Uusia matkaunelmia – Eurooppa maanteitse

Pari postausta taaksepäin mainitsin uudesta ideasta ja unelmasta koskien matkustamista. Kuten otsikkokin jo kertoo, unelmahan on Euroopan reissun tekeminen 98% maanteitse. Miksi 98% mutta ei 100%, osa varmasti nyt ihmettelee? Koska reissulle todennäköisesti tulisi pari laivamatkaa ja näitä en vesistöjen vuoksi maaperäksi laske.

Nyt jaan hieman reittihahmotelmaa tämän uuden unelman osalta sekä muutaman vinkin, joista toivottavasti on apua vastaavasta reissusta haaveilevalle! Itselleni reissu ei ole ainakaan vuoteen ajankohtainen, elokuussa kun odottaa jo talvella hetken kaipuussa Kanadaan buukattu reissu, mutta ensi vuotta ajatellen tilanne voi olla jo täysin eri 😊 Muutoinkin vaihtoehtoiset matkustamismuodot lentämisen tilalle kiinnostavat kovasti.

Reissun (karkea ja todellas alustava) reittihahmotelma

Vaihtoehtoja reittien osalta tällaiselle matkalle on yhtä paljon kuin matkaajia, mutta itse olen hahmotellut karkeasti seuraava rakennetta;

1. Turku – Tukholma
Aloituksen kannalta helpoin vaihtoehto näin Varsinais-Suomessa asustelevalle olisi hypätä Turusta laivaan ja poistua kyydistä Tukholmassa. Tukholmassa voisi viettää parikin päivää, tai sitten jatkaa suoraan kohti seuraavaa etappia – Tanskaa.

2. Tukholma – (Malmö) – Kööpenhamina

Tukholman ja Kööpenhaminan välillä kulkee junayhteys, joka kestää noin 5,5-7 tuntia yhteydestä riippuen. Välissä voisi yöpyä Malmössa jos pelkkä junanvaihto kaupungissa ei houkuta.

3. Kööpenhamina – Hampuri (tai muu Saksan kohde)

Kööpenhaminasta matka jatkuisi junalla (kesto noin 5 tuntia) kohti ah-niin-ihanaa Saksan Hampuria. Ja äskeinen ei ollut sarkastinen toteamus, vaan kaupunki on todella kaunis ja suosittelen sitä koko sydämestäni. Jotkut saattavatkin muistaa huhtikuiset hehkutukseni Hampurista ja kertomukseni siitä, miten odotukseni Saksasta ylittyivät 100-0.

4. Hampurista kohti tuntematonta

Saksasta Eurooppa olisikin sitten avoin junayhteyksien ja bussien aikataulujen puitteissa. Todennäköisesti kiertelisin Saksassa jonkin aikaa ja matkaisin Bremenin kautta Alankomaihin, mistä jatkaisin Belgian kautta Ranskaan ja sieltä Sveitsiin ja Itävaltaan, mahdollisesti myös Italiaan. Junayhteys Pariisin ja Lontoon välillä on myös kutkutteleva, mutta se on täysin oma reissunsa sitten…

5. Kohti kotia – Tallinna – Helsinki

Oli reitti mikä tahansa, tulisi sen päättyä esimerkiksi Viroon, josta voisi palata laivalla Helsinkiin. Mikäli Venäjä houkuttaa, myös Pietarin junamatka Helsinkiin olisi potentiaalinen vaihtoehto.


Reissu 100% maanteitse tai autolla?

Matkan pystyy toteuttamaan myös 100% maanteitse jos suuntaa esim. junalla Pohjois-Ruotsiin ja palaa junalla Venäjän puolelta. Mikäli juna- ja bussimatkustus ei ole se oma juttu, kannattaa harkita road tripiä. Kuitenkin rajanylitysten kanssa täytyy olla tarkkana ja esimerkiksi vuokra-autojen osalta täytyy kysyä vuokraamolta saako autolla ajaa rajan yli. Yhdensuunnankulut ovat joskus myös korkeita ja nämä kannattaa selvittää tarkasti ennen vuokrauksen tekemistä.


Muutama vinkki oman unelmien reissun rakentamiseen

Kuten alussa mainitsin, reittejä on yhtä paljon kuin matkustajiakin. Kuitenkin laajemmissa kokonaisuuksissa suosittelisin huomioimaan seuraavat kohdat mitä reitin suunnitteluun tulee:

x Kirjaa ylös kohteet, jotka haluat ehdottomasti nähdä reissusi aikana. Nämä ovat matkasi raamit.

x Liikaa kohteita? Rajaa TOP 3-5 kohteet ajasta riippuen. Jos tuntuu, että kohteita on liikaa tai aivan sikin sokin eri puolilla epäloogisissa paikoissa aikaa ajatellen, rajaa kohteet TOP 3-5-listaksi ja lähde näiden ympärille suunnittelemaan. Pidä kartta lähellä tässä vaiheessa, jotta pysyt itsekin kartalla *katsiing*.

x Suunnittele TOP-kohteisiin tarkat toteutuspäivät ja varaa majoitukset vähintään näihin ennakkoon  – tällöin ne myös tulee toteutettua eikä harmita jälkikäteen. Samoin pääsylippujen kanssa, jos tiedät niistä olevan suuri kysyntä, osta ennakkoon.

x Huomioi matkustusajat. Ettet vahingossa buukkaa itsellesi 1.-3. päivä majoitusta Hampurista ja 3.-5 päivä Barcelonasta. Kaikki ei ole aina mahdollista aikataulujen puitteissa.

x Reitin suunnittelussa muista millainen matkustaja olet ja mitä matkaltasi nyt kaipaat elämäntilanteesi kannalta – nautitko jatkuvasta liikkeestä vai kaipaatko tilaa myös niin kutsutusti hengittämiselle. Jos esimerkiksi nautit yhdessä paikassa olemisesta, en itse suunnittelisi liikaa kohteita matkan varrelle ennakkoon vaan jättäisin enemmän aikaa vapaalle oleskelulle ja päiväretkien ex tempore-toteuttamiselle. Jos taas olet vauhtisammakko, niin todennäköisesti useampi stoppi matkalla on sinulle vain rentouttavaa, eikä ahdistavaa.

Ekstra vinkki: Oman stressin lievittämiseksi kannattaa kääntyä tarvittaessa matkatoimiston puoleen. Etenkin jos suunnittelu junnaa paikallaan ja tekisi mieli nakata unelmat roskakoriin monimutkaisuuden vuoksi. Älä pelkää pyytää apua!

Muista myös, että jokaisen reissu on yksilöllinen ja inspiraatiota löytyy netin syövereistä valtavasti. Euroopassa järjestettävät kansainväliset kiertomatkat ovat hyvä vaihtoehto jos reitin suunnittelu tuntuu liian raskaalta / matkaseura uupuu eikä yksin halua lähteä. Tärkeintä on kaiken inspiraation keskellä muistaa itsesi ja omat toiveesi. Äläkä elä (ainakaan aina) kameran ehdoilla vaan omien unelmiesi puitteissa.

Onko jollain vastaavanlainen Euroopan reissu edessä, haaveissa tai jo taputeltuna? Mitkä olisivat omat vinkkisi vastaavanlaisesta matkasta haaveilevalle? 😊 Kaikki vinkit jakoon, jaettu tieto paras tieto!

Kulttuuri Oma elämä Matkat

Sateen keskellä


Matkalla kotiin, kaukana jyrähtää.

Kiirehdin kohti bussipysäkkiä. Vaikkei minulla ole edes kiire. Muutaman metrin päässä pysäkistä taivas aukeaa ja vesisade kastelee maan sekä kaduilla kulkevat ihmiset. Itsekin saan sateesta osani ja tunnen miten luonnonkihara tukkani villiintyy. Seison liikennevaloissa ja hyväksyn pisarat hiuksillani. En välitä vaikka kastun, kohta olen kotona ja bussipysäkin katoksen alle vain muutama metri. Vesisade tuntuu sitäpaitsi raikkaalta kasvoilla ja kesäinen ilma hellii yhä lämmöllä.

On helppo hengittää.

Osa ympärillä olevista ihmisistä juoksee sateensuojaan lähimmän katoksen alle, osa jatkaa kävelyä määrätietoisesti kohti määränpäätään. Eikä sitä aina muutakaan voi, joskus on vain kuljettava eteenpäin säästä riippumatta. Aina ei ole poutasää ja olisihan jatkuva pouta puuduttavaa pitkän päälle.

Lippispäinen, ala-asteikäinen poika karjaisee kaverilleen ”JES!”. Huutomerkki, huutomerkki, huutomerkki ja tuuletukset päälle. Aivan kuin ukkoskuuro olisi paras asia koko päivässä. Ihailen hänen riemuaan ja tunnen sen kevyesti omassa sydämessäni asti. Samaa bussia odottavat mummot puolestaan säpsähtävät uutta, lähempänä kuuluvaa jyrähdystä ja katsovat harmaalle taivaalle silmät pyöreinä, hetken päästä kuitenkin jatkaen jutteluaan hyväntuulisina.

Pistän pieni hymy huulillani kuulokkeet korvilleni ja painan PLAY jatkaen listasta johon jäin viimeksi. Kuulokkeissa kaikuvat pian sopivan kaihoisat ja syvät soundit, aivan kuin Spotify osaisi jo aistia kuuntelijan olotilan ja määrittää musiikin sen pohjalta. Miten mahtavaa tuollainen olisikaan? Tosin tässä tilanteessa vaadittaisiin myös, että tarvittaessa musiikki pystyisi kuljettamaan surusta kohti iloa,  vihasta kohti armoa. Muutoinhan ihminen saattaisi juuttua yhteen tunnetilaan, mikäli ei vaihtaisi kappaleita itse. Ei käsittelisi tai kokisi musiikin kautta muita tunteita.

Onneksi biisejä voi vaihtaa omatoimisesti.

Ihmetellessäni ympärillä kulkevia ihmisiä ajattelen, miten eri tavoin sitä voikaan kokea saman asian. Ja miten olosuhteet vaikuttavat käytökseen ja tunteisiin. Jos olisin ollut matkalla tärkeään tapaamiseen tai kohti töitä olisi reaktioni ollut sateeseen täysin päinvastainen. Todennäköisesti olisin kironnut mielessäni ja tallannut kiukkuisesti menemään. Ottanut jo ennen sateen alkua muutaman juoksuaskeleen ehtiäkseni mukamas nopeammin perille ja juuttunut kuitenkin liikennevaloihin. Siinä hetkessä vaikka takaraivossa tietäisin illalla nauravani tilanteelle, kastuneille vaatteilleni ja pörröpäälleni, ei ajatus auttaisi muuttamaan fiilistä. Ja se olisi täysin ok, aina ei tarvitse ajatella ”kaikki riippuu näkökulmasta”.  Kuten sateelle, myös eri tunteille on aikansa ja paikkansa.

Positiivisuus on mahtava juttu, silloin kun siitä ei ota turhaa painetta.

Pian bussi jo kaartaa eteeni ja hyppään kyytiin. Tuijottelen lasiin tulevia vesipisaroita ja pyörittelen päässäni päivän tapahtumia. Ennen kotiovea sade onkin jo loppunut ja myönnän olevani hieman pettynyt. Olin jo aivan valmis laittamaan vaatteeni suoraan pyykkinarulle kuivumaan.

Huippua viikkoa kaikille! 

Ps. Olen todennut, että paras sateen karkoittaja on mukana kulkeva sateenvarjo. Silloin tietää kolmessa tapauksessa neljästä, ettei varmasti sada. Jos varjo jää kotiin niin sade-ennusteet osuvat 120% varmasti kohdilleen. Ainakin omalla kohdallani, heh, mutta joskus on hyvä ottaa tietoinen riski ja jättää tarkoituksella varjo kotikoloon ja ottaa päivän sääennuste vastaan sellaisena kuin se on.

PPS. Kuva ei liity tapaukseen, vaan on viime vuoden New Yorkin matkalta jossa _todellinen_ seuraavan asteen  ukkoskuuro yllätti. Tämän päiväinen 20 minuutin versio ei ollut mitään verrattuna usean tunnin kestävään myräkkään, jossa sateenvarjostakaan ei ollut apua. 😀

Hyvinvointi Oma elämä Ajattelin tänään