Kuumia lähteitä, miehiä, puheenaiheita

 

azores_portugal.jpg

 

Makaan kuumassa lähteessä keskellä viidakkomaisemaa.
Sataa hiljalleen vettä, mutta on kuitenkin lämmintä, niin että voi vaellella pyyhe päällä ympäriinsä. Sitten ajamme autolla läpi niin vihreitä ja vehreitä maisemia, että joka kulmassa on sanottava Oh my god, I can´t believe this place.

Venkslaamme autoradion kanavia ees taas, sitten kun tulee joku klassikkobiisi, jonka tahdissa voi laulaa, ajattelen että olen kai aika onnellinen juuri nyt.

Kun ystäväni sulkee makuhuoneensa oven illalla ja hyvänyön toivotusten sijaan vaan huutaa BYE, tiedän että tällaiselle ystävyyden asteelle ei aikuisiässä helposti pääse.

 

azores.jpg

azores_portugal3.jpg

 

On olemassa pieni trooppinen saari, joka kuuluu nykyiselle kotimaalleni Portugalille. Sinne lennähtää Lissabonista parissa tunnissa ja se on tietysti aivan täysin erilainen kuin tämä pääkaupunki.

Tai no ei täysin: sielläkin kannattaa juoda meia de leiteä, eli maitokahvia (maito kun on erityisen hyvää tällä saarella ja lehmät ainakin näyttävät aika onnellisilta). On pastellivärejä ja sitten räikeän pinkkejä taloja, mielettömiä kukkivia puita ja hortensioilla reunustettuja teitä.
Kaakelitaloja ei ole, mutta on yllättävän kivoja ravintoloita ja yhdessä sellaisessa eräs tarjoilijapoika ihastuu minuun niin kovasti, että laskusta unohtuu ylimääräiset juomat ja kakut. Olen pukeutunut kumppareihin ja haisen kuumalta lähteeltä. 

On ihanaa, vaikka asumme homeelta haisevassa pienessä asunnossa ja emme tee mitään muuta kun ajelemme ympäriinsä, lillumme lähteissä ja nauramme vatsalihakset kipeiksi: vähän kaikelle. On hullunkurisia kulttuurieroja, meidän välillämme, meidän ja portugalilaisten välillä ja sitten ihan vaan maailmassa.
Sitten on paikkoja, joissa puoli litraa lounasviiniä maksaa niin vähän, ettei sellaista ole Lissabonissa enää missään. 

Neljän päivän miniloma loppuu aivan liian nopeasti. Tokavikana iltana etsimme lentoja loppuviikolle, jotta voisimme jäädä vielä edes muutamaksi päiväksi. Ei löydy mitään halpaa ja on palattava kotiin ja arkeen.

 

pontedelgada.jpg

 

Neljä päivää erossa omasta normielämästä ja läppäristä tekee hullun hyvää. Tosin seuraavana yönä herään hikisenä sellaiseen painajaisuneen, jossa kaikki kanssani koskaan töitä tehneet asiakkaat ovat lähettäneet saman meilin: palveluitani ei tarvita enää IKINÄ, koska olen epäluotettava lusmu.

No ainakin rentoutunut sellainen.

 

—-

 

I recently visited a paradise island.

 

Suhteet Oma elämä Matkat

Suosikkiruokani forever and ever

 

IMG_2859.JPG

 

 

Syön tosi vähän salaatteja, siis pääruuaksi, mutta on yksi salaatti jota syön tosi usein. Suunnilleen kerran viikossa, useasti parikin päivää putkeen. 

 

Ohje on alunperin Eeva Kolun ja se on sekä minun että siskoni suosikkiruoka. Ennenkuin löysin edamamepapuja Lissabonista, vaadin syödä tätä ruokaa joka kerta Suomessa vieraillessani. Nyt onneksi voin kokata sitä itsekin, aina kun huvittaa. 

 

Edamamepapusalaatti, 2 annosta

Salaattia tai tuoretta pinaattia
Edamamepapuja, noin 1-2 dl annosta kohden (pakaste, keitetään n. 5min)
1 avokado
Fetajuustoa

Kastike:
Oliiviöljyä
Sitruunan mehu
Wasabia
Suolaa

Päälle:
Pannulla paahdettuja auringonkukansiemeniä 

—-

 

Olen itse lisännyt ohjeeseen siemenet, joita lisäilen lähes kaikkiin ruokiin. Erityisen helppo niitä on tuupata kaikkiin uuniruokiin, vaikkapa kasvispiirakan päälle, jolloin ne paahtuvat itsestään uunissa ruuan kanssa samaan tahtiin.
Tämä salaattiohje kuulostaa tosi simppeliltä, mutta juju on wasabikastikkeessa. Teen siitä itse tosin aina ihan liian väkevää, koska wasabituubien väkevyys riippuu ihan ostopaikasta. Markettien kamaa voi truutata muutamankin kerran kastikkeen sekaa, oikeasta Japanikaupasta hankittua tavaraa reilusti vähemmän. 

Itse tykkään tehdä salaattini tällaiseksi epäkuvaukselliseksi mössöksi. Kauniisti aseteltuna tämä näyttäisi paremmalta. Ihan sama, maku on huippu kuitenkin. 

 

 

—-

 

 

 

 

Koti Ruoka ja juoma