Kiss kiss, bang bang eli Ticket to Heaven?

Disclaimer: sisältää aikuiselle naiselle täysin sopimatonta haaveilua. Kirjoittaja itse nimittäin sattuu olemaan sitä mieltä, että haaveilu ei ainoastaan satuta ketään, mutta on myös ihmisenä olemisen yksi perusedellytyksistä. Haaveita pitää olla aina, eikä niistä kaikkia tarvitse toteuttaa. 

Hhjj heitti viime postaukseni kommenttikenttään apokalyptisen ennustuksen minun ja Kitarapojan suhteesta:

“Eihän tämä parikymppinen Marokkoon halua jäädä; se haluaa Suomeen! Jollain ilveellä sen pitää päästä tänne. Cougis on Ticket to Heaven. Kiss, kiss, bang, bang. Marry me ja kas, eipä tarvitse lähteä Eurooppaan epävirallisia kanavia käyttäen.”

Loistavaahan tässä kommentissa on se, että lähdetään heti yleistämään toisen motiiveja olla koko suhteessa tuntematta koko tyyppiä. Sillä onhan niin, että kaikkien marokkolaisten ensisijaisena motiivina on päästä Suomen kaltaiseen paratiisiin?

News flash: on joo tyyppejä, jotka luulevat, että Euroopassa ovat kadut kultaa ja voi vaan napsutella henkseleitä valtion maksamassa luksuslukaalissa. Mutta on myös ihmisiä, jotka avaavat dialogin aiheesta ja vieläpä nimenomaan eurooppalaisen henkilön kanssa, joka ehkä voi selittää elämän reaaliteettejä Euroopassa vuonna 2017. Nämä samat ihmiset osaavat myös hakea tietoa netistä ja lukea vastaanottamaansa tietoa kriittisesti.

Lisäksi on tyyppejä, jotka ovat ihania idealisteja; tyyppejä, jotka kouluttavat itseään voidakseen tulevaisuudessa tehdä jotain sen eteen, että omassa maassa menisi joskus hivenen vähemmän paskasti. Nämä tyypit uskovat siihen, että jo yhden ihmisen teoilla on vaikutusta; ja että ratkaisu kategoriseen asioitten parantamiseen lähtee siitä, että ongelmalle ei käännetä selkää ja paeta sinne, missä omia henkseleitä voi paukuttaa kuuluvammin, vaan että yritetään konkreettisesti muuttaa status quoa tekemällä itse hyvää.

Meidän lyhyenlännät tulevaisuudenkeskustelumme ovat kaikki painottuneet samalle skenaariolle: minun muuttamiselleni Marokkoon. Kitarapoika kun nimittäin ei halua muuttaa ulkomaille. Hän on hyvää vauhtia kouluttamassa itseään (kielten)opettajaksi, ja haaveissa on opettaa lapsia tai nuoria, joilla ei muuten olisi varaa ja/tai mahdollisuuksia laajentaa maailmankuvaansa vieraan kielen kautta.

Minä taas haluaisin vaikuttaa (koulutukseeni perustuen) kansainvälisen kaupan alalla; ja mieluiten niin, että pääpaino lepäisi (nuorten) aikuisten naisten koulutuksessa.

Yksi vaihtoehto (ja minun haaveeni) ylläolevan, toki vielä lapsenkengissä olevan suunnitelman toteutumiselle olisi perustaa oma yritys, joka keskittyisi kielten opettamiseen eri tasoilla. Kitarapoika voisi vetää lasten ja nuorten ryhmiä, kun taas minä voisin antaa kv-businesskoulutusta paino eurooppalaisessa businesskulttuurissa. Eräänlainen Language/Business Help Centre siis.

Marokko maana tekee tämän haaveen jopa aika helposti lähestyttäväksi: siellä ollaan aika suu muikeana eurooppalaisen osaamisen maahantuontia kohtaan; ja siksipä eurooppalainen yrittäjä, joka perustaa puljunsa Marokkoon, voi tehdä näin yksinkertaisesti rekisteröimällä yrityksensä ja ilmoittamalla siitä kaupungintalolle (no okei, pientä lisäjännitystä tuo paikallinen byrokratia, mutta siis näin niinkuin periatteessa ja positiivisimman kautta pähkinänkuoressa). Lisäporkkanana toimii se, että ensimmäiset viisi vuotta eurooppalaisen yrittäjän ei tarvitse maksaa dirhamin dirhamia veroa Marokon valtiolle.

Mistä tiedän kaiken tämän? Satun tuntemaan eurooppalaisen naisen, joka asuu Marokossa ja jolla on siellä oma yritys (ja marokkolainen aviomies, 20 vuotta nuorempi kuin hän itse köhköhköh SIVUSEIKKA). Tutustuin häneen matkani aikana – ja jälleen kerran voidaan kysyä, oliko kyseessä puhdas sattuma, vai oliko kohtalon johdatusta, että tutustuin juuri häneen.

Eli kiss kiss, bang bang: asetelma onkin yhtäkkiä päälaellaan. Ei paperien takia naimisiinmenoa ja muuttoa Suomen kultaisille kaduille. Ei lippua taivaaseen, vaan autiomaan reunalle kesäisin viidenkymmenen celsiuksen voimalla paahtavan auringon alle. Ei henkselinpaukuttelutulevaisuutta Kitarapojalle, vaan vähemmän materialistinen ja enemmän yhteisöllinen uusi kulttuuri Cougikselle.

Paradoksaalistahan tässä on toki se, että mikäli haluan asua Kitarapojan kanssa saman katon alla, edessä on ns. pakkoavioliitto – minun. Maan kulttuuri kun ei hyväksy avoliittoa.

Niin ja jaa – onhan tässä tietysti vielä pari miinuspuoltakin. Alueella on kolme virallista kieltä: arabia, berberi ja ranska. Minähän en puhu noista vielä yhtään. Aika berberistä, vai mitä?

vin_du_maroc.jpg

Melkein (lukijain) toivekuva: puuttuu vain ne marokkolaiset viinilasit ja mun ja Kitarapojan kädet niitä pitelemässä. No, ainakin paikallinen viini tuli kuvaan (ja vähän paikallisen vuokrakämppäni olohuonettakin).

Suhteet Oma elämä Rakkaus Seksi

Mitä seuraavaksi tapahtuu?

Nimimerkki m43 kirjoitti viimeisimmän postaukseni kommenttikenttään aika analyyttisen kommentin. Aloin vastata itse kommenttiin, mutta huomasin, että pohdittavaa ja analysoitavaa riitti täälläkin päässä ihan omaksi postaukseksi asti:

“Heh, on kyllä mielenkiintoinen kuvio: nuori muslimipoika + naimisissa ja avoimessa suhteessa oleva puuma. Yksi yhteinen (seksitön) yö takana ja seuraava(t) suunnitteilla puolen vuoden päähän. Seksiä haluis molemmat ja ainakin nainen on korviaan myöten rakastunut. Tulee olemaan aika kärvistelyä seuraavat puoli vuotta – ainakin jälkimmäiselle 😀 No ehkä pojallekin, kenties seksin saaminen ko. maassa ei ole hänelle helppoa, päinvastoin kuin länsimaissa.

Mielenkiintoisinta ehkä kuitenkin on miettiä, mitä kumpikin tästä suhteesta haluaa? Ainakin aina aikaisemmin puuma on vakuuttanut, ettei ykkösmiestä jätä – vai onko nyt käsillä jotain sellaista, että on sen aika? Yhteiselo marokkolaisen lukiopojan kanssa? Miksei, kyllä sellaisiakin liittoja varmasti on. Mitäs poika sitten haluaa? Vaimoa vai lomaseksiä? Ehkäpä jälkimmäistä, jos kerran tietää avoimesta suhteesta.

Henkilökohtaisesti en kyllä noilla lähtötiedoilla lähtisi tuollaiseen etä/lomasuhteeseen, joka tuntuu ainakin puuman kirjoittelun perusteella sitovan noin vahvasti emotionaalisesti. Jollei sitten oikeasti aio aloittaa vakinaista suhdetta ko. ihmisen kanssa ja tämä taas tarkottaisi jomman kumman muuttoa toisen maahan. Ja sen ykkösmiehen jättämistä.

No, talven aikana saanemme tietää asiasta tarkemmin… ;)”

Olen itsekin miettinyt aika pitkälti samoja asioita. Ensimmäisenä mielessä on pyörinyt se, miten helposti ja vaivattomasti kaikki tuntui loksahtavan paikoilleen tavatessamme; miten voi olla mahdollista, että ihminen, jonka kanssa on kommunikoinut pelkästään Messengerin ja myöhemmin Whatsappin välityksellä – virtuaalisesti – voikin tuntua niin oikealta ja niin hyvältä heti tapaamisen ensisekunneista asti?

Itse en jotenkin osaa mieltää häntä “muslimipojaksi”, vaikka tiedänkin, että uskonto on hänen elämässään läsnä, joskin enimmäkseen traditioiden muodossa. Hän ei kuitenkaan ole harjoittava muslimi siinä mielessä, että rukoilisi viisi kertaa päivässä tai kieltäytyisi juomasta alkoholia (maistelimme yhdessä lasilliset melkoisen mainiota marokkolaista punaviiniä). Hän ravaa kirjastossa ja ahmii itseensä tietoa eri kulttuureista, evoluutiosta, ihmiskehosta, aivoista ja muusta biologiasta. Hän on tiedonnälkäinen ja avoin uudelle, ja ennen kaikkea: hän on hirvittävän älykäs ja ennakkoluuloton.

Rakastuminen on ehdottomasti molemminpuolista. Mutta tietysti ymmärrän, että rakastumisen tunne voi mennä äkkiä ohi – puolin ja toisin. Niinhän se voi mennä aina, eikä sen pelossa kannata säästellä tunteitaan ikäänkuin suojellakseen itseään. Me olemme molemmat mukana tässä sataprosenttisesti ja jopa niin, että emme halua toisen osapuolen tapailevan muita ihmisiä ennen seuraavaa tapaamistamme (tämä oli ensisijaisesti Kitarapojan toivomus). 

Ja – en usko itsekään, että sanon näin, mutta tässä ei niinkään ole kyse seksistä. Olen täysin tietoinen siitä, että olisin halutessani saanut houkuteltua Kitarapojan seksiin ensitapaamisemme aikana; vietimme paljon aikaa kahdestaan sängyssä ja olimme semi-intiimisti lähekkäin, kiihotuimme toisistamme. Jotenkin vaan joku moraalinen kompassi tai mikä lie vaisto ohjasi ja käski minua ottamaan rauhallisesti, ettei suhteemme syventyisi liikaa liian aikaisin. Kitarapojalle oli kova juttu jo nukkua naisen vieressä ja vaihdella kielisuudelmia; miksi olisin lisännyt painetta vaatimalla kaikkien pesien läpikäyntiä välittömästi?

Mitä me sitten tästä suhteesta haluamme?

Kitarapoika on sanonut, että haluaa viettää loppuelämänsä minun kanssani, ja vaikka suhtaudunkin hänen sanomiseensa kaikella sillä varauksella, jota aikuisella ja enemmän kokeneella ja eläneellä naisella tulisi olla silloin, kun parikymppinen sanoo jotain, mitä tarkoittaa sillä hetkellä, mutta ei tarkoita ehkä enää viikkoa myöhemmin, en voi kieltää, etteikö ajatus olisi jäänyt kytemään. Miltä se tuntuisi? Millaista minun elämäni olisi? Missä minun elämäni olisi? Olisinko valmis muuttamaan Marokkoon ja jättämään kaiken taakseni – materian, ylellisehkön elämän, helpon työn, tutut rutiinit, ystävät? Mukautuisinko paikalliseen kulttuuriin? 

samantha_ii_1.gif

Mutta vähän paradoksaalisestikin – ikäni ja ikäeromme huomioonottaen – minulla ei ole kiire mihinkään. Tällä hetkellä haluan olla eksklusiivisessa etäsuhteessa Kitarapojan kanssa, tavoitteena vuosittaiset tapaamiset. Olen varma, että seuraava tapaamisemme, joka tulee kestoltaan olemaan pidempi, avaa suhdettamme ja sen mahdollista tulevaisuutta ihan eri tavalla. 

Nyt meillä oli vain hetki. Ja nyt meillä on toisemme. Muulla ei ole tällä hetkellä väliä.

Ja – on tavallaan mieletöntä, että koko maailma on tällä hetkellä taas totaalisen auki; että ei tiedä, missä tulee olemaan vaikka viiden vuoden päästä. Yleensä kai tässä iässä tässä vaiheessa elämää kaiken pitäisi olla sievästi niputettu, aakkosjärjestetty ja arkistoitu sopivan kokoisiksi ja helposti nieltäviksi tulevaisuuden suupaloiksi. Kesyä, konservatiivista, porvarillista, sovinnaista. 

On ihan älyttömän kutkuttavaa tajuta, että näin ei tarvitse olla.

Suhteet Oma elämä Rakkaus Seksi