Voiko työelämässä elää omien periaatteidensa mukaisesti?
Olin aiemmin töissä mainosalalla ja kysyinkin kerran esimieheltäni tätä:
Voisinko periaatteessa kieltäytyä tekemästä esimerkiksi lihateollisuuden brändin mainontaa näin ei-lihaa-syövänä-ihmisenä.
Hän oli pitkään hiljaa ja sanoi: Voisit, mutta ei kannata.
—–
Finlayson teki vähän samalla lailla tässä viime viikolla. Päätti lopettaa yhteistyön tavaratalon kanssa, jolla oli hyvin eriäviä mielipiteitä heidän kanssaan. Lue: rasistisia ja vanhoillisia.
Kuuntelin tänä aamuna Finlaysonin uudehkon (mainosalalta tulleen) toimitusjohtajan Jukka Kurttilan haastattelua Radio Helsingistä ja firman tämänhetkinen meno alkoi sen myötä kuulostaa vain entistä paremmalta:
Tom of Finland -mallisto (joka voittikin Vuoden Markkinointiteko-palkinnon ja on kasvattanut kansainvälistä myyntiä paljon), tuotannon siirtäminen Eurooppaan ja tulevaisuudessa vielä selkeämpi ja läpinäkyvämpi tuotantoketju, jonka kuluttajakin näkee. Lisäksi se, että firma uskoo tähän:
”Haluamme, että suomalaisissa kodeissa sallitaan enemmän kuin tuomitaan ja erilaisuus nähdään rikkautena, ei rikoksena. Suurin osa suomalaisista on kanssamme samaa mieltä tässä asiassa. Kannustamme myös muita yrityksiä osoittamaan selvästi vastuunsa myös käytännön teoilla”
—–
Viime viikolla kehuin Marimekkoa, nyt täytyy sanoa: Hiton hyvä veto, Finlayson!
(ps. Voitais tehdä joku bloggarimallisto. Mulla on paljon hienoja kuoseja pöytälaatikossa).
—–
Go Finlayson!