My week: äikänopen työviikko etäopetuksessa

Opetan tällä hetkellä äikkää kahdessa eri koulussa, ja juuri nyt mulla on neljä kurssia opetettavana. Kolme niistä on lukiokursseja, ja yksi kurssi on yläkoulun puolella. Lukiolaiset ovat olleet etäopetuksessa jo ties miten pitkään, ja yläkoululaiset kohta kolme viikkoa.

Viime viikko oli aika kiireinen, koska toisessa koulussa vaihtui jakso, ja mun piti tehdä paljon arviointeja. Lisäksi mulla oli yksi yo-valvonta, ja perjantaina tuli ylppäreitä tarkistettavaksi. Toisaalta etäopetus säästää aika paljon aikaa, kun ei tarvitse sukkuloida kahden eri koulun välillä eikä esim. seisoskella välkkävalvonnoissa tai käyttää aikaa työrauhan ylläpitämiseen. Jos oppilaat tekevät itsenäisesti töitä, mä voin tehdä samaan aikaan jotain muuta. Tämän multitaskaamisen ansiosta mun ei tarvitse tehdä kovin pitkiä päiviä.

Tällaisia juttuja viime viikolla oli:

maanantai

9–9.45: Suunnittelin seuraavan oppitunnin samalla kun söin aamupalaa.

9.45–11: Lukion etätunti: pidin työhaastatteluja pienryhmissä, ja juteltiin siitä, miten ryhmähaastattelussa kannattaa toimia.

11–12: Lounas: söin viikonlopulta jäänyttä nepalilaista ja katsoin Poliisit-sarjaa. Siitä on nyt tullut mun lounashetkien lempisarja, en jaksa katsoa mitään laadukkaampaa. Kävin myös kaupassa ostamassa vähän ruokaa illaksi.

12–13: Vastailin wilma-viesteihin ja sähköposteihin ja lähetin kahdelle ryhmälle ohjeet tehtävästä, joka piti tehdä kurssille luetun kirjan pohjalta. Lukiolaiset saivat kirjoittaa joko kirjeen kirjan päähenkilölle tai kuvata pienen kirjaesittelyn. Lähetin myös aamun työhaastatteluista palautetta.

13–15: Luin yhden lukiokurssin esseitä. Tein tätä aika tehokkaasti niin, että käytin yhden esseen lukemiseen n. 5 minuuttia, merkkasin kirjoitusvirheet jäljitä muutokset -toiminnolla, ja laitoin jokaisen esseen loppuun lyhyen kommentin ja pisteet. Mulla olisi muuten ollut etätunteja vielä iltapäivällä, mutta viime viikolla oli koeviikko, joten oli hyvin aikaa tehdä arviointeja. Suunnilleen kahdenkymmenen esseen jälkeen en kuitenkaan jaksanut enää, joten vielä kymmenen esseetä jäi jäljelle.

16: Mun kaveri tuli yksivuotiaan lapsensa kanssa kylään. Syötiin karjalanpiirakoita ja juotiin teetä ja katseltiin, miten lapsi kuljeskeli mun asunnossa erilaisia pieniä tihutöitä tehden. Oli kivaa nähdä molempia pitkästä aikaa.

tiistai

8.30–9.45: Suunnittelin ensin yläkoululaisten etätunnin, valitsin artikkelin luettavaksi ja tein siihen liittyvän tehtävän. Sen jälkeen valitsin puheviestinnän kurssille vaikuttavia puheita katsottavaksi.

9.45–11: Lukion etätunti: Katsottiin ja analysoitiin vaikuttavia puheita, ja lukiolaiset alkoivat kirjoittaa omia puheita, jotka esitetään seuraavalla viikolla.

11–11.30: Tein lounasta: pilkoin munakoisoja, keitin tomaatti-linssikastiketta, ja laitoin niitä vuokaan kerroksittain. Laitoin vuoan uuniin ennen seuraavan tunnin alkamista.

11.35–12.50: Yläkoulun etätunti: Käsiteltiin artikkelia.

13–13.30: Söin munakoisovuokaa, joka oli ehtinyt kypsyä etätunnin aikana.

14–16: Menin koululle käymään, koska piti viedä sinne kirjoja yläkoululaisia varten. Suunnittelin loppuviikon tunteja, skannasin jotain juttuja ja tein tehtäviä.

17.30–19: Tulin takaisin kotiin ja tein etäjoogan.

20–22: Mulle tuli pakottava tarve kirjoittaa, ja tein deittailun hankaluutta käsittelevää postausta koko loppuillan.

keskiviikko

9.45–11: Yläkoulun etätunti: En jaksanut tehdä aamulla mitään, mutta ei oikeastaan tarvinnutkaan. Käsiteltiin yläkoululaisten kanssa kaunokirjallisuutta. Viestittelin erityisopettajien kanssa joidenkin oppilaiden asioista.

11–13: En enää muista, mitä muuta tein tällä välin kuin söin lounasta. Varmaan katsoin Poliiseja ja vastailin viesteihin.

13–15: Iltapäivällä ei taaskaan ollut oppitunteja koeviikon takia, mutta päivystin meetissä kysymysten varalta. Sinne tulikin muutama oppilas kysymään jotain asioita. Luin samalla yläkoululaisten esseitä ja suunnittelin pikaisesti puheviestinnän etätunnin.

Illalla hain paketin ärrältä ja soitin äidille, jolla oli synttärit.

torstai

8.30–9: Tein kauppakassitilauksen samalla kun söin aamupalaa.

9–11: Suunnittelin seuraavalla viikolla alkavaa abikurssia. Tein kurssiohjelman ja kurssialustan, valitsin luettavat kirjat, mietin mitä kirjoitelmia tehdään ja milloin ne palautetaan ja tein google meet -linkin valmiiksi.

11–12: Tein lounaaksi pastaa, johon tuli lehtikaalia, vihreitä papuja, valkosipulia ja chilikaurakermaa.

12–13: Selasin työpaikkoja mol.fi:n ja kaupunkien sivuilta. Mun pitäisi hakea ensi vuodeksi jotain määräaikaisuuksia, mutta niitä ei ole tullut vielä kovin paljon haettavaksi.

13.05–14.20: Lukion etätunti: analysoitiin taas paria kantaa ottavaa puhetta ja valmisteltiin seuraavan viikon puheita.

14.30–16.30: Luin toisen lukiokurssin esseitä, jotka käsittelivät taiteen merkitystä. Yritin tehdä arviointia taas tehokkaasti, ja sain luettua n. 20 esseetä.

18–20: Menin kävelylle Kallioon muutaman kaverin kanssa. Käveltiin Brahenkentältä Tokoinrantaan ja Alppilan kautta takaisin, juotiin ärrältä haettua kaakaota ja liukasteltiin mäissä ja kivisillä kaduilla. Olisin halunnut ottaa kuvan Vallilan kahvin tuoksusta, mutta sitä ei voinut tallentaa, enkä ottanut kuvia mistään. Tulin sporalla kotiin.

perjantai

8–10.30: Menin yo-valvontaan. Ekan tunnin aikana koetta valmisteltiin ja mun piti esimerkiksi antaa kokelaille avainlukuja, joiden avulla kirjaudutaan koejärjestelmään. Kun koe alkoi, olin vessavalvoja, eli vein kokelaita yksi kerrallaan vessaan.

11–13: Kävin kaupassa, palasin kotiin ja söin lounaaksi lehtikaalipastaa. Olin tosi väsynyt, koska en ollut pitkään aikaan herännyt ennen seiskaa, joten nukuin päikkärit lounaan jälkeen.

13.05–14.20: Yläkoulun etätunti: Käsiteltiin oikeinkirjoitussääntöjä ja tehtiin kielenhuoltotehtävä. Tein samalla ohjeen seuraavalla viikolla kirjoitettavaa artikkelia varten ja juttelin erityisopen kanssa.

14.30–15: Luin lukiolaisten esseitä. Olisin halunnut saada kaikki arvioitua viime viikon aikana, mutta aloin olla tässä vaiheessa viikkoa niin puhki, etten jaksanut enää. Luovutin jossain vaiheessa ja laitoin kalenteriin kaikki seuraavan viikon hommat.

17–18: Menin saunaan. Sen jälkeen söin soijanugetteja, join yhden kaljan ja luin vähän bell hooksia.

Työasioita oli viime viikon aikana ihan mukava tehdä, mutta suoraan sanottuna muuten oli vähän tympeää ja ahdistavaa. Onneksi näin kavereita välillä. Mulla on ollut nyt aika vaikea ja henkisesti väsynyt olo, joten oon tyytyväinen itseeni, jos pystyn tekemään tällaisia 6–8 tunnin työpäiviä, sen enempää en jaksa.

Onneksi tälläkin viikolla on luvassa ystävien tapaamista ja myös terapia. Ihanaa viikkoa <3

// INSTAGRAM / BLOGLOVIN //

Kommentit (2)
  1. Vau, mitä asioita nykyään opetetaan: puheita ja työhaastatteluja? Ja esseistä saa palautetta??
    Toista oli silloin 10 vuotta sitten, kun itse kävin lukiota 😀 olen ihan ällikällä lyöty, kun opetus on noin monipuolista ja kiinnostavaa.
    Kiva, kun kirjoitit tästä ja avasit työviikkoasi. Valoa ja jaksamista tähän uuteen (työ)viikkoon<3

    1. Haha joo, opetussuunnitelmat ovat muuttuneet kymmenessä vuodessa aika moneen kertaan (ensi syksynä tulee taas uusi…). Mäkin muistan, etten saanut lukiossa esseistä mitään kovin paneutunutta palautetta, eikä mulla kyllä nytkään ole hirveästi aikaa kirjoittaa sellaista. Mutta ainakin opetusta yritetään kehittää yksilöllisempään suuntaan. Ja tykkään äikästä oppiaineena kaikkein eniten juuri siksi, että tunneilla voi tehdä niin monipuolisia asioita, voidaan puhua esim. romantiikasta tai yhteiskunnallisista asioista tai harjoitella jotain tärkeitä asioita käytännössä!

      Kiitos, ihanaa viikkoa sinullekin <3

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *