Mustaherukkaleivos

Olin viime viikonloppuna Kööpenhaminassa rakkaan ystävän häissä ja maistoin siellä herkullisia vadelmaleivoksia.

Pyysin morsiamelta reseptin ja sain sen hienosti käännettynä, ruotsinkieli kun ei täällä päässä taivu ollenkaan. Alkuperäinen resepti löytyy täältä.

img_4577.jpg

Omat leivokseni eivät kyllä mitään kauneuskisoja voita, eivätkä ne juuri alkuperäisiltä näytä mutta maku oli erinomainen.

Koska minulla ei ollut pieniä muffinssivuokia tai vadelmahilloa, jouduin tekemään jättiläisleivoksia mustaherukkahillolla. Ei huono vaihtoehto ollenkaan 😉

Mustaherukkaleivokset

4 dl vehnäjauhoja

1 dl perunajauhoja

1,2 dl sokeria

ripaus suolaa

2 tl leivinjauhetta

2-3 tl vaniljasokeria

200g jääkaappikylmää voita

hilloa maun mukaan

img_4578.jpg

Sekoita kuivat ainekset ja murusta voi sormin taikinaan kunnes taikinan koostumus on hyvä ja sen saa hyvin taputeltua muffinssivuokaan. Laita sopivasti taikinaa vuokiin ja laita 1/2 rkl hilloa päälle.

Paista 200C n. 10-15minuuttia.

Tarkoitushan olisi saada hillo keskelle leivosta kauniisti, mutta minun suurpiirteisessä keittiössäni hilloa oli vähän siellä sun täällä..

Kiitos A. reseptistä ja käännöksestä!

Koti Ruoka ja juoma Matkat

Mustikkajäätelö

Testasin jäätelön tekemistä kotioloissa maaliskuussa ja jäätelökone on ollutkin aika ahkerassa käytössä meidän keittiössämme.

Olemme tehneet turkinpippurijäätelöä, mansikkajäätelöä, perinteistä vaniljaa ja suklaata, lakua.. ja nyt oli vuorossa mustikkajäätelö.

img_4570.jpg

Tällä kertaa tein jäätelön vähän näppituntumalla ja reseptistä tuli tällainen:

Mustikkajäätelö

1 prk Flora vispikermaa

1prk Flora vaniljakastiketta

2 pss sulatettuja pakastemustikoita (tuoreilla tulisi varmasti vielä herkullisempaa jäätelöä!)

1/2 dl  sokeria

2 keltuaista

img_4566.jpg

Vispaa vispikerma ja vaniljakastike. Huomioi että vispikerma ei vispaannu yhtä kiinteäksi kuin kuohukerma, mutta se ei tässä reseptissä haittaa.

Sekoita sulatetut mustikat kermaseokseen.

Vatkaa keltuaiset ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi.

Sekoita keltuais/sokeriseos kermaseokseen.

Kaada jäätelökoneeseen ja anna surista n. 10-15min. Uskoisin että ilman jäätelökonettä, seoksen kunnolla sekoittamalla saa aivan yhtä hyvää jäätelöä.

Anna jäätelön levätä pakastimessa muutama tunti jotta koostumus on kiinteämpi.

Tarjoile tuoreiden mansikoiden kanssa.

img_4567.jpg

Vaniljakastike toi kivan lisän jäätelöön ja lopputulos oli hauska yhdistelmä vaniljaa ja mustikkaa.

Koti Ruoka ja juoma