Intialainen ateria osa I: munakoiso-paprikatahna

Sain työkaverilta kaksi kappaletta hauskoja lautasia ja heti kun sain ne kannettua kotiin, ryhdyin tuumasta toimeen ja loihdin meille intialaisen aterian.

img_4728.jpg

Tässä postauksessa esittelen tuon oikeanpuolimmaisen paprika-munakoisotahnan.

img_4732.jpg

Alkuperäinen resepti, jota noudatin löytyi täältä.

Muuttelin hieman määriä, muuten noudatin reseptiä suhteellisen tarkasti.

1/2 munakoisoa

1 punainen paprika, paahdettu ja purkista

6 valkosipulinkynttä

2 rkl oliiviöljyä

1 rkl punaviinietikkaa

3 tl yrttiseosta

50 g maustamatonta Philadelphia-tuorejuustoa

suolaa maun mukaan

Paahdoin munakoisoa ja valkosipuleita uunissa n. 200 asteessa, kunnes valkosipulit alkoivat ruskistua hieman ja munakoison pinta rypistyä.

Halkaisin munakoison kahtia, otin toisen puolen ja koversin ”lihan” ulos. Heitin blenderiin munakoison, kokonaisen, paahdetun paprikan tölkistä ja valkosipulit. Sekoitin kunnes tahna oli suhteellisen tasaista. Heitä sekaan vielä tuorejuusto ja anna maustua jääkaapissa n. 30 min. Tarkista että tahnassa on tarpeeksi suolaa.

img_4734.jpg

Tässä tahnassa oli tosi kiva ja raikas maku. Maistui erityisen hyvälle basmatiriisin kanssa yhdistettynä, nam.

Seuraavassa postauksessa esittelen lautasella vilahtaneen munakoiso-tomaattitahnan korianterilla höystettynä.

Koti Ruoka ja juoma

Vihdoinkin! Tarina onnistuneista sämpylöistä

Tänä viikonloppuna on saavutettu jotain, missä en uskonut onnistuvani. Mainitsin joskus täälläkin, että sämpylät eivät vain koskaan onnistu minulta, mutta 1,5 vuoden sämpylänleipomislakon jälkeen päätin että kokeilen sisukkaasti niiden leipomista uudelleen.

img_4742.jpg

Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät välttämättä ymmärrä mikä niissä sämpylöissä on niin kauhean haasteellista, mutta yleensä omistani tulee vain kovia ja pääasiassa syömäkelvottomia. Kerran jopa mies totesi sämpylöitä maistettuaan, että ”ehkä sun ei kannata leipoa enää sämpylöitä” – eli tilanne on ollut hyvin vakava!

Tilanne on muuttunut! olen varma, että uudella keittiöllä ja superuunilla on jotain tekemistä asian kanssa 😉

img_4736.jpg

Sieltä pilkistää keittiöliinan alla kohoava sämpylänalku!

Reseptin löysin täältä. Otsikossa mainittu ”pomminvarma” vakuutti minut siitä että juuri tällä reseptillä minäkin voin onnistua 😉

img_4738.jpg

Jännitys oli käsinkosketeltavaa jo kohoamisvaiheessa – kokki ei meinannut pysyä essussaan.

Täydelliset sämpylät

5 dl maitoa
50 g hiivaa
50 g voita
1,5 rkl sokeria
1-2 tl suolaa
n. 10-12 dl jauhoja (sekoitin vehnäjauhoja ja erikoisvehnäjauhoja)

heitin sekaan vielä myös 1-2 dl jotain siemeniä purkista

Liuota hiiva kädenlämpöiseksi lämmitettyyn maitoon. Lisää suola ja sokeri. Alusta joukkoon suurin osa jauhoista. Sulata rasva pehmeäksi ja lisää se taikinaan. Lisää loput jauhot. Anna taikinan kohota lämpimässä ja vedottomassa paikassa leivinliinan alla ainakin puoli tuntia.

Kumoa kohonnut taikina jauhotetulle tasolle ja vaivaa jälleen kimmoisaksi. Leivo sämpylöiksi ja anna kohota pellillä parikymmentä minuuttia leivinliinan alla. Voit halutessasi voidella sämpylät ennen paistamista maidolla. Paista uunin keskitasossa 200 asteessa noin 10 – 15 min. Meillä on niin tehokas uuni että pistin vähän pienemmät tehot kuin alkup. reseptissä.

img_4741.jpg

Voiko olla parempaa kuin syödä uunituore sämpylä isolla voinokareella ja tuoreella persiljalla?

img_4745.jpg

Onni on lämmin sämpylä.

Koti Ruoka ja juoma