6 x ideaa leppoisampaan joulukuuhun

Valoisaa joulukuuta kaverit! Tai noh, jos lumi ei enää valaise ympäristöä niin valohoitoa saa vähintäänkin jouluvaloista – ja sehän on parempi kuin täysi synkkyys.

Joulukuu on kuukausi, jolloin käydään läpi kuluneen vuoden tapahtumia ja pohditaan mahdollisesti jo edessä häämöttävää uutta vuotta. Lisäksi joululahjat, niin materia kuin ei-materiat,  saattavat tuottaa päänvaivaa ja pohditaan kiivaasti millä tavoin haluaisi osoittaa olevansa kiitollinen läheistensä olemassaolosta. Todellisuudessahan kiitollisuutta osoitetaan vuoden jokaisena päivänä, vaikka meistä ei aina siltä tunnu – anna siis itsellesi armoa ja keskity olemaan läsnä.  Niin läheistesi kanssa kuin yksin ollessasi.

Henkilökohtaisesti rakastan joulukuuta. Ympärillä kimaltavat niin paljetit, glitterit kuin jouluvalotkin, ihmiset ovat pikkujoulutunnelmissa ja on kevyempi hengittää (silloin tällöin) viileässä talvi-ilmassa. Joulukuu merkitsee paitsi vuoden loppua, myös omalla tavallaan uuden sivun kääntämistä elämässä – jos ei muuten niin ainakin vertauskuvallisesti.

Rakkauteni joulukuuta kohtaan saattaa johtua osittain myös siitä, että syntymäpäiväni sijoittuu kyseiseen kuukauteen…. 😀

Oli miten oli – haluan nyt jakaa kanssanne muutamia ideoita siihen, miten joulukuusta tulee entistä parempi! Ota siis mukava asento ja vinkit talteen.

Kristan vinkit leppoisampaan joulukuuhun; 

1. Lämmitä glögiä, kääriydy vilttiin, pistä villasukat jalkaan ja linnoittaudu sohvalle kirjan kanssa.

Muista tietenkin tunnelmavalaistus, mutta toki tarpeeksi valoisa sellainen jotta silmät eivät rasitu. Jos lukeminen ei huvita, toteuta kolme ensimmäistä kohtaa ja korvaa kirja leffalla/tv-sarjalla/millä tahansa muulla aktiviteetilla.

Kirjasuosituksia: Kolmenkympin hujakoilla oleville loistavaa vertaistukea löytyy ”Katsokaa miten onnellinen olen”- kirjasta, jonka Holly Bourne on kirjoittanut pilke silmäkulmassa. Puolestaan jos inspiraatio ja luovuuden salat kiinnostavat, niin tällä hetkellä luen Adam Grantin ”Originals”-opusta, jolle erittäin lämmin suositus jo nyt 😊

2. Kaikki aktiviteetit, jotka pitävät sisällään glögiä, ovat ehdottomasti suositeltavia toteuttaa.

Glögiraati läheisten kesken, after work glögit, glögi-illanistujaiset … Vain mielikuvitus on rajana!

3. Keitä riisipuuroa aamupalaksi, lounaaksi, päivälliseksi tai iltapalaksi. Tai syö vaikka jokaisella aterialla!

Vie aikaa, mutta on ehdottomasti jokaisen hetken arvoinen rutistus. Taustamusiikkina tietysti joululaulut. Suosittelen John Legendin uunituoretta joululevyä. Juomana mitäs muuta kuin – glögiä. Tai noh okei, kahvia aamulla. 😉

Vinkki: Jos padan äärellä seisominen vajaan tunnin ajan kauhistuttaa ja haistat jo sieraimissasi palaneen käryä, suosittelen Kiehu-maitojuomaa. Nimimerkillä ensimmäistä kertaa keittelin eikä palanut pohjaan vaikka välillä upposinkin omiin ajatuksiini.

4. Rakenna piparkakkutalo ja/tai leivo joulupipareita.

Itselläni kyseinen on itsenäisyyspäivän perinne ja huomenna suuntaankin äidin nurkkiin leipomaan tämän vuoden piparit. Viime vuonna kirjoittelinkin kyseisestä ja selvisi etten ole yksin perinteeni kanssa! Jos nyt tätä tekstiä lukee joku toinen, kenellä sama perinne, niin heittäkääpä taas viestiä kommenttiboksiin! Kuinka monta itsenäisyyspäivän piparien leipojaa meiltä löytyy tänä vuonna?? <3

Varoitus piparkakkutalon rakentajille; Kiinnitykseen käytettävä sokerimassa on sitten polttavan kuumaa. Herra Aviomies sai projektista jo kerran palovamman – ole siis varovainen. Talon rakentaminen ei ole koskaan riskitöntä puuhaa!

5. Liiku juuri sillä tavalla kuin sinua huvittaa (jos huvittaa).

Kyllästyttääkö kuntosali tai se sama jumppa joka viikko? Älä mene! Keksi jotain muuta – käy kävelyllä virkistävässä ulkoilmassa, testaa kiipeilyä, pelaa sulkapalloa, osallistu tonttujuoksuihin (kyllä tällaisiakin löytyy joulukuussa heh) tai ota hikipintaan joululahjaostoksilla. Tai miten olisi vain joululaulujen laulaminen sydämensä pohjasta – se jos mikä on hyväksi paitsi sydämelle myös mielelle.

Vinkki vitonen; Jos sinua taas kiinnostaa kuntosalilla käynti tai haluaisit testata uutta jumppaa – nyt jos koskaan on siihen loistava hetki. Ainakin allekirjoittanut on huomannut loppuvuoden hiljentäneen kuntosaleja sekä jumppia, etenkin viikonloppuisin. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla on enemmän tilaa eikä tarvitse ärsyyntyä tungoksesta ja ihmisten välissä pujahtelemisesta. Tungos todennäköisesti valtaa salit ja jumpat jälleen tammikuusta, joten ota uudet rutiinit haltuun jo nyt äläkä vasta alkuvuodesta.

6. Kerää porukka kokoon lautapeli-iltaan

Jos jokin materia tekee onnelliseksi niin lautapelit. Miksi? Koska nämä kokoavat ihmiset yhteen, luovat hyvää fiilistä (ellei koko porukka ole armottoman kilpailuhenkistä… :D) ja säilyvät vuosikaudet. Lautapelit ovat vain kertakaikkiaan mahtavaa ajanvietettä! Omat lempparini ovat ehdottomasti Muuttuva Labyrintti ja Scrabble.

Mikäli lautapelejä ei itseltä tai lähipiiristä löydy, kannattaa suunnata kahvilaan tai kuppilaan kurkkaamaan ja mennä sinne pelailemaan porukan kanssa.

Ja tuttuun tapaan  – sitä mitä ei ollut listassa saa itse ehdottaa. Mitkä ovat siis sinun vinkkisi leppoisaan ja iloiseen joulukuuhun?

Aurinkoa viikkoon ja piparimausteen tuoksua huomiseen itsenäisyyspäivään!

xx Krista

Lue myös:
Kaikille heille, jotka uskaltavat unelmoida
Perjantain ilon aiheita
Itsenäisyyspäivän perinteitä

Kommentit (2)
  1. Ihana sinä ja ihana postaus, tästä tuli semmonen ihanan lämpöinen joulufiilis <3 ja hyvää syntymäpäivää (vähäsen joko etu- taikka jälkikäteen 😀 )

    1. Oi kiva kuulla, tavoite saavutettu siis! 🤗 Ja kiitos ihanuus 🥰 Tasan kuuden päivän päästä tulee virallisesti vuosi lisää mittariin 🤸‍♀️

      Hyvää itsenäisyyspäivää myös! 🇫🇮

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *