Pääsykoevinkit – näillä opiskelemaan psykologiaa pt. 3: artikkelit
Tänään vuorossa kirjoitusta siitä, kuinka opiskelin artikkeleita. Aiemmat postaukset samasta aiheesta tässä ja tässä.
Artikkelit julkaistiin tänä keväänä jopa viime vuosia myöhempään, vajaa kuukautta ennen pääsykoepäivää. Tämä varmasti tuli monelle yllätyksenä ja herätti närkästystä pyrkijöiden joukossa – itsekin ihmettelin tätä. Toisaalta muutos oli positiivinen, toisaalta negatiivinen. Positiivinen koska näin ehti vielä kauemmin panostaa täysillä tilastoon ennen artikkeleita ja toisaalta myös koska näin se stressaavin lukuaika jäi hieman lyhyemmäksi. Toki se pelotti, jos artikkeleita olisi samanlainen työmaa kuin vuonna 2015. Onneksi kuitenkin tänä vuonna artikkeleita oli erittäin kohtuullinen määrä. Negatiiviseksi tämä muutos oli myös toisaalta helppo kokea, koska lukuaika jäi ikäänkuin lyhyemmäksi.
Lukukaveri taas vauhdissa tilaston kimpussa; seinällä tilaston keskeisimmät kaavat ynnämuut.
Löysin tämän kevään lukusuunnitelmani, joka alkoi varsinaisesti vasta artikkeleiden julkaisupäivästä 10.4. (muuten yritin vain käydä tilaston kaikki tuhannet ja yhdet materiaalini mahdollisimman hyvin läpi ja tietysti moneen kertaan), jolloin laadinkin lukusuunnitelman viimeiselle kuukaudelle. Artikkeleita oli yhdeksän kappaletta, joista reilut puolet melko lyhyitä, noin 8-10 sivun artikkeleita, jotka kävin yleisesti ottaen läpi yhdessä päivässä, hieman pidemmät puolestaan noin kahdessa päivässä.
Lukusuunnitelman tekoani tietysti helpotti artikkelikurssin valmis suunnitelma, jossa oli aikataulu, milloin mikäkin artikkeli käydään läpi ja missä järjestyksessä. Täten osasin suunnitella oman aikatauluni siten, että ehdin käydä artikkelit läpi aina ennen seuraavaa kurssikertaa – vaikkakin suoritin kurssin etänä netin välityksellä halusin silti pysyä aikataulussa.
Monet – kuten minäkin – ovat varmasti lukeneet netistä muiden valmistautumisesta pääsykokeisiin ja erilaisista lukutekniikoista, esimerkiksi flash cardeista, joissa toisella puolella lukee jokin termi ja toisella puolelle selitys tai määritelmä. Nämä varmasti ovat toimivia menetelmiä, mutta itse koin, että korttien tekeminen (erityisesti lukukelpoisiksi) olisi vienyt liikaa aikaa, joten pitäydyin ihan ”tavallisissa” menetelmissä.
Artikkelien ”suomentamista” ja läpikäymistä oranssin kehräävän pallon kanssa.
Artikkelin läpikäymisen aloitin aina samalla tavalla: silmäilin ensin päivän artikkelin, otsikot, abstraktin, väliotsikot, kuvat ja luin vielä mahdollisen tiivistelmän. Sen jälkeen luin artikkelin läpi – huom. luin vain, en vielä takertunut sen tarkemmin vaikeampiin kohtiin. Tämän jälkeen lähdin alleviivaamaan artikkelista tärkeitä kohtia (…joskus tuntui, että alleviivasin koko artikkelin) ja tämän jälkeen kirjoitin muistiinpanot/tiivistelmän tai tein ajatuskartan artikkelista.
Joskus tosin menetelmä ei toiminut näin aukottomasti, erityisesti kun tuli vaikeaselkoisempi artikkeli vastaan, jolloin jouduin takkuamaan pitkäänkin pelkän lukemisen ja yleiskuvan saamisen kanssa. Tällöin turvauduin usein ääneen selittämiseen: luin, puhuin ja selitin artikkelia itselleni, jotta ymmärtäisin sen. Tämän jälkeen saatoin siirtyä eteenpäin muistiinpanojen tekemiseen.
Muistiinpanojen teon jälkeen usein laskin tilastoa, tein artikkelikurssin tehtäviä tai muuten vain opiskelin artikkeleita. Illalla saatoin harjoitella monivalintoja artikkeleista ja tilastosta Pänttää-sovelluksen avulla ja ehkä kerrata päivän artikkelia tai tutustua seuraavan päivän artikkeliin. Seuraavan päivän aloitin aina edellisen artikkelin kertauksella lukemalla ja selittämällä sen itselle ääneen samalla silmäillen kyseistä artikkelia. Tämän jälkeen siirryin seuraavaan eli kyseisen päivän artikkeliin.
Päiväunet Gustav:n kanssa töiden päälle.
Artikkelienkaan opiskeluun ei välttämättä tarvitse sen ihmeellisempiä konsteja kuin lukeminen, muistiinpanot (suosittelen erityisesti ajatuskarttoja, etenkin jos pakkaa käydä kuten minulle, että muistiinpanot venähtävät melkein pidemmiksi kuin itse artikkeli…) ja kertaus. Itsellä oli tietysti lisämateriaaleina käytössä vielä Valmennuskeskuksen artikkelikurssi, johon sisältyi mm. tiivistelmät dioina artikkeleista, käsitelistat ”suomennettuina” ja tehtäviä kustakin artikkelista, sekä Pänttää-sovellus, jonka avulla sai harjoiteltua monivalintoja.
Pänttää-sovelluksesta sen verran, että mielestäni se oli oikein mainio lisä kertaamiseen ja opiskeluun eikä hintakaan päätä huimannut (muistaakseni 15e), mutta – tässä tulee se mutta – sovelluksen väittämissä oli välillä hurja määrä virheitä. Toki tässä se osaaminen tulikin vasta testattua, kun huomaa ”oikeat” väittämät oikeasti vääriksi, mutta en voi sanoa, että olisin virheistä ollut kovin iloinen. Lisäksi kirjoitusvirheet antoivat sovelluksesta hieman hutaistun kuvan, mutta ehkä tilanne paranee ensi vuodeksi – ainakin itse lähetin heille viestiä vääristä väittämistä ja vastausvaihtoehdoista sekä kommentoin ulkoasua.
Tässä vielä hieman pintaraapaisua lukusuunnitelmastani:
Paljon lukusuunnitelmassa painottuu kertaus, enemmän kuin itseasiassa muistin. Artikkelit kävin läpi kokonaisuudessaan kahdessa viikossa, jolloin kertaukselle jäi saman verran aikaa. Kahden viimeisen kertausviikon aikana ehdin käydä myös tilastoa vielä hyvin läpi. Kertaus on todellakin opintojen äiti.
Tällaista pääsykoeasiaa tällä kertaa, minkälaisia menetelmiä te käytitte kun opiskelitte pääsykokeisiin? Ensi kerralla jatketaan uudella aiheella.
Terkuin Emmi