Mitä kuuluu juuri nyt?

Bongasin pari päivää sitten Julian blogista postauksen, jossa hän kertoi ihan tavallisista kuulumisista. Tekstiä oli yllättävän mielenkiintoista lukea, ja lopussa Julia heitti haasteen: kirjoita siitä, mitä kuuluu juuri nyt.

Haasteeseen takertuneena aion kertoa ihan rehelliset perusjampan peruskuulumiset, ettei blogini ole täynnä vain kaikkia omituisia spesiaalijuttuja.

Kopsasin kysymykset Julian blogista, joten olo tässä on vähän kuin psykologin penkissä. Katsotaan, mitä saadaan vuodatettua.

Mitä oikeasti kuuluu?

Energistä. Tällaista oloa ei ole ollut koko talvena. Ehkä se johtuu siitä, että kevät on vihdoin alkanut näyttää keväältä, ja kesä tuntuu olevan ihan muutaman viikon päässä. Olen jaksanut kuoriutua vilttien alta, ja illat olen lähes aina ihmisten ilmoilla. Tai vähintään Antin ilmoilla.

Toisaalta kamalaa olla tällainen geneerinen ihmisriepu, joka möyrii koloonsa talven synkkinä hetkinä ja joka heti auringon pilkistäessä pilvikaavun takaa suitsuttelee someen “ihana fiilis, kun aurinko paistaa” -mantroja. Mutta tätä tämä ihmisyys kai sitten on.

Mitä tapahtuu työrintamalla?

Ei mitään radikaalia, onneksi. Teen viestinnän ja markkinoinnin juttuja Otaniemessä, Espoossa. Olen ollut samassa työpaikassa nyt yli vuoden, ja siellä tuntuu hyvältä. Meillä on todella hyvä työporukka, joten töihin on aina ilo mennä. Tai no, pakko myöntää, ettei nyt IHAN aina, mutta noin 95% aamuista.

Saattaa muuten olla, että tähän positiiviseen yleisfiilikseen vaikuttaa myös meidän uusi toimisto, joka on paljon edellistä viihtyisämpi. Se edellinen kun oli vähän liian ahdas ja ilmanvaihto-ongelmainen. Nyt meillä on myös pingispöytä, jonka takia työpäivät venyy usein kahdeksaa tuntia pidemmiksi, kun ei millään malttaisi lopettaa.

Parisuhde / perhe / ystävät?

Talven aikana tämäkin elämän osa-alue jäi vähän retuperälle, kun olin mieluummin kotona katsomassa sarjoja hupparissa ja juoksareissa kuin tuolla kaupungin melskeessä sosialisoitumassa. Nyt olen kunnostautunut ja nähnyt kavereita, joita en ollut nähnyt valovuosiin.

Myös Antin kanssa menee hyvin. Kevät tekee ihmeitä näköjään myös parisuhteelle, kun tekisi koko ajan mieli vetelehtiä yhdessä. Me myös odotetaan yhteistä Espanjan matkaa, johon on enää pari kuukautta.

Matkat?

Kuten juuri todettu: seuraava matka on parin kuukauden päästä Espanjan kotiin! Vuodatin siitä pitkät maireat puheet tänne.

Elokuussa on luvassa sitten vähän hasardimpaa reissua, kun lähdetään junalla Siperiaan, Mongoliaan ja Kiinaan. Tämä on matka, joka on ollut omalla unelmalistalla todella pitkään. Olen aivan sairaan innoissani, että reissu toteutuu vihdoin! Meidän Trans-Siperian matkasuunnitelmista voit lukea lisää täältä, täältä ja vähän myös täältä.

Tämä postaus muuttui näköjään hetkessä vanhojen tekstien linkkiarkistoksi. Oops.

Harrastukset / hyvinvointi?

Kuka olisi uskonut, että Essin elämässä voi sittenkin tapahtua jotakin tällä rintamalla?

Ollaan Antin kanssa käyty nyt kuukauden ajan joka sunnuntai yhdeksältä aamulla pelaamassa sulkapalloa. Herään viikonloppuisin ilman kelloa kuuden ja kahdeksan välillä, joten urheilu yhdeksältä aamulla ei tuota minkäänlaisia ongelmia. Ja nyt kuukauden kokeilujakson jälkeen voin jo vakaasti käsi sydämellä vannoa, että vapaapäivä alkaa paljon paremmin tällaisella aktiviteetilla.

Edellisessä postauksessa kerroin myös ilmoittautuneeni kalpamiekkailun alkeiskurssille. Enkä kadu päätöstä vieläkään, vaikka tapahtuneesta on kulunut jo useampi päivä. Kurssi alkaa huhtikuun lopussa ja siihen kuuluu kaksi treenikertaa viikossa. Kun sulkkiksen ja miekkailun ynnää yhteen, voidaan todeta Essin urheiluelämän olevan täydessä kukoistuksessaan!

Inspiroi eniten / vähiten?

Eniten inspiroi sisällöntuotanto ja kuvaaminen. Vähiten nappaa kokkaaminen ja ostoksilla käyminen. Oli kyseessä sitten vaatekauppa tai ruokamarket, yritän vältellä sitä viimeiseen asti. (Fun fact: ostan ruokani lähinnä kaupan läpi juosten. Jos joudun viettämään kaupassa enemmän kuin kymmenen minuuttia, alan ärsyyntyä ja kiukutella.)

Tällä hetkellä syön / katson / luen?

Syön liikaa nuudeleita. Pakkohan se on tunnustaa. Teen monena iltana viikossa töiden jälkeen itselleni maailman yksinkertaisinta ruokaa: pannulla ruskistettuja nuudeleita ja niiden päälle paistettu kananmuna. Niin hyvää, mutta ei kyllä kovin terveellistä.

TV-listalla roikkuu Selviytyjät Suomi, Sohvaperunat ja Bachelor. Lukuinspis puolestaan pysyy vuodesta toiseen samana: Harry Potter. Sain juuri hyppysiini kirjahyllystä puuttuneen Puoliverisen prinssin, jota alan seuraavaksi lukea.

Mitä odotan?

Kunnon kevättä, miekkailukurssia, synttäreitä, pääsykokeiden ohi menemistä, lomaa ja ihania kesäiltoja.

Mitä teille kuuluu?

– Essi

Kuvat: Laura Manninen

Hyvinvointi Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Minustako miekkailija?

Ilmoittauduin kalpamiekkailun alkeiskurssille.

Siis sellaiseen, missä minun täytyy hyppiä edestakaisin ja osua vastustajaan pitkällä, ohuella miekalla. Normaalissa elämässä tällaista ei olisi koskaan tullut tapahtumaan, mutta nyt tilanne ajautui tähän pisteeseen muutamassa tunnissa. Let me explain.

Meillä on toimiston kesken tämän kevään ja kesän aikana Noin Kymmenottelu, jossa kilpaillaan kahdessatoista lajissa, kunnes lopulta koko skaban voittaja selviää. Listalta löytyy muun muassa squashia, kalastusta, frisbeegolfia, värikuulasotaa, keramiikkakurssia.. ja miekkailua.

Kymmenottelun takia me kävimme viime torstaina nujakoimassa Töölön Kisahallilla miekat käsissä. Yksi meistä, Jon, on harrastanut lajia lapsesta asti, ja me muut oltiin aivan kuutamolla.

Kyseessä on siis laji, jossa yritetään osua vastustajaan kalpa-nimisellä pistomiekalla. Osumasta saa aina yhden pisteen, minkä jälkeen ottelijat palaavat takaisin lähtöviivalle. Yleensä pelataan viiteentoista pisteeseen, mutta meille amatööreille jo viidessä pisteessä oli aivan tarpeeksi työtä.

Harjoitukset aloitettiin ilman varusteita. Ensin käytiin läpi jalkatyöskentely, syöksyt ja puolustus. Vasta tämän jälkeen meille suotiin armollisesti käsineet, miekat, miekkailupaidat ja kypärät (joita kutsuin hatuiksi, mikä aiheutti opettajassa suurta hilpeyttä). Tehtiin muutamat harjoitukset miekan kanssa, minkä jälkeen meidät heitettiin kylmästi vasten ensimmäisiä taisteluparejamme.

Meidät ja miekkamme yhdistettiin johdoilla kattoon kiinni niin, että miekan kärjessä olevan sensorin osuessa vastapelaajaan seinällä oleva pistetaulu osasi ilmoittaa pisteestä. Itse laji oli niin vauhdikas, ettei tappelun tiimellyksessä itse edes tajunnut, osuiko miekka. Tai varsinkaan, että kenen miekka ja kenen piste.

Minähän olin päättänyt voittaa. Olen niin huono häviäjä, että taistelen joka asiassa henkihieveriin asti.

Aluksi miekka tuntui oudolta ja vastustaja uhkaavalta. Hävisin ensimmäisen ottelun, mutta sen aikana adrenaliini pyörähti käyntiin ja sisu kohosi sykkeeseen. Seuraavien vastustajien kohdalla hyökkäsin täysiä menemään. Aloin voittaa matseja, ja sain jokaisesta pisteestä lisää vettä myllyyn. Lopulta pyörin salissa hermostuspäissäni hysteerisen innostuneena.

Viimein tuli hetki, kun tajusin rämpineeni tieni finaaliin. Siellä minua vastassa oli tietenkin Jon. Tässä vaiheessa olin marinoitunut jo aivan liian kauan kilpailustressissä. En saanut yhtä ainoaa pistettä Jonia vastaan, eikä edes ottanut päähän. Tyydyin tyytyväisenä hopeasijaani – sainhan siitä kaksi tärkeää pistettä koko kymmenottelun pottiin.

Mutta enpä olisi uskonut, mitä muuta tästä kaikesta hyppimisestä, raakkumisesta ja jännityksestä jäi käteen. Voittajalle julistettiin ilmainen alkeiskurssi. Ja koska kultamitalisti jo harrasti lajia, palkinto lankesi minulle. Ja minä olen ihminen, joka kyllä ottaa vastaan sen, mitä ilmaiseksi annetaan.

Olen nyt siis ilmoittautunut kalpamiekkailun alkeisiin. Kurssi alkaa kuukauden päästä, enkä malttaisi millään odottaa, että pääsen takaisin miekan varteen heilumaan. Lasken itseni niihin ihmisiin, joiden pitäisi pysytellä kaukana taisteluaseista, mutta tässä oli jotakin todella jännittävää. Jon jopa sanoi, että olin epäilyttävän taidokas. Saa siis nähdä, miten nopeasti minusta kehkeytyy miekkailutaituri.

(Ja ihan vaan tiedoksi, että päämääränäni on voittaa kurssin jälkeen myös Jon. Tavoitteet tarpeeksi korkealle, niin samalla vauhdilla nousee myös moti!)

– Essi

Hyvinvointi Liikunta Terveys