Miten liikkua kun aika on kortilla

Olen monta kertaa saanut kantapään kautta muistutuksen siitä miten tärkeää liikunta on. Muistutuksista huolimatta oppi ei tunnu menevän perille.

Liikunta ei jää siksi, että muuttuisin sohvaperunaksi, vaan se jää siinä vaiheessa kun kalenteri tuntuu olevan täynnä kaikkia juttuja.

Päätin kuitenkin alkuvuodesta, että liikunta ei saa olla se mikä kalenterista tippuu pois. Ääripäät ovat paheeni ja olen aina mieltänyt liikunnan sellaiseksi, että sitä tehdään ainakin tunti, pää hiessä.

Kuitenkin kaikesta liikunnasta on hyötyä, se on ainakin kuntoa ylläpitävää, jos ei kehittävää. Arkiliikunta on hyödyllistä, ja oikeasti kymmenen punnerrustakin on parempi kun ei yhtään.

Mihin väliin näitä liikuntahetkiä sitten tungen?

Aamulla käyn koirien kanssa puolen tunnin lenkin, ja se on oikeasti mahtava tapa herätä. Kesällä olen pyöräillyt töihin, ja nautin työmatka liikunnasta niin paljon,että toivon että syksyn kelit mahdollistavat pyöräilyn mahdollisimman pitkälle.

Samalla kun aamulenkin jälkeen laitan teeveden kiehumaan, teen usein aurinkotervehdyksiä joogamatolla.

Töissä teen harjanvarrella venytyksiä. Venytykset ovat pikkujuttu, ja enemmänkin asia jonka hyödyn huomaa vasta kun venytykset ovat jääneet väliin.

Töiden jälkeen on jälleen koirien lenkkien  vuoro. Aloin taas myös  juosta, tässäkin olen muuttanut asennetta niin, että on parempi käydä juoksemassa vaikka kilometri kun jättää väliin kokonaan.

Sellaisina iltoina kun haluan katsoa Netflixiä, teen samalla jonkin treenin käsipainojen, kahvakuulan ja vastuskuminauhojen avulla, tai venyttelen joogamatolla samalla. Riippuen vähän fiiliksestä.

Näin sitä liikuntaa saa ihan kivasti palasteltua arjen kiireiden sekaan.

YouTube on myös kotitreenaajaan aarrearkku.

Tykkään todella paljon Yoga with Adrienne-kanavan treeneistä https://www.youtube.com/user/yogawithadriene

Tämä Tracy Andersonin 10 minuutin jumppa on lempparini, se voi aluksi tuntua vaatimattomalta mutta sillä saa kivasti kroppaan lämpöä https://www.youtube.com/watch?v=gbMr8i9p1KM

Omalle hyvinvoinnilleni liikunta on vaan niin tärkeää. Se on helppo tapa purkaa stressiä ja pitää itsestä huolta. En muista että olisi kertaa jolloin olisin tullut lenkiltä kotiin huonommalla tuulella kuin sinne lähtiessä.

Kommentit (1)
  1. Upea tuo viimeinen kuva -ja niin hyvää ja tärkeää asiaa!:) Se, että keho saa liikeettä ja hyvänolon hormonit hyrräämään, ei todellakaan vaadi paljon aikaa tai vaivaa. Itse olen nauttinut aamuisista 10-30 minuutin kotijoogahetkistäni, joita teen youtuben Adrienen kanssa.
    Laitoin muutamia joogavideoita blogiinikin!:)
    https://www.lily.fi/blogit/kotona-kaupungissa/joogaharjoituksia-apua-niska-hartia-kivut/

    Mukavaa viikonloppua!<3
    Ida Kotona kaupungissa -blogista

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *