Ruoka-allergiat ja stressittömämpi matkustaminen

image.png-12.jpeg

image-2.png-9.jpeg

image-1.png-10_0.jpeg

 

Paljon on viimeaikoina ollut puhetta ruokatrendeistä ja suosituksista, mutta harvemmin allergioista, jotka pakosta muuttavat ihmisen ruokavaliota. Suomessa laktoosi-intolentikkona eläminen oli erittäin helppoa, sillä kaupasta melkein jokaista tuotetta löytyi myös laktoosittomana. Matkustaessa ja muuttaessani maasta toiseen ruoka on yleensä ensimmäinen asia josta stressaan, sillä maailmalla laktoosi-intoleranssia ei juurikaan tunneta. Varsinkin Ranskassa ruokavalioni on muuttunut maidottomaksi, sillä ainoat laktoosittomat tuotteet joihin olen törmännyt (olen valehtelematta kiertänyt kymmeniä ruokakauppoja) ovat jälkiruokia ja vaikka kuinka toivoisin, että voisin keksejä syödä joka aterialla, on ruuaksi löydettävä jotain muutakin.

Kiitos vegaaniuden ravintoloihin ja kauppoihin on nyt alkanut tulla enemmän maidottomia tuotteita ja viime kauppareissulla hymyni ulottui korviin saakka, kun löysin maidotonta juustoa! Olen yleensä Edinburghista tuonut kotiin kasan laktoositonta juustoa, mutta unohdin ne viime käynnillä lähtiessäni jääkaappiin ja en enää ehtinyt kääntyä takaisin- voin myöntää, että teki mieli tirauttaa muutama kyynel.

Olen kuitenkin oppinut elämään rajoitteiden kanssa ja ajattelinkin jakaa vinkkini miten ruoka-allergoiden kanssa matkaamisesta voi tehdä hieman helpompaa:

  1. Majoitusta valitessa suosi paikkoja, joissa on ruanlaittomahdollisuus. Monissa Airbnb asunnoissa, hotelleissa ja hostelleissa on myös keittiö ja onkin paljon stressitömämpää tehdä ruokansa itse, kun tietää mitä ainesosia on käyttänyt.
  2. Käännä allergiaasi koskevat sanat kohdemaan kielelle. Kaupassa käynti on paljon helpompaa ja nopeampaa, kun tietää mitä sanoja etiketistä etsii.
  3. Googleta valmiiksi ravintoloita joissa voit syödä ja listaa ne ylös. Nälkäisenä on paljon kivempi suunnata suoraan paikkaan, jossa voi syödä kun lähteä sellaista sokkona etsimään.
  4. Ole tarkkana ravintolassa syödessä. Kannattaa selkeästi ilmaista tarjoilijalle, että kyseessä on allergia ei vain ainesosa josta et tykkää, jotta sinut otetaan tosissaan.
  5. Ketjuravintolat käyttävät eri tuotteita joka maassa. Ei siis kannata luottaa siihen, että jos Suomen Subwayssa voit syödä jotain, voisit syödä sitä muuallakin. Ranskassa leikkeilesiin lisätään lähes poikkeuksetta maitojauhetta, joten kannattaa aina varmistaa eikä olettaa.

Seuraavaksi aion suunnaa keittiön puolelle pizzan valmistukseen, sillä täytyyhän vegaanijuusto pistää heti testaukseen! Mukavaa lauantaita<3

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Terveys Matkat

Kaiken maailman ongelmia

image-1.png-9_0.jpeg

Meidän vessa on keskellä asuntoa ja sen seinät on tehty lasista eli aivan kaikki näkyy suoraan keittiöön. No tietysti myös vessan ovi on lasia ja kaiken lisäksi ovea ei saa kiinni, koska siitä puuttuu täysin kahva ja lukko! Kiinnostaisi tietää kuka tälläisen ratkaisun on suunnitellut.

Tiedättehän ranskalaiset ikkunat. Puiset ja kauniit, mutta helposti homehtuvat. Jep, meidän ikkunat on homeessa. Viime kuu satoi melkein joka päivä ja ikkunat ilmeisesti sen takia turposivat ja niitä ei sen johdosta ole saanut auki kuukauteen. Vihdoin tänään isoa keittiöveistä käyttäen saatiin ne auki. 

Tai siis meidän koko kämppähän on homeessa, mutta tämä on Ranska ja onhan nämä talot on niin vanhoja, että se selittänee miksi. Suomessa nämä olisi purettu varmaan jo aikoja sitten. 

Pyykit ei kuiva sisällä, kun täällä on niin kosteaa, vaan ne on pakko ripustaa ulos narulle ikkunan taakse. Samalla tavalla niinkuin yleensä Italiassa näkee, että pyykit roikkuu ikkunan takana. Niin mekin niitä kuivatetaan ja silloin kun sataa ei voi pestä pyykkiä.

image-2.png-8.jpeg

Vaikka talvella ei ole niin kylmä kuin Suomessa, on sisällä silti jäätävää. Ranskassa kun ei ole tuplaikkunoita tuntuu sisällä yleensä samalta kuin olisi ulkona.

Meidän vuokrasopparissa lukee, että asunnon numero on 14, mutta postilaatikkomme olikin numero 13. Asiaa vuokranantajalta kysyessämme selvisi, ettei hän itsekään tiedä mikä meidän asunnon numero oikeasti on. Ei kai sillä ole sitten niin väliä, kunhan postit tulee edes joskus perille.

Suihkun viemäri ei vedä kunnolla, joten kesken suihkun joutuu aina käyttämään imukuppia. Muussa tapauksessa suihkun lattia nimittäin alkaa muistuttaa uima-allasta.

Näin laktoosi-intolerantikkona ulkomailla eläminen tarkoittaa monesta ruuasta luopumista. Isoista supermarketeista löytyy muutama leivonnainen laktoosittomana, mutta muuten täytyy syödä ruuat maidottomana. Täällä ei kyseistä termiä oikein tunneta ja jos haluan esimerkiksi syödä ulkona on minun pidettävä huolta, että ruoka on maidotonta. En ole pizzaa syönyt ravintolassa kuuteen kuukauteen ja juustoa tuon aina mukanani Edinburghista pakkaseen. Mulla on pitkä lista ruokia, joita aion syödä seuraavalla Suomen vierailulla ja pizza on listalla ensimmäisenä.

image.png-11.jpeg

Silti en vaihtaisi tätä kokemusta mistään hinnasta. Meillä on nyt 6 kk Ranskassa asumista takana ja 6 kk jäljellä ja mietinnässä on seuraava asuinmaa. Pää lyö tyhjää, kun valinnanvaraa on niin paljon, mutta toisaalta niin vähän.

Suhteet Oma elämä Matkat Höpsöä