauf-du-Pape (shatonöf du pap) on eteläisessä Rhonessa sijaitseva apellaatio, jolla saa käyttää ihan hullun määrän eri rypäleitä ja se on ainoa apellaatio Euroopassa, jossa saa sekoittaa punaisia ja valkoisia rypäleitä punaviinin tuotannossa. CdP:t ovat usein mukavan täyteläisiä, maamaisia ja makoisia viinejä ja ne sopivat monenlaisille liharuoille ja kestävät hyvin yrttien käyttöä. Oikein mukava viini saada lahjaksi. CdPitä on Alkossa muutama, mutta esim. Châteauneuf-du-Pape Domaine du Vieux Lazaret 2011, 27,50 € -vinkkua on suitsuteltu ainakin Viinistä viiniin –palvelussa, itse en muista olenko sitä joskus maistanut vai en.

465837.jpg

Jos et oikein ole punkkuihminen, voit antaa lahjaksi myös samppanjaa tai hyvää kuoharia. Samppanjamaista tyylikkyyttä löytyy Gramona Imperial Gran Reserva Brutista 2008, 29,90 €, joka on aivan huikea cava huikealla hinta-laatu –suhteella.

542787.jpg

Jos taas kiinnostaa pysytellä samppiksessa, Taittinger Réserve Brut 48,50 € on aika varma vaihtoehto. Punaisine ja klassisine etiketteineen se näyttää jouluiselta ja maku on raikkaudesta huolimatta mukavan pehmeä ja kermainen.

 

582787.jpg

Runsaan, kuivan, mausteisen ja moniulotteisen samppanjan ystäville suosittelen Ruinart Brutia 50,60 €, tuota hurmaavaa pulleroa, joka ei ole vielä kertaakaan pettänyt.

577177.jpg

Mikäli lahjan saaja on taas makeaan menevää tyyppiä, portviini on varma valinta. Superihana Smith Woodhouse Late Bottled Vintage Port 2002, 25,90 € tulee sulkussa puulaatikossa ja purkin sisältö on täyttä timanttia. Silkkistä ja joulumausteista suklaameininkiä, joka sulaa suuhun ja jättää jälkeensä ihanan viikunaisen jälkimaun. Iso peukku tälle, hinta on laatuun nähden ihan pennosia. Sain tätä pullon maahantuojalta, mutta voisin hamstrata toisenkin laatikon viinikaapin pohjalle odottamaan jotain tulevaisuuden joulua. Pullossa oli nimittäin mukavasti sakkaa ja Instagramin puolella viiniguru Ilkka Sirén ennusteli Mr. Smithin olevan nautinnollisimmillaan kymmenen vuoden päästä.

345077.jpg

img_4185.jpg
Oikeasti tää kuva on lavastettu, koska hajotin korkin surkealla korkinavaajalla ja jouduin siivilöimään viinin Ikean patenttipulloon. Tästä taas opittiin, ettei millään muilla kuin pinnotetuilla korkinavaajilla kannata edes lähteä availemaan yhtään mitään viinipulloja.

Onko muut jo tehneet joulushoppaukset?

 

 

Koti Ruoka ja juoma

Eettiset viinit III/IV: Eettisesti tuotetut viinit

Kehittyvissä maissa viinintuotantoon liittyy samalla tavalla haasteita kuin muidenkin päivittäisen elintarvikkeiden, kuten kahvin, banaanien tai kaakaon tuotantoon. Ongelmat ovat niitä tavallisia: huonoja työolosuhteita, matalia palkkoja ja pitkiä työpäiviä, tai matalia korvauksia rypäleistä viljelijöille. Linssin alla olevat maat ovat Chile, Argentina ja Etelä-Afrikka, mutta esimerkiksi Jenkeissä Kalifornian viiniteollisuuden väitetään pyörivän halvan laittoman meksikolaistyövoiman voimalla.

Viinitarhaduuni on raskasta työtä – mieti, jos joutuisit haravoimaan tai kitkemään 8h päivässä, helteestä tai sateesta riippumatta.

Alko auditoi tavarantoimittajiaan yhteistyössä muiden Eurooppalaisten alkoholimonopolien, kanssa hyödyntäen ulkopuolisia auditoijia, jotka kyselevät työntekijöiltä työoloista ja palkoista ja antavat auditoinnin jälkeen parannusehdotuksia viinintuottajille. Alkosta ei siis välttämättä tule ostettua mitään pahimman riiston viiniä, mutta sertifioiduista tuotteista voi ainakin olla varma, että työtekijät saavat oikeudenmukaisen korvauksen työstään ja heillä on siedettävät työolosuhteet. Reilun kaupan tuotanto-osuuskunnat taas saavat demokraattisesti päättää, miten he käyttävät reilun kaupan preemionsa yhteisönsä kehittämiseen.

 

live a little red.jpg

Aiemmin tänä vuonna The Guardianin Fiona Beckett haukkui UK:ssa saatavilla olevat reilun kaupan viinit ja kehotti kuluttajia mielummin ostamaan edullisempaa viiniä ja lahjoittamaan erotuksen Oxfamille. Sama, jos Fiona olisi kehottanut ostamaan vaan Bangladeshin nyrkkipajassa tuotettuja vaatteita ja lahjoittamaan kympin Unicefille.

Alkon sisäänostosysteemi suosii luomu- ja eettisen tuotannon tuotteita, joista jälkimmäisiä onkin valikoimassa jo 47 kappaletta. Viinit ovat pääsääntöisesti kympin -hintaluokassa.

Sain Norexilta tyyppaukseen juttua varten Etelä-Afrikkalaiset Live a Little –luomuviinit, jotka omaavat työolosuhteiden lisäksi myös luonnon hyvinvoinnin huomioon ottavan Fair for life –sertifikaatin. Viinitalon työntekijät omistavat yli neljäsosan sen osakkeista ja tuotoilla on mm. Ostettu työntekijöille aurinkohattuja. Viinit ovat myös vegaanisia, joka saattaa kuulostaa hassulta, mutta viinintuotannossa käytetään usein munanvalkuaisia viinin kirkastamiseen. Live a little –vinkkujen kohdalla näin ei kuitenkaan ole.

Live a little.jpg

Punainen Really Ravishing Red, 8,98 € on sekoitus Shirazia ja Pinotagea. Tumman marjainen ja hennon savuinen tuoksu on oikein miellyttävä, eikä maku ole turhan tanniininen, vaan sitä elävöittää pieni hapokkuus.

live a little white.jpg

Valkoinen Wildly Wicket White, 8,98 € on sekoitus Chenin Blancia, Chardoa ja Muscatia ja aromeiltaan viini on kivan sitruksinen ja omenainen ja sopii moneen makuun.

Kilpailu yhdeksän euron hintaluokassa on kovaa,  mutta niille, joille eettinen tuotanto, kehittyvien maiden tukeminen, luomu ja vegaanisuus ovat tärkeitä, Live a Littlet ovat oikein oiva vaihtoehto illanviettoja siivittämään. Kotimaisen luomuviinan ja luomusitruunalemonaden kanssa yhdistämällä ainakin valkkarista sais aikamoista maailmanpelastusboolia 😀

Santa Digna Estelado Rosée, 13,90 €, jota olen pariin kertaan maistanut on kiva eettinen roseekuohu, jonka takana on ollut Miguel Torresin aloittama projekti saada Chilessä laajalti viljelty bulkkirypäle Pais hyvään käyttöön. Ei mikään maailman huikein hinta-laatu –suhde, mutta kivan raikas ja persoonallisen marjainen kuohari.

santa digna estelado rose.jpg

 

 

 

Ohjaako eettinen tuotanto teitä viininvalinnassa?

 

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Vastuullisuus