Lämmin perunasalaatti

Puolisaksalaisena olen aina ollut perunasalaatin suuri ystävä, enkä syö sitä ainoastaan vappuna tai vuodenvaihteessa. Tämä perunasalaatti ei ehkä valmistu hetkessä, mutta on niin hyvää että odotus kannattaa!

img_3885.jpg

T’ämä iki-ihanan reseptin löysin Jokihaka kokkaa-blogista, jossa on aina niin kauniita kuvia. En päässyt omien perunsasalaattikuvieni kanssa lähellekään samaa tasoa!

Ilokseni löysin jonkinlaisia varhaisperunoita lähikaupasta ja niitähän oli pakko ostaa. Varhaisperunat maistuvat kesälle.

Alkuperäisen reseptin löydät täältä.

Alla sama resepti muutamilla pienillä muutoksilla, joita tein:

Lämmin perunasalaatti

8- 10 kpl keskikokoisia perunoita

5-7 valkosipulin kynttä

oliiviöljyä

suolaa

kuivattua rosmariinia

halloumijuustoa

Pese perunat ja pilko kahteen tai neljään osaan koosta riippuen.

Öljyä perunat kevyesti ja mausta suolalla ja kuivatulla rosmariinilla.

Lisää  valkosipulin kynnet. Levitä laakealle uuniastialle tai pellille ja paahda 125 – 150 asteisessa uunissa perunoiden koosta riippuen kunnes perunat ja valkosipulit ovat kypsiä (meidän uunissa kesti n. tunti).

Sekoittele välillä.

Ota valkosipulit tarvittaessa pois uunista ennen perunoita.

Paista halloumijuustot pannulla kauniin värisiksi kun perunat alkavat näyttää valmiilta.

Salaattikastike

n.1,5 tl sinappia

n.2 rkl balsamiviinietikkaa

n.2 rkl oliiviöljyä

sitruunamehua

suolaa, pippuria

persiljaa ja paistettua halloumijuustoa.

img_3886.jpg

Sekoita kastikkeen ainekset keskenään, säädä makua sopivaksi ja jätä maustumaan. Itse tykkään kirpeistä kastikkeista, joten laitoin reilusti sitruunamehua.

Sekoita kastike kuumien perunoiden kanssa, lisää tuoreita yrttejä ja halloumi salaattiin.

img_3887.jpg

Tämä oli niin hyvää että jouduin tekemään toisen erän salaattia heti perään.

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Mieli

Tunnelmia Tartosta

Tässä vielä muutamia, herkullisia, kuvia Tartosta. Vietimme siis pääsiäisen Tartossa, suosittelen kohdetta lämpimästi kaikille.

576952_10150630998080882_698070881_9701911_1189811298_n.jpg

Täältä pääset ensimmäiseen Tartto-postaukseen, jossa esittelin matkan ruokakohokohdan.

392539_10150631224460882_698070881_9702826_474244304_n.jpg

Herkulliset juustopallot – Lõvisüdame kohvik

551296_10150630998230882_698070881_9701913_639841707_n.jpg

Lihalautanen – Meat Market Steak & Cocktail

564945_10150630998280882_698070881_9701914_2057352948_n.jpg

Mansikkamargarita- Meat Market Steak & Cocktail

577550_10150630998140882_698070881_9701912_1365110926_n.jpg

Rapeita vihersimpukoita pinaattipedilla – Meat Market Steak & Cocktail

530365_10150630998780882_698070881_9701922_2002554319_n.jpg

Alkupalojen esialkupalamme – Püssirohukelder

Tämän jälkeen syötiin tietenkin vielä kaksi ruokalajia.

Hyvän ja edullisen ruoan lisäksi, Tartto on erittäin kaunis kaupunki mukulakivikatuineen ja värikkäine taloineen.

295169_10150630998555882_698070881_9701919_1158327373_n.jpg

415217_10150631249885882_698070881_9702910_473883153_o.jpg

562566_10150630998355882_698070881_9701915_1752051957_n.jpg

580298_10150630998475882_698070881_9701918_778509742_n.jpg

Seuraavaksi taas luvassa kokkauksia omassa keittiössä.

Seuraava makumatka on vasta toukokuun lopussa ja silloin kohteena on ihana Kööpenhamina.

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Matkat Ajattelin tänään