Itseruoskintaa
Arvojeni toteutuminen työelämässä on tärkeää, mutta haluan myös syödä ja saada katon pääni päälle.
Vastuullisuusammattilainen Niklas Kaskeala julkaisi tulikivenkatkuisen kolumnin Markkinointiuutisissa. Kolumni käsitteli sitä, että mainos- ja viestintätoimistojen pitäisi ymmärtää roolinsa fossiiliteollisuuden pönkittäjänä ja ylikulutukseen kannustavana toimijana.
”Missä on markkinointialan johtajien omatunto? Missä on vaatimus radikaalista muutoksesta, joka voisi ohjata kuluttajat ja yritykset kohti kestävämpiä valintoja?”, Kaskeala kirjoittaa.
Mielestäni Kaskeala on asian ytimessä. Bioscience-tiedelehdessä tässä kuussa julkistetun ilmastokatsauksen mukaan maapallo on peruuttamattoman ilmastokatastrofin partaalla. Viime vuonna fossiilisten polttoaineiden kulutus kasvoi 1,5 %, lihaa tuotetaan enemmän kuin koskaan ja maapallon metsäpeitteen kato on jo 24 prosenttia. Tuntuu, että poliitikot ovat täysin unohtaneet sen seikan, että luonnonsuojelu on myös ihmisten suojelua. Esimerkiksi ilmakehän lämpeneminen lisää ilmaston ääriolosuhteita kuten hirmumyrskyjä.

Itse David Attenborough on todennut, että ilmastomuutoksesta on muodostunut viestintähaaste.
Jaoin Kaskealan kirjoituksen Instagramin tarinoissa saatteella, että ”Tämän takia en ole enää mainos- tai viestintätoimistoissa töissä, vaan valtiolla. En halua ruokkia turhaa kulutusta. Meillä on vain tämä yksi maapallo”.
Myöhemmin aloin ajattelemaan, että olinko liian ehdoton. Tietenkin pidän siitä, että teen arvojeni mukaista työtä – ja saan samalla laskut maksettua, ruokaa pöytään ja katon pääni päälle. Mutta täytyy sanoa, että nämä arvot saattavat unohtua, jos joudun esimerkiksi pitkäksi aikaa työttömäksi työnhakijaksi. Tuolloin kelpaa työpaikka kuin työpaikka, koska kuten vanhassa sadussa todetaan: oma suu on lähempänä kuin kontin suu.
Maanantaina paljastui valitettavasti, mikä oli Kaskealan yhtenä motiivina kirjoituksen takana. LinkedIn-julkaisunsa perusteella hän on mukana perustamassa jonkinlaista eettistä viestintätoimistoa The Activist Agencyä. Vaikka Kaskeala oli monessa seikassa oikeassa kirjoituksessaan Markkinointiuutisissa, jäi tästä kyllä vähän paska maku suuhun. Kilpailijoiden haukkuminen kun ei koskaan ole antanut kenestäkään fiksua kuvaa.
Aino Elina
Kuvat Unsplash.