Tilaisuuksia juoda viiniä

IMG_4297.jpg

Blogi on edelleen hengissä, mitä nyt joutunut jäämään joulunvieton ja graduprojektin tallomaksi. Samanlaista, epäsäännöllistä ja väljää päivitystahtia tiedossa myös tulevana vuonna, sillä agendalla on gradun väkertäminen ja työpaikan hankkiminen.

Woooshaaaaaa, oli pakko ottaa pari syvää hengitystä tähän väliin. Sillä niinkuin jokainen muukin perusblogimuija, tiedän et anything can happen ja this is the year of big changes.

Oon päättänyt palautua joulunvietosta hellästi, askeleittain. Eilen vietin päivän ilman suklaata, tänään olisi tarkoitus olla ilman ähkyä. Saa tosin nähdä, miten arkeen laskeutuminen sujuu, tiedossa on nimittäin kolmen päivän uuden vuoden juhlinnat. Tänään fondueta ja jotain raikasta valkkaria, huomenna aasialaista ja bisseä ja aattona lasagnea ja jotain mukavaa italialaista viiniä. Ja tietty skumppaa! Kuplivan juoman vinkkejä kantsii katsoa tästä taannoisesta postauksesta, itse ajattelin sipaista Alkosta mukaan ihanaksi havaitun Vouvray Tête de Cuvée Brutin, 15,50 ,  mikäli sitä on enää HS:n suitsutuksen jäljiltä jäljellä. Varoituksen sana muuten, ei mitään heviä ruokaa tän viinin kanssa, sillä hän on elegantti ja hento tapaus.

Ja oli mulla muutakin asiaa tässä ärsyttävässä tajunnanvirtapostauksessa, joka muuten sattuu olemaan tän vuoden sadas postaus. Whaat. Ainiin, se asia, eli se, että Viini-lehden uutiskirjeessä oli aika vähäsanainen ilmoitus torstaina 15.1 klo. 17.30 -20.00 Vanhalla ylioppilastalolla järjestettävästä Bordeaux-tapahtumasta. Tapahtumaan on vapaa pääsy ja paikalla on viinintuottajia Bordeauxista ja yli 40 viiniä Alkon valikoiman ulkopuolelta. Vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta!

Toinen alkavan vuoden hyvältä vaikuttavista jutuista on Samuil Angelovin Wine for Dummies -viinikoulu. Viinikoulu pyörii Pastiksessa järkättävien illallisten siivittämänä ja kuukausittain järjestettävät illat käsittelevät Ranskan pääviinintuotantoalueita. Itseäni himottelisi erityisesti Loire, Languedoc-Rousillon ja Sud Ouest -illat, koska en tiedä näistä alueista yhtään mitään. Yksi ilta kustantaa 83€ + 15€ (viinien osuus) per lätty, mikä vaikuttaa ihan kohtuulliselta korvaukselta ruoista, luennosta ja viineistä. 

Miten teillä menee UV:n juomasuunnitelmat?

 

Koti Ruoka ja juoma

Perjantaipullo: Matetic EQ Organic Chardonnay 2012

eq chardonnay.jpg

Mun himo tammitettuja valkkareita kohtaan on vaan kasvanut, ja olin ihan ällikällä lyöty, kun sokkotastingin yksi lemppareista paljastuikin chileläiseksi luomu-chardonnayksi.

Matetic EQ Organic Chardonnay 2012 15,89 € on erittäin raikas, mutta samalla kutsuvan hedelmäinen. Kypsää sitrusta ja omenaa, chardonnayn tunnushedelmää.  Tammitus on tehty tyylikkäästi – tammi komppailee pientä trooppisuutta, eikä puske päälle. Ainoa negatiivinen juttu viinissä oli mun mielestä se, että alkoholia on 14,5 %. Toisaalta, alkoholi ei maistu viinistä läpi ja viini on mukavan helposti juotavaa.

Viini on tuotettu Tyynenmeren rannalla, San Antoniossa, joka on aikalailla Chilen keskihuudeilla. Alkon kuvauksen mukaan palstoja on vilejlty biodynaamisesti, mutten tiedä, onko viini tuotettu biodynaamisin periaattein. Luomua se ainakin on.

Jos raikas, hedelmäinen ja tamminen menevät sanoina ihan ohi, hyvä esimerkki näiden kolmen elementin yhteensovittamisesta löytyy läheltä. Otetaan esimerkiksi ihan alkoholiton glögi, joka on tehty mustaherukkamehupohjaan. Hedelmäisyys maistuu vähän samalta kuin makeus, koska hedelmät tuoksuvat makeilta ja maku ja tuoksu on mahdoton erottaa toisistaan. Jos glögin mehu on tosi makeaa, saa se olla myös vähän hapokasta, jotta lopputulos on tasapainoinen. Hapokkuus taas tuo raikkautta. Tammisuus viinissä on kuin glögin mausteet. Mehu on hyvää ilman mausteita, mutta kanelitangon dippailu tai muutama tähtianis tuovat siihen yhden uuden ulottuvuuden. Jos mausteita tunkee todella paljon, on maistajasta riippuvaa, onko glögin maustamisessa menty metsään vai ei.

Alkoholi saa viinin maistumaan myös makeammalta, ehkä vähän silkkisemmältä. Itse tykkään vaaleasta glögistä enemmän, kun seassa on pieni tujaus votkaa, joka ikään kuin hioo särmät sileiksi. Viinissä on sama efekti, jos kuivassa viinissä on paljon alkoholia, saa myös happoja olla runsaasti tai muuten viini maistuu väsyneeltä ja laiskalta.

Joku muu tehnyt hyviä uutuuslöytöjä?

Koti Ruoka ja juoma