Kesäsalaatti

Rouskuttelen salaattia ympäri vuoden mutta kesällä tahti yleensä vaan kiihtyy ja syön helposti sekä lounaalla että illalla salaatin.

Tällä viikolla herkuttelimme kesän ensimmäisellä kalaisella salaatilla, joka oli höystetty ihanilla uusilla perunoilla ja pippurimakrillilla, lapsuuteni herkulla.

img_4721.jpg

Rousk rousk! (yksi salaatinlehti näyttää haluavan paeta lautaselta…)

Jos et tiedä mitä söisit tänään, syö tätä. Suosittelen.

img_4723.jpg

4-5 uutta perunaa

2 kpl pippurimakrillifileitä (uskoisin, että hiilisilakat sopisivat tähän myös hyvin)

1 ruukku salaattia

1/2 avomaankurkku kuorittuna ja pilkottuna

1/3 punainen paprika

1 tomaatti (vain ruokakaverin lautaselle)

1/2 punasipuli

ruohosipulia

sitruunamehua

oliiviöljyä

 

balsamicoa

suolaa & pippuria

img_4724.jpg

Pese ja keitä uudet perunat kypsiksi. Pilko salaattiainekset. Kun perunat ovat kypsiä, paista niitä hetki pannulla rasvassa jotta ne saavat kauniin värin.

Kasaa salaattiainekset lautaselle, lisää kala ja perunat ja mausta oliiviöljyllä, lorauksella balsamicoa ja sitruunamehua. Koristele ruohosipulilla ja rouhi päälle vielä hitunen suolaa ja pippuria.

NAUTI.

 

Koti Ruoka ja juoma

Maa-artisokkakeitto

Ihana maa-artisokka! olen suuri artisokkafani ja pääsin vihdoin tekemään kylmän kesäkuisen illan iloksi maa-artisokkakeittoa.

En raaskinut vielä kaivaa omia artisokkia takapihalta, joten ostin pussillisen kaupasta vielä tällä kertaa. Ensi kerralla sitten omista mukuloista 🙂

img_4715.jpg

Juu, pekonia päälle!

Löysin tämän iki-ihanan reseptin Kaikki äitini reseptit-blogista, kiitos inspiraatiosta.

Alkuperäinen resepti täällä.

Maa-artisokkakeitto

1 pss  maa-artisokkaa
2 keskikokoinen peruna
3 pientä sipulia
2 rkl voita
1 luomukasvisliemikuutio
1l vettä
2 dl Flora- ruokakermaa
2 huoneenlämpöistä keltuaista
reilu ropsaus valkopippuria

Tarjoiluun: rapeaksi paistettuja pekonipaloja ja ruohosipulia (omalta takapihalta)

img_4718.jpg

Kuori ja pilko maa-artisokat pieniksi paloiksi, laita artisokat veteen etteivät ne tummu kun kuorit ja pilkot perunat ja kuullotat silputun sipulin voissa pannulla.  Ota keltuaiset pöydälle.

Lisää perunat, sipulit ja kasvisliemikuutio kattilaan ja kiehauta. Anna kiehua miedolla lämmöllä kansi kiinni n. 20 min kunnes kasvikset ovat kypsiä.

Sekoita keltuaiset ja kerma keskenään.

Kun kasvikset ovat kypsiä, poista 0,5l keitinvedestä ja kaada kerma/keltuaissekoitus keittoon koko ajan sekoittaen. Lisää valkopippuria ja loraus, pari sitruunamehua (hih). Minun ei enää tarvinnut lisätä keitinvettä keittoon kerman jälkeen (kts. alkup. resepti).

Lämmitä keitto, mutta älä enää kiehauta.

Koristele rapeilla pekonipaloilla ja ruohosipulisilpulla.

Nautiskele pitkään ja hartaasti.

img_4717.jpg

 

Koti Ruoka ja juoma