Arkipäivän vaatevallankumous

Eilen vietettiin vaatevallankumousta, ja aiheesta kirjoittivat muun muassa Laura de Lillen Laura ja Pupulandian Jenni. Itse kävin syömässä ja treenaamassa mekko ja neuletakki nurin päin, mutta… kukaan ei kysellyt mitään eikä kukaan ei halunnut jutella kanssani vaateteollisuuden nurjasta puolesta. Sellainen maailmaa mullistava vaikutus jäi nyt ehkä saavuttamatta.

Symppaan vaatevallankumouksen pointtia kyllä ihan tosissani. Vaateteollisuuden pitäisi olla vastuullista. Huonot työolosuhteet ja onnettoman pienet palkat ovat äärimmäisen epäoikeudenmukaisia. Vastuuta on myös kuluttajalla – meillehän niitä tehdään, ja me niitä ostamme.

 

frd2015_socialmedia_handwriting_logo_yellowb.jpg

 

Vaatevallankumous pitäisi kuitenkin olla joka päivä. On mahtavaa, jos tärkeä asia saa näkyvyyttä yhtenä päivänä vuodessa, mutta jotta jotain muutosta saataisiin aikaiseksi, se ei saa unohtua niinä loppuina, apua montako niitä nyt on, 364 päivänä. Ja sen pitäisi näkyä myös toiminnassa, ei pelkästään instagramissa ja facebookissa.

Olen viimeisen vuoden ajan kompensoinut halpojen vaatteiden ostamisesta aiheutuvaa huonoa omatuntoa yksinkertaisella keinolla, nimittäin olemalla ostamatta niitä. Olen ostanut kaupasta uutena alusvaatteita, sukkia ja kahdet farkut, muuta härpäkettä olen etsinyt kirpparilta. En tiedä, onko boikotti paras mahdollinen keino vaikuttaa, mutta silti on tuntunut siltä, että jos en hyväksy vaatteen tuotantoon liittyviä eettisiä ongelmia mutta ostan sen silti, suljen vaan silmäni ongelmalta.

Kirpparilla shoppailukaan ei ole tietenkään mikään lopullinen ratkaisu, koska jostain ne vaatteet sinne kirpparillekin tulevat. Edullisten ja nopeasti kyllästyttävien vaatteiden vieminen kirpparille on ehkä osa koko pikamuoti-ilmiötä, joka omalta osaltaan ylläpitää myös vaateteollisuuden työolosuhteiden eettisiä ongelmia. Täydellisessä maailmassa kirpparillakin olisi varmaan paljon vähemmän ostettavaa. Ajattelen kuitenkin, että jos nyt kerran on löydettävä uusi T-paita enkä pysty tai halua laittaa siihen niin paljon rahaa, että voisin ostaa takuuvarmasti eettisesti tuotetun vaatekappaleen, parempi on hakea se kirpparilta kuin ketjuliikkeestä.

 

frd_quote_vivienne_westwoodb.jpg

 

Ehkä ratkaisu tosiaan olisi ostaa vähemmän ja valita paremmin: eettistä ja ekologista tarkastelua ja ajan kulumista kestävää.

Siinä onkin haastetta. (Ja ehkä opiskelijabudjetille kirppari on tosiaan ihan jees.)
 

Kaiken tämän pähkäilyn jälkeen sana on vapaa: mikä olisi tehokkain tapa vaatia vaateteollisuudelta lisää vastuullisuutta? Miten kuluttajan pitäisi toimia?

 

Linkkejä:

Fashion Revolution Finland

Vaatevallankumous Facebookissa – täältä löytyy myös linkkejä monien vastuullisiin (ja aika kalliiden) vaatefirmojen sivuille

Mitä muoti maksaa? Vaatetyöläiset kertovat

Viherrä vaatekaappisi – Vihreän langan blogikirjoitus

Orjatrikootyöläisen valinta – Outi Les Pyyn hieno blogiteksti kuluttajan vastuusta

 

Kuvat:

Fashion Revolutionin lehdistömateriaali

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta Trendit

Hyvä yritys

Olen viime päivinä, vaalienjälkeisessä höyrypäisyydessä, löytänyt itseni netistä kirjoittamasta sitä sun tätä. Että ei perussuomalaisten äänestäjiä kannata nimitellä junteiksi jos haluaa joskus jutella niiden kanssa, että jatkuva talouskasvu ei ole mahdollista ilman että maapallo poksahtaa, ja että hei totta kai pitää auttaa niitä, joilla menee huonoimmin.

On siis ehkä ihan hyvä aika pistää pystyyn pitkään haaveilemani maailmanpelastusblogi, nimittäin paikka, jossa voin sanoa että ”apua oikeestiko kaikki poikatiput tapetaan, voinko mää nyt enää ostaa kananmunia”, kun läheiseni eivät enää jaksa kuunnella.

Olen ihan kohta 25-vuotias naisenalku, joensuulaistunut, koulutukseltani ylioppilas ja pop/jazz-rumpali. Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa musiikkipedagogiksi toista vuotta ja yliopistossa yhteiskuntamaantiedettä, ympäristöpolitiikkaa ja filosofiaa ekaa vuotta, tavallaan. Vapaa-ajallani luen Hesarista ympäristöaiheisia juttuja (viisi viikossa), vaahtoan sekajätteeseen pistetyistä lautasliinoista, yritän itse korjata polkupyöräni, ja katson ihan tosi paljon tv-sarjoja.

Olen ehkä vähän sinisilmäinen optimisti, tai mahdollisesti tämä maailmanpelastuspöhnä on vielä mulle sen verran tuore juttu, etten ole ehtinyt aivan kyynistyä. Uskon että voisimme olla onnellisempia vähemmällä kulutuksella. Kannatan rauhaa, rakkautta, ympäristön kunnioitusta ja globaalia oikeudenmukaisuutta. (Mutta en silti välttämättä osta Reilun kaupan banaaneja.) Olen ihan oikeesti sitä mieltä että sudet kuuluvat Suomen luontoon, mutta pelkään niitä silti jo ihan lähiömetsässäkin.

Uskon siihen, että ihmisten pitäisi toimia oikein ihan vaan siksi koska se on oikein. Sitten kun jonain kauniina utopistisena päivänä pystyn siihen itse, alan vaatia sitä muiltakin. Siihen asti juttelen ja luotan ihmisten hyvään tahtoon.

Minulla on aika paljon kysymyksiä mutta hyvin vähän vastauksia. Ehkä jonain päivänä olen jonkin maailmanpelastusasian asiantuntija, mutta… se päivä ei ole tänään.

 

wp_000429a.jpg

 

e80f4416-497f-4bbb-a318-6490bdb94b9da.jpg

 

Ujo ensimmäinen blogipostaus on kaiketi hyvä lopettaa kuvaan, jossa optimistisista maailmanpelastushaaveista valaistunut tuleva bloggaaja ottaa itsestään metsäselfien Joensuun Penttilässä, Kuhasalon retkeilyalueella.

Puheenaiheet Höpsöä Syvällistä Vastuullisuus