Lahden takaa

Matkustimme viikonloppuna Tukholmaan ihmettelemään. Tutuksi tulivat uudet kulmat Söderillä, ne joille ei risteilyreissuilla ole koskaan ehtinyt, ja hämmästyin siitä, miten kodikasta Tukholmassa oikeastaan onkaan. Pieniä puutaloja on piilotettu sisäpihoille, eikä kenelläkään tunnu olevan verhoja ikkunoissa. Koko elämä on esillä, ikkunaruutujen tuolla puolen. Lauantai-iltana olohuoneissa kilisteltiin. Sosiaalisessa mediassa kohutusta ”ruotsalaisesta painajaisesta” ei kyllä näkynyt jälkeäkään. 

IMG_4838.PNG

Vieraissa kaupungeissa on kiva aistia tunnelmaa ja tehdä siitä (pitkälle meneviä ja ehkä virheellisiäkin) päätelmiä siellä asuvien mielenlaadusta. Koneessa luin lehdestä juttua Aarhusista, maailman onnellisimmaksi julistetusta tanskalaiskaupungista. Siinä onnellisuutta tutkinut professori totesi, että pohjoismaissa luottamus muihin ihmisiin on vahvaa. Se tekee ihmiset onnellisiksi. Samassa lehdessä puhuttiin hyväntekemisen vaikutuksesta onnellisuuteen: onnellisimpia ihmiset ovat, kun saavat antaa. Sen sijaan, että aina ottaisivat. 

Tarpoessamme mukulakivikatuja ehdin miettiä näitä. Ruotsissa tuntuu juuri siltä: on mistä antaa, ja siitä jaetaan. Ruotsi on toki maa, joka ei ole sotinut satoihin vuosiin ja joka tuntuu kuin kummassa olleen vähän sivussa maailman kurjuudesta lähes aina, joten ei ihmekään, että luottamus tulevaan tuntuu lepäävän vakaalla pohjalla. Suomi nousi kehitysmaasta hyvinvointivaltioksi oikeastaan vasta toisen maailmansodan jälkeen. Joskus tuntuu, että kansan mielenlaatu ei pysy mukana: unohdetaan, että olemme jo pitkään olleet tarvepyramidin huipulla. Meillä on mistä antaa. Ja paitsi että omastaan jakaminen heikommille on moraalisesti oikein, helpottaisi se ehkä myös pimeän talven sietämistä. Kuten professorikin sen sano, antaminen tutkitusti lisää onnellisuutta. 

 

Viikonloppuun kuului myös Sufjan Stevensin loistokeikka ja hienot näyttelyt Fotografiskassa, pitänee palata niihin vielä erikseen!

Puheenaiheet Matkat Ajattelin tänään

Voimattomuudesta

Tänään aamulla se iski, totaalinen lamaantuneisuuden tunne maailman tilasta. Peruspositiivisena ihmisenä katson tulevaisuuteen luottaen, vaikka murehdinkin läheisten mielestä liikaa. Yleensä haluan kuitenkin nähdä asioissa hyviä puolia. Hymyillä enemmän kuin kurtistaa kulmia. Kuunnella ja ymmärtää muita ihmisiä. Kyseenalaistaa ja tulla kyseenalaistetuksi, mutta en vaipua epätoivoon. Tänä aamuna weltschmertz kuitenkin iski niin että mieleni teki lähinnä koteloitua peiton sisään syömään pullaa. Pahoittelen siis mahdollisia kärjistyksiä, nyt ketuttaa.

Sillä tuntuu niin pahalta asua maassa, jossa kaikkien yhteistä tulevaisuutta rapautetaan, koska halutaan pelata omaan pussiin. Suomalaisesta ylpeydenaiheesta, opetuksesta, leikataan yli 500 miljoonaa samaan aikaan, kun Talvivaaraa on tuettu samalla rahamäärällä. Kehitysapurahoituksesta leikataan, kun samanaikaiseti alennetaan autoveroja (!!!!) 200 miljoonalla. Sata miljoonaa menee Keskustan lempilapsen, maatalouden, tukemiseen. Eikö meillä tässä tilanteessa olisi ihan oikeasti parempaa tekemistä kuin rakentaa miljoonilla uusia navettoja? 

Samaan aikaan on pakko säästää. Hallitus voisi kuitenkin reilusti sanoa, että nyt leikataan suomalaisten tulevaisuudesta autoilun ja suuryritysten taskuihin, eikä jeesustella ”kärkihankkeilla”. Tutkimustieto osoittaa, että syrjäytymisen siemenet kylvetään jo päiväkodissa. Tähän hallitus vastaa leikkaamalla varhaisopetuksesta. 

Nettikeskustelujen lukeminen lähinnä itkettää. Turhauttaa. Oli puhe sitten rasismista, pakolaisista, leikkauksista, koulutuksesta, naisten oikeuksista, tyttöjen ja poikien ja kaikkien siltä väliltä oikeudesta olla ja kasvaa juuri sellaisia lapsia kuin haluavat, ihmisten rajoittuneisuus tyrmistyttää. 

Samaan aikaan tunnen itseni kamalan tekopyhäksi, kun kirjoitan tätä. Minulla on kaikkea, mitä voisin tarvita. En tule putoamaan tyhjän päälle, luultavasti koskaan, sillä turvaverkkoni kantaa. Siksi minulla ja muilla meistä, jotka ovat saaneet roppakaupalla onnea, on velvollisuus tehdä jotain. Olen vain niin vihainen, että se lamaannuttaa. Koen itseni kamalan voimattomaksi. Haluaisin tehdä asioille jotain, mutta mitä muuta voin tehdä kuin äänestää vaaliuurnilla oikeaa ihmistä? Osoittaa mieltäni hyvien asioiden puolesta? Lahjoittaa rahaa hyvään tarkoitukseen? Riittääkö se yhtään mihinkään? 

Mitä muuta voin tehdä, kuin olla arjessa ihmisiksi?

Puheenaiheet Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta