Just hyvää tylsää hyvää

 

IMG_5325.JPG

 

Hei mä otan vielä toisen tällasen juustolla täytetyn croissantin, puolituttu naapuruston mies sanoo minulle ja harppoo kahvikioskiin. Ei pitäis, mutta hitotko välitän siitä. 

Mä päätin vuodenvaihteessa lopettaa sokerin laittamisen kahviin, sanon sekoittaessani maitokahviani. Sitten lopetin maidonkin laittamisen kahviin, kunnes yksi päivä tajusin etten taida edes tykätä kahvista, tykkään näemmä maidosta ja sokerista. 

Hän ojentaa minulle piikkimaton, jota ei koskaan käyttänytkään, koska huhuilin eräässä facebook-ryhmässä sellaisen ostopaikkoja. Tänään kaikki hoituu näemmä omassa naapurustossa. 

 

IMG_5254.JPG

 

Elämäni on ollut viime aikoina aika simppeliä. 

Herään lähes joka arkiaamu samaan aikaan. Syön aamupalaa sängyssä, luen meilit, jos on jotain tosi kiireellistä, hoidan ne samantien. Keittelen lisää teetä, teen töitä, välillä jumitun keittiöön juoruilemaan. Puoli yhdentoista maissa käyn suihkussa, puen ja meikkaan ja syön lisää. Kahdeltatoista olen kahvikioskissa, puoli yhdeltä työhuoneella. 

Sieltä lähden yleensä vähän ennen kuin aurinko laskee, siinä kuuden maissa. 

Olen tehnyt viime aikoina tosi paljon ruokaa itse. Sellaisia perusjuttuja. Pilkkonut paljon paprikoita, munakoisoa, sipulia, kikherneitä ja perunoita uunipellille, kaatanut päälle yrttejä ja oliiviöljyä ja laittanut uuniin paahtumaan puoleksi tunniksi. Sen jälkeen kaatanut kaiken uunivuokaan, sekoittanut joukkoon luonnonjugurttia, munia ja fetajuustoa ja lykännyt takaisin uuniin. 

Olen kävellyt samoja reittejä, aina vähän pidempiä. On ollut useimpina päivinä kiva ilma, välillä aurinkoisessa keskipäivän paikassa jopa Suomen alkukesä. 

 

IMG_5253.JPG

 

Samana päivänä treffaan kaverini, joka tarvitsee brändäysapua uudelle bisnekselleen. Joo mä just muutin, hän sanoo ja onkin päätynyt samaan naapurustoon. Juomme jääkylmää viiniä, tää maistuu vähän korkille, mut nyt onkin keskiviikko niin ihan sama, hän sanoo ja kaivaa esiin suunnitelmansa. Puhumme tuntikausia bisneksistä, väreistä ja lattiamateriaaleista. Ja sitten siitä illasta kun riitelimme eräällä kauniilla kattoterassilla. Nyt se naurattaa vaan. 

Kotona vaihdan päälle nyppyisen kotihousut ja kiskon peiton jalkojen päälle. Teen vielä töitä, ei se haittaa koska saa tehdä itse omat aikataulunsa. 

Yhdeksältä keitän vähän teetä vielä ja katson pari jaksoa jotain hömppää Netflixistä. 

Sitten teen töitä vielä hetken, koska saan aina parhaat ideat juuri silloin kun päätän lopettaa työnteon siltä päivältä. 

Päivissäni ei ole ollut pitkiin aikoihin mitään erityistä. Mutta ei sitä aina kaipaakaan mitään. 

Aamukahviseura silloin tällöin, yhtenäinen värisilmä, into tehdä jotain uutta, aurinkoinen päivä ja tarjouksessa olevat kypsät avokadot. 

Ja ajatus siitä, että arki on just tätä. 

Just hyvää. Just vähän tylsää. 

Just hyvää.

 

—-

 

Life lately. 

 

 

Suhteet Oma elämä

Sadan markan salaatti

 

Kun olin käymässä Helsingissä, ystävä osoitti uutta salaattibaaria ja sanoi: Tuolla on muuten hyvät salaatit. On se aika kallis tosin… oisko ollu kuusitoista euroa. Sitten lähes yhteen ääneen:

Oisko kukaan maksanut ennen vanhaan sataa markkaa SALAATISTA?

No okei, ymmärrän. Turha on haikailla markka-aikaa ja salaatissa maksaa laadukkaat raaka-aineet. Ja niin edelleen. Mutta silti. 

Untitled-2.jpg

Ruokastailisti Mitsuki Moriyasu keksi uuden konseptin salaattien syöntiin ja myyntiin: Vegedeco Salads, joka tarjoilee todella kauniita kakkuja jotka ovatkin oikeasti vain salaattia. 

Näyttää kyllä ihanilta, mutta miltä nää oikein maistuu? Olen aika perinteinen siinä että haluan kakkuni kakkuna ja salaattini salaattina. Ja myös kakkuni uunin kautta ja sokerilla varustettuna. Raakakakkujen makuun en ole koskaan päässyt. 

 

—-

 

In love with these Vegedeco Salads by Food stylist Mitsuki Moriyasu.

 

 

Koti Ruoka ja juoma