Ajatuksia omaisuudesta luopumisesta

image-2.png-2.jpeg

 

Tänään tulee tasan 1,5 vuotta siitä, kun irtisanoin Espoon yksiöni, vakituisen työpaikkani Helsingissä ja möin lähes kaiken omaisuuteni. Kaikki mitä jäi jäljelle tuli mahduttaa kahteen matkalukkuun ja voin sanoa, että se ei ollut mikään helppo tehtävä ihmiselle, jonka vaatehuone oli kertynyt täyteen vaatteita ja jonka kodin sisustamiseen oli käytetty paljon aikaa ja vaivaa. Mutta mitä enemmän aloin tavaroita myymään, sitä helpottavammalta se alkoi tuntua. Tuli jotenkin helpottava tunne siitä, että en oikeastaan tarvitse edes mitään. Muistan hokeneeni itselleni, että kaikki on vain materiaa ja aina voi ostaa uutta. 

 

image-2.png-5.jpeg

 

Omistan edelleen tänäkin päivänä vain kahden matkalaukullisen verran tavaraa ja aina jotain uutta ostaessani tiedän, että se tarkoittaa jostain toisesta tavarasta luopumista. Tämä siksi, että Nizzassa asuminenkin on vain väliaikaista. Austraalialaisen poikaystäväni viisumin umpeutuessa ensi syksynä, joutuu kuitenkin kaiken taas pakkaamaan uudelleen ja se mikä ei mahdu heitetään pois. Ainakin omalla kohdallani tavaroista luopuminen on tehnyt vain hyvää. Olen nykyään harkitsevaisempi jotakin ostaessani ja sisäistänyt sen, että se mitä omistan ei ole yhtä kuin minä, jolla tarkoitan sitä, että moni kokee tarvitsevansa uusia vaatteita jatkuvasti tai uuden hienon merkkilaukun tunteakseen itsensä itsevarmaksi ja hyväksi. Ja en tarkoita, että se olisi väärin, kaikki saa rahansa käyttää mihin haluaa. Olin itsekin aina ennen innoissani ostamassa uusia vaatteita, kun taas nykyään jos ostan jotain mitä en oikeasti tarvitse tulee siitä lähinnä morkkis. Elämä on täynnä valintoja ja yleensä onkin niin, että kaikkea ei voi saada kerralla. Ja minun kohdalla tämä tarkoittaa, että omaisuudesta luopuminen mahdollistaa sen, että voin helposti muuttaa maasta toiseen, kun tavarat ei ole kuin vain pakata laukkuun.

 

image.png-8.jpeg

 

Toisaalta kaipaan väillä pysyvyyden tunnetta. Sitä, että ei tarvitsisi miettiä onko minulla nyt varmasti tarpeeksi tilaa matkalaukussa tai, että kannattaako ostaa kaupasta kynttilää, jos en ehdikkään sitä polttaa loppuun ennen seuraavaa muuttoa tai sitä, että valmiiksi kalustetun asunnon sijaan saisi itse päättää kuinka sen sisustaa juuri itselleen sopivaksi. Yleensä tälläinen elämäntyyli on vain väliaikaista ja haluankin joskus asettua aloilleni jonnekin. Olen kuitenkin tällä hetkellä onnellinen siitä, että yksi valinta on johtanut toiseen ja saan kokea millaista on asua vieraassa maassa ja kulttuurissa. Moneen asiaan saa perspektiiviä ja oppii arvostamaan asioita, joita ennen piti itsestäänselvyytenä.

Nykyään tuntuu, että kestävä kehtys on yhä enemmän esillä ja moni on ihan sen takia tietoisesti vähentänyt kulutusta ja panostaa vaatteiden ja tavaroiden kierrätykseen. Löytyykö muitakin, joilla on herännyt samanlaisia ajatuksia luopumisesta tai ostamisesta? Tai onko jollekin rakkaista tavaroista luopuminen haastava ajatus?

Suhteet Oma elämä Raha Ajattelin tänään

Ulkomailla opiskelu

image-1.png-3.jpeg

Yhä useampi tuntuu olevan kiinnostunut ulkomailla opiskelusta, kun Suomessa pääsykoerumba näyttää olevan hyvinkin haastava. Tässä muutama multa monesti kysytty kysymys ja vastaus opiskelusta, toivottavasti joku hakemista miettivä hyötyy näistä.

Missä opiskelet?

Edinburghissa Skotlannissa

Mitä opiskelet?

Business Management

Miksi hait opiskelemaan Skotlantiin?

Olen alunperin kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta työelämään siirtyessa tajusin, ettei ala olekaan minulle oikea. Pientä tutkimustyötä tehdessä löysin tietoa ulkomalla opiskelusta ja kiinnostuin siitä. Niinpä aloin tekemään työtä unelmieni eteen ja päädyin aikuislukioon ja lopulta Skotlantiin yliopistoon. Skotlannissa lukukausimaksut maksaa järjestö nimeltä SAAS ja siksi opiskelu on minulle ilmaista.

Oliko sisään yliopistoon vaikea päästä?

Kaikki riippuu yliopiston pääsyvaatimuksista ja miten lukion kirjoitustulokset vastaavat niitä. Toisin kuin Suomessa Skotlannissa vain harvassa koulutusohjelmassa on pääsykokeet. Hakemiseen tarvitaan vain kirjoitustulokset, suosituskirje ja personal statement, joka on essee jossa kerrot miksi juuri sinä olet oikea henkilö valittavaksi.

Miten hyvä englanninkielen tulee olla, jotta voi opiskella ulkomailla?

Riitävä, opiskellessa kieli kyllä äkkiä kehittyy. Olen rehellisesti sanottuna ollut aina huono kielissä ja arvosanani ovat ollet 5 ja 6 luokkaa. Minulla oli kuitenkin suuri halu oppia puhumaan englantia erinomaisesti ja opiskella juuri Skotlannissa, joten en antanut tämän tulla esteeksi. Suoritin koulun vaatimusten mukaisesti ielts-kielitestin, ennen kuin koulupaikkani varmistui ja testiin harjoittelemalla ja perus kielitaidolla ei läpipääsyn suhteen tule varmasti mitään ongelmia. 

Onko opiskelu kallista?

On ja ei. Itse yliopiston lukuvuosimaksuja minulle ei kerry, mutta yhtälailla joudun maksamaan oman vuokrani, koulukirjat, ruuan yms. niinkuin Suomessa opiskelevat. Onneksi Kelalta on mahdollista saada opintotukea normaalisti vaikka ei Suomessa opiskelisikaan. Ainut itseäni ´ärsyttävä´ asia on, että opintotukea saadessani en saa tehdä töitä, koska opintotuki lakkaa jos maksat veroja johonkin toiseen maahan kuin Suomeen. Siispä budjetointi on yhä tärkeämpää, että saa rahat riittämään koko vuodeksi.

Edit: Ilmeisesti työskentelyn pitäisi vaikuttaa vain Suomen sosiaaliturvaan kuulumiseen, ei itse opintotukeen. Kannattaa kuitenkin aina varmistaa henkilökohtaisesti Kelalta!

Miten voin hakea opiskelemaan?

Englantiin ja Skotlantiin haku on juuri nyt käynissä 15.1.18 saakka, joten vielä ehtii jos on nopea tekemään personal statementtia. Haku tapahtuu Ucas nimisen sivuston kautta, jonne voi syöttää 5 hakuvaihtoehtoa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Englannin puolella opiskelija maksaa lukuvuosimaksunsa itse tai Englannista hakemallaan lainalla, kun taas Skotlannissa opiskelu on ´ilmaista´.

Jos tulee mieleen muita kysymyksiä vastaan mielelläni.

 

Suhteet Oma elämä Mieli Opiskelu