Netflix-suositukset joululomalle

 

Myönnän heti alkuun:

jos verotietoni olisivat täysin julkisia, minua ei haittaisi yhtään. Mutta jos Netflix-historiani tulisi julki, häpeäisin vähän. Minulla on pari turvasarjaa, jotka osaan ulkoa, mutta katson niitä aina silloin kun tarvitsen kotoisan olon. Eli silloin kun ahdistaa tai on surullinen olo. 

Sitten muulloin jaksan jopa selata valikoimaa ja päädyn useimmiten katsomaan stand-uppia tai dokkareita.

Tässä joululomalle pari suositusta: 

 

Screen Shot 2017-12-16 at 18.44.03.png

 

The Mask You Live In

Dokkari maskuliinisuudesta, amerikan malliin, mutta moni asia pätee myös Suomeen. Erityisen olennaista nyt #metoo-aikana, koska mistäs muualta se miesten käyttäytyminen kumpuaakaan kuin lapsuuden ja nuoruuden opeista.

 

Screen Shot 2017-12-16 at 18.46.09.png

Screen Shot 2017-12-16 at 18.45.54.png

 

 The Center Will Not Hold

Kirjailija Joan Didionin elämästä kertova mieleinkiintoinen dokkari, joka saa haaveilemaan (entistä enemmän) kirjailijan urasta ja männävuosien San Franciscosta. Vaikka kirjailija tuotanto ei olisi tuttua, dokkari on silti kiinnostava.

 

Screen shot 2017-12-19 at 18.30.36.png

 

Judd Apatow – Return

Ohjaaja käsikirjoittaja (mm. Girls, Love ja muut hittisarjat) Judd Apatowin stand-up setti on viihdyttävä.
Itseironiset ihmiset, parasta aina vaan!

 

Screen shot 2017-12-19 at 18.32.45.png

 

Frida

Kun olin taiteilijan urasta haaveileva teini, Frida Kahlon tarina ja taide koskettivat jotenkin tosi paljon. Ja sama on edelleen. Vaikka leffa on jo vuosikausia vanha, se kestää monta katselukertaa. Mulla on tällä hetkellä kova Meksikoon reissaamiskuume ja tämä vaan auttaa asiaa. Mitkä värit ja kuosit!

 

Screen shot 2017-12-19 at 18.41.24.png

 

Easy

Easyn kakkoskausi oli musta ekaakin parempi. Elämänmakuista, rohkeaa ja ah niin samaistuttavaa kerrontaa. Voisin katsoa tätä kolme päivää (tai kaksi kautta) putkeen.

 

—-

 

Itse joudun viettämään joulupyhät ilman sarja- ja leffamaratooneja. Meidän suorittajasuvussa sellaiset eivät ole ikinä kuuluneet jouluun, hah!
Onneksi välipäivät aion makoilla ystävien sohvilla, joilla tällainen ajanviete ehkä on jopa sallittua.

 

 

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen

Asioita, joita olen oppinut amerikkalaisbestikseltä

 

Ennen kuin muutin Lissaboniin, olin kyllä kuullut lähes kaikkien ulkomailla asuvien sanovan samaa: aina on helpompi tutustua expatteihin kuin paikallisiin. Silti jotenkin kuvittelin, että minulla olisi paljon portugalilaisystäviä. Eipä ole. On muutamia, ei kuitenkaan paljon. Olen myös oppinut sen, että kun portugalilaistyttö alkaa seurustella, et voi nähdä häntä enää koskaan ilman poikaystävää. Se on itsenäiselle suomalaisnaiselle ihan vierasta ja vähän älytöntä. 

 

IMG_2627.JPG

 

Paras lissabonystäväni on amerikkalainen. Olen tehnyt pitkään mielessäni listaa siitä, mitä olen häneltä oppinut: 

1) Itsevarmuus. Nykyisin jos jonkun mielestä minulla on outoja tapoja tai mieltymyksiä, totean niihin itsevarmasti vähättelemättä:
It´s my thing. Let it go. Ja sillä selvä. 

2) On ihan ok olla kokonainen aurinkoinen päivä sisällä. Tää saattaa olla VIIMEINEN kesäpäivä/kesäyö/kesäperjantai/kesäsunnuntai-höpinääni hän vastaa usein: En usko että on ja haahuilee tyytyväisenä pyjamassa kotona koko päivän. Minun on ainakin puettava, kammattava tukka ja mentävä ulos kahville, muuten tunnen olevani saamaton (sisä)luuseri. 

3) Amerikkalaisia pidetään aina smalltalkin kuninkaina ja yliystävällisinä, mutta ihan yhtälailla hekin ovat lähes mykkiä ennen aamukahvia. Jes! Saatamme puhua pälpättää toisillemme kokonaisen päivän ja mennä yhdessä lounaalle ja baariin, mutta on myös päiviä jolloin emme puhu mitään kun törmäämme keittiössä ja istumme omissa huoneissamme töiden äärellä kahdeksan tuntia putkeen. Sekin on ihan ok. 

4) Avoimuus! Kun tapasin ystäväni ekan kerran eräissä bileissä, emme puhuneet mitään. Seuraavalla kerralla puhuimmekin läpi jo melkein kaikki edellisen vuoden asiat. Olen oppinut häneltä paljon sellaista tervettä ystävyysitsevarmuutta: ihmisiä voi pyytää paikkoihin ja ystäviksi ihan tosta vaan, ilman että tarvitsee hulluna miettiä ja pohtia että voiko. 

5) Suoraan puhuminen. Kun ystäväni kyllästyy deittiapseissa miesten sovinistisiin juttuihin, hän lähettää vastausviestin The End. Hän osaa myös sanoa suoraan oikeassa elämässä: toi on tyhmää, älä tee noin tai että minä olen parempi tässä hommassa, minä hoidan nyt tämän.
Tämän asian opetteleminen on ollut itselleni vaikeinta, mutta olen tullut siinä paremmaksi. Ja se onkin tärkeä taito.

 

Kirjoitin joskus kauan sitten siitä, miten kaikilta ihmisiltä elämässämme, olivat he sitten mukana pitkään tai vain hetken, oppii aina jotain. Silloin oli ihana lukea muiden tarinoita.

Mikä on tärkein asia, jonka olet itse oppinut ystävältä? Tai hauskin?

Itse muistan myös jo parikymppisenä eräältä ystävältäni saaman nerokkaan neuvon: Jos oli kivaa, ÄLÄ KADU.

 

—–

 

 

 

 

 

 

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe