Kermainen sipulisosekeitto Julia Childin tapaan

french-2.jpg

Olen halunnut ostaa Julia Childin klassikkokeittokirjat Mastering the Art of French Cooking siitä saakka, kun näin Nora Ephronin Julie & Julia -elokuvan. Eino voi todistaa, että olen lukemattomia kertoja hiplaillut kyseisiä kirjoja Akateemisessa. Niiden lukemattomien yhden minuutin suhteiden jälkeen päätin ottaa kummatkin volyymit meille pysyvästi asumaan. Olen saanut niihin vasta hyvin pintapuolisen kosketuksen – kuten parhaimmat suhteet, aion edetä lyhyin ja hitain askelin, enkä ryhdy heti vannomaan valoja.

Ensisilmäyksellä kirjat huokuvat ranskalaisuutta pelkästään aihealueillaan, resepteissäkin on aina jonkinlainen luova kaaos tarkkaan määriteltyjen rajojen sisällä. Kirjoissa on reseptien lisäksi myös uskomattoman paljoa tietoa ja opastusta ylipäätänsä ruokaan liittyen – kuinka teroittaa veitsiä, erilaisia hyödyllisiä keittiövälineitä, kuinka valita parhaat vihannekset, mittataulukko, mitä juoda mistäkin viinilasista, millaista kaulinta ei tule käyttää, mistä tietää onko rapu naaras vai koiras, jne. Jokaisen kohdalla pitkät pätkät tekstiä tukemassa kuvia ja lukuja. Vaikken ole sen paremmin tutustunut näihin info-osioihin, voisin kuvitella, että kirjoista löytyy käytännössä kaikki tarvittava tieto miljoonan michelin-tähden aterian kokkaamiseen.

french2-2.jpg

Olin kuitenkin ihan varma, että kaikki reseptit ovat minunlaiselleni tavalliselle pulliaiselle yksinkertaisesti liian vaikeita valmistaa. Yksi resepti kuitenkin iski heti silmääni, eikä vaikuttanut liian monimutkaiselta. Eikä muuten ollutkaan, vaikka se vaatikin hitusen normaalia enemmän vaivannäköä. Potage Crème aux Oignons, Soubise, eli kermainen sipulisosekeitto. Jos pitää nimenomaan kermaisesta sipulikeitosta, ei voi olla kuin rakastumatta tähän kyseiseen keittoon. Vaikka maku omien sanojeni mukaan on loistava, ellei jopa erinomainen, en itse pystynyt syömään todella raskasta keittoa kovin suurta annosta. Syksy on aikalailla ainoa vuodenaika jolloin pystyn oikeasti edes nauttimaan keitosta, tällä jos jollain saa syysiltaan sitä nimenomaista lämpöä jota kaikki kaipaavat. Eikä muuten ollut loppujen lopuksi edes kallis keitto, siitä myös riittää taatusti syötävää monelle henkilölle tai päivälle.

french2.jpg

Keittopohja:

  • 500-650g pilkottua sipulia
  • reilusti voita, n. 30g
  • 2rkl jauhoja
  • 4dl kuumaa vettä
  • 4dl kanalientä
  • 1,5dl kuivaa valkoviiniä
  • n. 1dl valkoista riisiä
  • 1 laakerinlehti
  • suolaa ja valkopippuria maun mukaan

Keiton viimeistelyyn:

  • 5,5dl maitoa
  • 2dl kermaa
  • 50g pehmeää voita
  • 2 ruokalusikkaa kirveliä

Miten toimia:

  1. Paista sipuleita voissa kunnes pehmeitä, mutta älä ruskista. Lisää jauhot ja paista vielä kaksi minuuttia ilman ruskistamista.
  2. Ota kattila pois levyltä ja lisää koko ajan sekoittaen kuuma vesi, kanaliemi ja valkoviini. Laita takaisin lämmölle. Kun keitto alkaa hautua, ripottele riisi, lisää laakerinlehti ja mausta maun mukaan. Anna hautua keskilämmöllä 30 minuuttia.
  3. Ota keitto pois lämmöltä ja anna jäähtyä hetki. Ota laakerinlehti pois keitosta. Soseuta keitto.
  4. Laita keitto takaisin lämmölle ja lisää maitoa, kunnes koostumus on mieleinen. Lisää kerma ja mausta tarvittaessa lisää.
  5. Ota pois lämmöltä kun keitto alkaa jälleen kiehahtaa. Lisää voi ja kirveli ja sekoita kunnes ne ovat sekoittuneet tasaisesti.
  6. Voilà! – Keitto on valmis tarjoiltavaksi.

Huom! Alkuperäisen ohjeen mukaan keittoon tulee 1tl curryjauhetta, joka lisätään ensimmäisessä vaiheessa ennen jauhoja. Itse en currya käyttänyt, koska sitä ei löytynytkään kaapista, enkä kyllä muutenkaan välitä currysta. Kirvelin voi myös halutessaan korvata persiljalla.

french2-3.jpg

Sipulikeiton kyytipojaksi sopii loistavasti croque monsieur, eli lämmin kinkkujuustoleipä. Jos valkoviiniä tuli ostettua iso pullo, on sen nauttiminen samassa rytäkässä mitä suotavinta. Syksy on muistutus siitä, että talvi tulee, tahtoi sitä taikka ei. Nyt on täydellinen aika alkaa henkisesti valmistautua tuleviin tuiskuihin. Syö vähän sipulikeittoa. Nauti jokaisesta siemauksesta. Lue jonkun itsellesi täysin vieraan kirjailijan teos. Pidä toista kädestä kiinni ja muista arvostaa jokaista suudelmaa.

Kulttuuri Ruoka ja juoma Kirjat

Nälkäkiukku – jokapäiväinen vihollinen

nalka-3.jpg

Nälkäkiukku iskee usein yllättäen ja turruttaa kaikki muut aistit, sekä valtaa mielen. Vaikka yritän aktiivisesti taistella nälkäkiukkua vastaan, yllättää se liian usein. Syön töissä aika niukasti lounasta, joten yleensä olen nälkäkuoleman partaalla ennen illallista. Sunnuntaina podimme kumpikin Einon kanssa todella pahaa nälkäkiukkua pitkän kävelyn jälkeen, itse meinasin pyörtyä kauppaan. Jotain nopeaa, mutta hyvää oli saatava äkkiä. Hätäpäissämme päädyimme valmistamaan salaatin, joka osoittautuikin oikeasti todella oivalliseksi. Jääsalaattia, pinaattia, kirsikkatomaatteja, kikherneitä, tonnikalaa ja papusekoitus tekivät todella temppunsa. Iso loraus salaatinkastiketta ja lasillinen valkoviiniä kruunasivat koko komeuden.

nalka.jpg

Olen viime päivinä opiskellut ahkerasti Mireille Guilianon oppeja ranskattarien syömistottumuksiin hänen kirjastaan Ranskattaret eivät liho. Sinänsä kirja ei mielestäni ole millään tavalla mullistava lukukokemus, enkä vielä tähän mennessä ole kokenut yhtään ahaa-elämystä. Kirjassa kuitenkin varoitetaan nälkäkiukusta – sen varalta tulisi aina pitää mukana en-cas, eli jokin pieni ja terveellinen välipala, joka on helppo pitää mukana ja syödä. Guiliano itse suosittelee erilaisia pähkinöitä tai papuja en-casiksi.  Tälläinen pieni, vaivaton ja terveellinen välipala on paljon parempi kuin suklaapatukka tai loppujen lopuksi roskaruokaan tyytyminen nälän raivotessa.

nalka-2.jpg

Näin yleisellä tasolla olen tullut siihen tulokseen, että roskaruoka ei ole koskaan ok. Eivätkä muuten ole valmisateriatkaan – ne ovatkin kaksi asiaa, joita en oikeasti syö nykyään enää ollenkaan. Ruoan valmistaminen itse on myös ennenkaikkea paljon nautinnollisempaa, joka onkin avainsana oikeiden ruokatottumusten omaksumiseen. Kannattaa myös muistaa, että laatu ennen määrää. Jos koet kantavasi enemmän kiloja kuin tarpeellista, suosittelen lukemaan Guilianon teoksen ja pohtimaan mitä oikeasti laitat suuhusi. Ruoasta, myös leivonnaisista, voi nauttia täysin rinnoin – ilman ylimääräisiä kiloja.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli