10 myyttiä Suomesta

image.png-10_0.jpeg

Suomella on yleisesti positiivinen maine maailmalla ja kertoessani olevani suomalainen se herättää monesti mielenkiintoisia kysymyksiä ja olettamuksia, joista kokosin tähän kymmenen mieleen jäänyttä.

1. Sinullahan ei voi olla kylmä, kun olet suomalainen. – Tätä kuulee harvinaisen paljon Edinburghissa, kun satun palelemaan melko helposti.

2. Osa suomalaisista asuu igluissa. – Onneksi ei sentään.

3. Kaikki Suomalaiset ovat rikkaita. – Joo,  nyt kun miettii aina opintotuen maksupäivänä tuntuu hetkellisesti rikkaammalta.

4. Kaikki suomalaiset ovat korkeasti koulutettuja. – Multa on myös kysytty, että miksi juuri suomalainen koulutus on tasokkaampaa kuin esimerkisi saksalainen. En ikinä osaa vastata.

5. Kaikki suomalaiset rakastavat vodkaa. – Ei nyt tule ihan heti mieleen ketään.

6. Suomessa on jääkarhuja. – Harmi, kun ei ole.

7. Kun menet ensimmäistä kertaa tapaamaan tyttöystäväsi isää, teidän on mentävä yhdessa saunaan ja vielä alasti. – Tätä ei voinut jättää pois listalta, kun vieläkin naurattaa. Tämän tekstin oli siis poikaystäväni löytänyt googlesta, kun valmistautui Suomen vierailuun. 

8. Kaikki suomalaiset elävät maalla. – Veikkaan, että nyt on tullut nähtyä kuvia vain metsistä ja järvimaisemista.

9. Suomi on Venäjällä. – Ei, eikä Suomessa puhuta venäjää vaan suomenkieltä.

10. Tuntuuko hämmentävältä kuulla lauluja, joissa lauletaan englanniksi? – Mitähän ne luulee, että meillä radiossa soitetaan. 

Haluan kuulla näitä lisää! Onko muillekin tultu kommentoimaan jotain hauskaa suomalaisuudesta?

 

 

 

 

Puheenaiheet Matkat Höpsöä

A rainy day in Monaco

image-1.png-8.jpeg

 

Nizzassa on vuodessa keskimäärin 300 päivää aurinkoa ja vaikuttaa siltä, että kaikki sadepäivät ovat kasaantuneet nyt tähän alkuvuodelle. Omasta mielestäni sadepäivät ovat jopa ihan kivoja, mutta nyt jo kolmatta päivää kestänyt kaatosade ja tuuli, joka paiskoo ikkunoita auki ja kukkaruukkuja alas parvekkeilta alkaa olla jo vähän liikaa. Päätettiin kuitenkin kotona olon sijaan olla välittämättä kurjasta säästä ja suunnata Monacoon pikkuveljen kanssa, joka on nyt täällä kylässä. Junalla pääsee nopeiten Nizzasta Monacoon, kun matka kestää vain sen 20 minuuttia. Toinen vaihtoehto on Nizzan satamasta lähtevä bussi, mutta itse en ole ikinä sitä käyttänyt.

 

image-4.png-6.jpeg

image-3.png-6.jpeg

image-6.png-2.jpeg

 

Mulla Nizzaan muuttaessa ei kumpparit mahtuneet mukaan matkalaukkuun, joten Converset läpimärkinä sitten kierreltiin Monacon vanhaa kaupunkia. Toisaalta sekään ei haitannut, kun lämpöasteita tänään oli +16 astetta. En oikein vieläkään osaa päättää tykkäänkö Monacosta vai en. Vanha kaupunki on ihan kiva, mutta siihen se oikeastaan jääkin. Monaco on kooltaan pieni, joka yllätti minut siellä ensimmäistä kertaa käydessä, sillä kuvittelin sen jostain syystä olevan suuri kaupunki.  

 

image-5.png-4.jpeg

image.png-9.jpeg

image-2.png-7.jpeg

 

Onneksi säätiedotuksen mukaan huomenna ei pitäisi enää sataa! Tarkoitus olisi nimittäin jo heti aamusta suunnata Italian puolelle Ventimiglia nimiseen kaupunkiin, joka on siis oikeasti vain tunnin matkan päässä, kun Italian raja on niin lähellä. Nyt aion kuitenkin vetää villasukat jalkaan ja kömpiä loppupäiväksi peiton alle kuuntelemaan jotain hyvää kirjaa Storytelistä.

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Matkat