Pikamuodista hitaaseen muotiin?

Jos jokin on hidasta muotia, se on kulutuksen rajoittaminen viiden vaatteen haasteen viiteen uuteen vaatekappaleeseen.

Minä katsomassa Nereidi-patsasta.
Minä ja Nereidi-patsas. Takin ostin joitakin vuosia sitten ennen vaatelakkoaikojani.

Näin unta, missä shoppailin shoppailemasta päästyäni, ja heräsin aivan pyörällä päästäni: olenko nyt kuluttanut jo yli viisi vaatetta vuodessa? Jos asennoituminen kulutuksen rajoittamiseen on hankalaa minun ikäpolvelleni, joka tottui ajan viettämiseen ostoksilla kiertelyssä, voin vain kuvitella, miten hankalaa ostamisen rajoittaminen on nuorilla sukupolvilla, jotka ovat tottuneet jatkuvasti uusia mallistoja lanseeraavaan ultrapikamuotiin.

Minä harmaassa neulemekossa.
Harmaa DVF:n kietaisumekko on jo nähnyt vuosia, mutta yhä päätyy päälle. Päällä ,myös 25-vuotiaana lahjaksi saadut korut.

Suomalainen kuluttaa pukeutumiseen keskimäärin 870 euroa vuodessa. Jos tämän jakaa viiteen vaatteeseen, pystyy silloin ostamaan kenties laadukkaampia ja vastuullisemmin tuotettuja vaatteita (tämä on kuitenkin hankalaa, koska brändien omia vastuullisuusväittämiä ei valvo kukaan. Myöskään hinta ei ole nykyään tae laadusta. Silloin kannattaa nojautua kolmannen osapuolen arvioihin, kuten Good On You -sivustoon ja Eettisen kaupan puolesta Eetti ry:n selvityksiin. Itsekin astuin harhaan heti ensi ostossani tammikuussa.)

Minä mustassa talvihaalarissa.
Talvihaalarini ei sitten ollutkaan niin eettinen, mitä valmistajan sivut lupasivat.

Samalla vaatteisiin käytetty suhteellinen osuus koko kulutuksesta on vähentynyt viime vuosina, koska vaatteet ovat entistä halvempia. Halpa hinta ja heikentynyt laatu vähentävät vaatteiden käyttöikää, joka on yli kolmanneksen lyhyempi kuin 20 vuotta sitten. Lisäksi ostettuja vaatteita käytetään vain vähän: brittitutkimuksen mukaan vain noin seitsemän kertaa. (En ymmärrä, mistä luku on saatu, kun Ellen MacArthur -säätiön selvityksen mukaan tuotteita käytetään keskimäärin 160 kertaa.)  Olen sanonut sen aiemminkin, mutta toistan nyt itseäni: Vastuullinen fashionista shoppailee omasta kaapistaan – todellinen tyylitaituri käyttää samaa asua lukuisia kertoja. Mielestäni kyse on myös vaatteiden arvostuksesta: vaatteita ei enää arvosteta kuten esimerkiksi 50-luvulla, jolloin vaate oli sijoitus. Aikoinaan vainajan vaatteet merkittiin jopa perunkirjaan, koska ne olivat arvokkaita. Nykyään kulutuskiimassa ostamasi rätit eivät kelpaa kenellekään, vaan ovat ongelmajäte, joka kasautuu vaatevuoriksi köyhään etelään.

Takkeja Fidalla.
Takkeja ja hattuja Fidalla.

En nyt anna synninpäästöä edes kirppishaukoille, koska sekin on kulutusta. Käytettyjen vaatteiden kauppaan päätyy kuitenkin vain murto-osa ostetuista tekstiileistä. Esimerkiksi UFFille lahjoitetuista vaatteista myyntiin päätyy vain 6,4 prosenttia.

Muotiteollisuus on vastuussa noin 4 prosentista maapallon vuosittaisista kasvihuonepäästöistä. Resurssien rajallisuuden takia on löydettävä uusia tapoja tuottaa ja kuluttaa. Kiertotaloudessa tavoitteena on hyödyntää olemassa olevia materiaaleja, mutta kyse ei ole pelkästään materiaalin kierrosta vaan myös käyttöiän pidentämisestä. Joten käytä uudelleen, lainaa ja vuokraa sekä huolla, korjaa ja muokkaa vaatteitasi! Meidän tulee vähentää kulutusta tulevia sukupolvia varten.

Aino Elina


blogit-150x60.png

Muoti Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

En enää ratsasta trendien aallonharjalla

Syleilen tavallisuuttani kaksin käsin.

Mikä helpotus, kun enää tämän ikäisenä (48 vuotta) ei tarvitse reagoida yhä nopeammin muuttuviin trendeihin mitenkään. Luin tästä, että uusin trendi on nyt näyttää gangsterin vaimolta. Mikä tahansa trendi on mielestäni huono, jos se nostaa esiin ja ostohimon kohteeksi aitoja turkiksia.

Ihonsa voi meikata joko krapulan kauneutta(?) korostavaan hangover beauty tyyliin (nuku meikit naamassa) tai koko kasvot aika lailla pinkkiin pukevaan coquette-meikkiin (lainaa aika lailla 80-luvun meikistä, kun pinkkiä laitettiin poskille, yläluomelle ja kulmakarvan alle).

Pinkki meikkipaletti.
Kuva Unsplash.

Kun kaiken pitää nykyään olla jotain (painostus kaiken ikuiseen määrittelyyn), voisin sanoa, että itse tutustuin clean girl lookkiin, kun silmien kivun ja rähmimisen vuoksi en voinut pariin viikkoon meikata, joten menin hyvin minimalistisella tyylillä, korkeintaan poskipuna ja huulipuna. Tai sitten voisin sanoa, etten pariin viikkoon käyttänyt silmämeikkiä 🤨 (Ja tietysti en voi olla osa tätä trendiä, koska kasvoissani on (hui kauhistus!) aknearpia.)

Kuva legginsiin verhotuista jaloista vaeltamassa purossa.
Minun mielestäni on tärkeämpää, mitä jalkani pystyvät tekemään, kun miltä ne näyttävät. Kuva Unsplash.

Reisien välistä pitää löytyä 2020-luvun reisivako (thigh gap) eli legginsjalat (leggins legs). Voi hyvä tavaton! Tämä trendi yrittää jälleen oikeastikin pienentää naiset pohtimaan vain painoaan. Jos nyt muistettaisiin kuitenkin, että kaikki tällainen turha paino-obsessio on poissa oikeasta tavoitteesta eli patriarkaatin kaatamisesta 😉

Tietysti trendit vaikuttavat yhä myös minuun, mutta viiveellä. Viime vuonna yhden lempipuseroistani metsästin second handina – ja miten sen sävy sattuikin olemaan lähellä Bottega Venetan vuonna 2021 lanseeraamaa vihreää. Sattumaako? Tuskin! Olin varmasti Pinterestiä selatessani jo törmännyt jonkin aikaa vihreää väriä huokuvaan estetiikkaan, mikä synnytti tarpeen nimeltä: haluan kirkkaan vihreän kauluspaidan. (Ja tämähän tuli ihan tarpeeseen, koska selkäni leveni viime vuonna treenin myötä, joten vanhat paitani olivat auttamattomasti liian pieniä.)

Euroviisujen finaalikatsomossa pukeuduin vihreään.
Luonnossa vihreä puseroni on hieman tummempi.

Toisen viiden vaatteen vuoden ensimmäinen ostoskin on tehty. Ostin naisten mustan talvihaalarin, joka päällä käyn salilla. Aikaisemmin jouduin pukeutumaan hitaasti kerroksittain treenin jälkeen, kun nyt vain ujuttaudun haalariini, ja that’s it! Nopeaa ja taatusti lämmin kotimatka! Lisäksi talvitakkini säilyvät nyt puhtaalta hiestä. Kun aloin valintaani ajattelemaan, niin ehkä kuitenkin mob wife -tyyli vaikutti tähän(?) Tai mistä sen tietää. Karvahatun sijaan laitan päähäni kuitenkin muhkupipon. Ostin haalarin uutena, koska käytettynä oli myynnissä etupäässä vain 80-luvun riemunkirjavaa estetiikkaa. (Musta) haalari oli kuitenkin ollut ostoslistallani jo viime vuodesta, joten ostos tuli tarpeeseen.

Minä mustassa talvihaalarissa.
Koska olen kasvuiässä, on haalarikin kokoa L.

Tsekkasin ennen ostoa yrityksen vastuullisuustiedot heidän omilta sivuiltaan, ja nähtävästi minua sumutettiin: ja kunnolla. Good on you:n mittareiden mukaan yritys ei tee tarpeeksi. Mitä tästä opimme: luota enemmän kolmannen osapuolen tekemään arvioon brändistä kuin brändin omiin vastuullisuuslupauksiin!

Aino Elina


blogit-150x60.png

Puheenaiheet Ajattelin tänään Trendit