Minimalistinen maanantai

img_5982-2.jpg

Kirjoittelinkin noin vuosi sitten ajatuksia omaisuudesta luopumisesta ja tuo kyseinen postaus löytyy täältä. Edelleen samalla linjalla mennään ja ilokseni olen huomannut miten ihmiset joiden elämäntilanne ei edellytä jatkuvaa muuttamista ja pakkaamista, ovat myös alkaneet omaksua samanlaista minimalistista ajatusmaailmaa (Tästä kiittäminen mm. KonMaria).

Olen nyt kolme vuotta elänyt matkalaukkuelämää ja loppua ei toistaiseksi näy. En vaan ole vieläkään saanut päätettyä missä maassa haluan lopulta pysyvästi tai edes melko pysyvästi asua.  

Miten mä sitten pidän huolta siitä ettei mulle kerry liikaa tavaraa? Niin, että jokaisen uuden vaatteet tai tavaran ostettua mun on luovuttava jostain vanhasta. Uusinkin vasta mun vaatekaappia ja sen johdosta oli pakko heittää kirpparille melkein puolet vanhoista tavaroista. Mulle kaksi matkalaukullista tavaraa on ehdoton maksimi, koska koiran kanssa muuttaessa liiallinen tavaranpaljous a) on hankalaa ja b) tulee aivan liian hintavaksi.

Vaatteissa mä panostan kestävään materiaaliin ja ajattomuuteen. Mun takit, kengät, neuleet ja farkut on sellaisia joita uusin todella harvoin. Mun vanhimmat farkut on ostettu melkein 8 vuotta sitten ja ne on mulle edelleen kovassa käytössä. Asusteita, t-paitoja, hameita ja mekkoja uusin useammin ja monesti enemmän trendien mukaan. Koitan niissäkin kuitenkin panostaa sellaisiin yksilöihin joista todella pidän, jotta tulisi vältettyä turhat hutiostokset ja vaate olisi käytössä mahdollisimman kauan.

Asunnot olen vuokrannut aina kalustettuna, mikä tosin onnekseni on enemmän sääntö kuin poikkeus Uk:ssa, joten kodinkoneita, kalusteita tai astioita mun ei ole tarvinnut itse ostaa. Aina pelkästään peitot, tyynyt ja petivaatteet, jotka onneksi yleensä saa edullisesti esimerkiksi Primarkista ja myytyä helposti myös eteenpäin. Mukana kämpästä kämppään oon raahannut mm. mun lemppari kehystä ja maljakkoa, koska pikkujutuilla saa kodin kuin kodin tuntumaan aina omalta. Tajusin vastikään, että en ole omistanut telkkariakaan kolmeen vuoteen! Toisaalta oon niin tottunut katsomaan kaiken läppäriltä, että en ole TV:tä kaivannutkaan.

Elämä on paljon stressittömämpää, kun on niin vähän mitä omistaa. Ei tarvitse murehtia kaappien siivouksesta tai tavaroiden katoamisesta, kun ei omista melkein mitään. Pienessä vaatekaapissa ihanaa on myös se, että jokaista vaatekappaletta tulee oikeasti käytettyä ja sieltä löytyy pelkästään vaatteita joista todella pitää.

 

Muoti Mieli Päivän tyyli Trendit

Pitkällä joululomalla

54bdd685-f5db-48ed-9ccf-7a7f0bdac62c.jpg

46727b52-8c88-4bda-a25c-67065def26d6.jpg

 

Vuodenvaihde ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan, sillä nappasin Lontoon reissulta kotiin tuliaisiksi Noroviruksen. Edinburghissa uusivuosi (täällä nimeltään Hogmanay) on iso tapahtuma, jossa koko pääkatu ja puutarhat suljetaan katujuhlaa ja konsertteja varten. Harmittaa, että jäi uudelta vuodelta konserttiliput käyttämättä sairastelun vuoksi, mutta uusi yritys sitten ensi vuonna. 

Joulun välipäivät meni mukavasti Lontoossa ja Dublinissa nähtävyyksiä kierrellen, hyvin syöden ja shoppaillen. Vältettiin Lontoossa boxing dayn ihmismassat ja ruuhkat ja suunnattiin kaupoille vasta seuraavana päivänä, ja hyvä niin. Vaatekaappiin tuli löydettyä puoleen hintaan vaatteita, joita olin aikaisemmin katsonut normaalihintaisena, mutta lopulta jättänyt vielä kauppaan sillä ajatuksella, jos ne myöhemmin tulisi alennukseen. Toimii joka kerta. Yllätyksekseni kokoja löytyi hyvin ja sain vihdoin itselleni Pull&Bearista pitkään haaveilemani ruskeat samettihousut kympillä. Noista sammareista tuli heti yhdet lempihousuistani, joten alennuksia kannatti odottaa.

 

ba92ebef-4428-419b-9733-9b7971f86d72.jpg

b300da13-70b6-4568-9acc-b6e4509a2d61.jpg

f259c7ce-1683-463c-aee1-d782dd1e98bf_0.jpg

 

Tuntuu kuin olisin ollut joululomalla jo ikuisuuden ja se vaan jatkuu vielä. Meillä seuraava jakso alkaa vasta kahden viikon päästä ja en uskonut että vosin ikävöidä koulua näin paljon. Huomiseksi olen suunnitellut suuntavani koulun kirjastoon tutustumaan seuraavan jakson kurssimateriaaliin jo vähän ennakkoon. Olen varmaan seonnut, mutta olen vaan niin innoissaan tulevista kursseista. Kai se on vain merkki siitä, että vihdoin opiskelen itseäni kiinnostavaa alaa tai ehkä siitä että tämä jakso on viimeinen. Ihan oikeasti viimeinen.

 

c3cd86d5-3047-4123-8f99-2967536759ad.jpg

64716d1b-e1fe-4d77-826b-2dca5067ef0f.jpg

 

Tänä vuonna jätin tarkoituksella uuden vuoden lupaukset tekemättä ja olen enemmän keskittänyt ajatukset siihen mitä valmistumisen jälkeen haluan tehdä. En voi uskoa, että neljän kuukauden päästä koulu on ohi ja heinäkuussa saan kandin paperit käteen. Miten aika onkaan voinut mennä näin äkkiä. Tuntuu kuin vasta olisin saapunut Edinburghiin ja tavallaan näinhän se on. Viimeset kolme vuotta ovat olleet niin tapahtumarikkaat, että vaikea pysyä itsekin perässä missä kaikkialla olen välissä asunut ja mitä kaikkea on matkan varrella tapahtunut. Jotenkin pelottava ajatus, että kaikki on vielä ihan auki tulevaisuudessa, mutta toistaalta niin innostavaa, että mulla on mahdollista tehdä seuraavaksi mitä ikinä haluan. Tekisi mieli tehdä jotain todella radikaalia. Ehkäpä taas ihan uusi maa, jaksaisikohan sitä taas muuttaa.
 

 

Muoti Matkat Päivän tyyli Trendit