Vanha klassikko uudessa värissä – Mint Green Velvet Cupcakes

cupcakes-3.jpg

En ollut ennen eilisestä tehnyt cupcakesejä. Kumma kyllä, sillä 2 Broke Girls (suom. Tyhjätaskut) on yksi lempiohjelmistani. Lyhyesti kerrottuna sarja kertoo kahdesta hyvin erilaisesta tytöstä jotka yrittävät rikastua cupcake bisneksellään. Itse tuskin pääsen niillä tienaamaan penniäkään, vaikka jälleen kerran maku oli ehdottomasti kohdillaan. Tarkoituksenani oli nääs tehdä hyvin suositusta Red Velvet mausta uusi, popkulttuuriin viittaava versio Blue Velvet Cupcake. Valitsin värin valitettavasti väärin. Jotenkin onnistuin kaupassa valitsemaan vaaleansinisen elintarvikevärin tumman sijaan. Taikina värjäytyi myrkynvihreäksi ja muuttui lopulta uunissa ruskeaksi. Kuorrute sen sijaan muuttui ihastuttavan mintunvihreäksi. Ei värillä väliä, sillä maku oli juuri toivotunlainen. Mintunvihreä itsessään on hieno väri – ainoa huono puoli on, etten voi kutsua niitä Blue Velvet Cupcakeseiksi.

Pitemmittä puheitta – Mint Green Velvet Cupcakes, olkaa hyvät!

cupcakes.jpg

Kakkutaikina:

  • 3,5dl rypsiöljyä
  • 3,5dl sokeria
  • 2 kananmunaa
  • halutun väristä elintarvikeväriä, tässä tapauksessa vaaleansinistä
  • 6dl jauhoja
  • 1tl suolaa
  • 2rkl kaakaojauhetta (kunnon kaakaota, ei O’boyta tai muuta kaakaojuomajauhetta)
  • 1tl vaniliinisokeria
  • n. 2,5dl piimää
  • 2tl valkoviinietikkaa
  • 1,5tl leivinjauhetta

Kuorrute:

  • 250g voita
  • 350g tuorejuustoa
  • 1tl vaniliinisokeria
  • maun mukaan tomusokeria (itse käytin n. 4dl)
  • elintarvikeväriä

Miten toimia:

  1. Sähkövatkainta käyttäen vatkaa sokeri ja rypsiöljy yhteen, kunnes ovat sekoittuneet. Lisää huoneenlämpöiset munat kerrallaan, sekoita hyvin välissä. Lisää elintarvikeväriä kunnes taikina saa toivotun värin.
  2. Sekoita varovasti haarukkaa tai muuta pientä välinettä käyttäen jauhot, suola, kaakaojauhe ja vaniliinisokeri yhteen erillisessä kulhossa.
  3. Lisää jauhoseos ja piimä viidessä osassa. Ensin kolmasosa jauhoista, puolet piimästä, seuraava osa jauhoista, loput piimästä ja loput jauhoista. Sekoita hyvin joka lisäyksen jälkeen.
  4. Sekoita lasissa viinietikka ja leivinjauhe yhteen, jolloin ne alkavat vaahdota ja sihistä. Lisää vaahto muuhun taikinaan ja sekoita hyvin.
  5. Annostele taikina muffinsivuokiin. Paista 175 asteessa n. 20 minuuttia. Käännä pelti/vuoka ympäri puolessa välissä paistoaikaa. Anna jäähtyä hyvin paistamisen jälkeen.
  6. Sekoita huoneenlämpöinen voi ja tuorejuusto kunnolla yhteen. Lisää vaniliinisokeri ja sekoita.
  7. Lisää n. 1,5dl siivilöityä tomusokeria kerrallaan. Sekoita välissä. Sokeria lisätään oman maun mukaan, itse koin arviolta 4dl sopivaksi, ehkä jopa hiukan liian makeaksi. Lisää toivotun lopputuloksen mukainen määrä elintarvikeväriä (pari tippaa riittää hyvin) ja sekoita niin, että väri on levinnyt kaikkialle kuorrutteeseen.
  8. Kuorrutustapoja on monia, itse pursotin kuorrutetta 6mm tyllaa käyttäen. Kuppikakusta saa juuri haluamansa näköisen mieluista tekniikkaa ja välineitä käyttäen. Näin ollen, koristele ja tarjoile – voilá!

cupcakes-4.jpg

//www.youtube.com/embed/BwCitgDib-g?rel=0

Kulttuuri Ruoka ja juoma Musiikki

Lämpöä ja lempeä syksyyn kermaisella suppilovahverokeitolla

 

dsc_0323.jpg

”Oon nyt kolme tuntii sienestänyt, suppilovahveroita on jo ihan hirvee määrä enkä malttais vieläkään lähtee kotiin. Haluutteks te suppilovahveroita?” kysyi viikonloppuna ääni puhelimesta. Kysymys oli ihana, mutta sikäli hölmö, että vastaus on itsestäänselvä. Tietty haluttiin! Seuraavana päivänä sainkin haltuuni suuren pussillisen suppilovahveroita, joita päätin pakastamisen ohessa hyödyntää myös suppilovahverokeitossa.

Alkuun on sanottava, etten ole kovin pätevä keittäjä, mitä keittoihin tulee. Pikkuisen haparoin, ja maut jäävät herkästi pliisuiksi. Suppilovahverokeitto kuitenkin onnistui oivallisesti, ja kattilanpohja näkyikin alta aikayksikön. Tämä netin syövereistä (en muista mistä) löytämäni ohje on niin simppeli ja helppo, että sen turvin uskalsin lähteä keittelemään. Suosittelen ohjetta siis lämpimästi muillekin keitonpelkoisille. Kunhan tässä hetken treenailen keittämistä, voinkin alkaa etsiä edullista soppatykkiä ja suunnata torin laidalle kaupustelemaan.

Tarvitset:

(4:lle hengelle, mutta syötiin kyllä Oton kanssa kahdestaan koko kattilallinen)

8 dl vettä

1 Kasvisliemikuutio

3dl suppilovahveroita (sienet menevät kypsennettäessä huomattavan pieneksi, määrä tarkoittaa siis kypsien sienten määrää)

1 sipuli

2dl kuohukermaa

Suolaa

Mustapippuria

Jokunen ruokalusikallinen vehnäjauhoja

Reilu ruokalusikallinen voita

dsc_0318.jpg

Toimi näin:

Pilko sienet ja sipuli. Omat sieneni jäivät vähän turhan suuriksi, koska arvioin sienten kutistumisprosentin vähän yläkanttiin. Parempi siis pieniä ihan kunnolla, vaikka toisaalta suurempina paloina sienissä oli ihanaa Muumi-keittotuntumaa. Muistattehan Muumimamman keitokset? Suuressa padassa lilluu mitä erilaisempia kasviksia ja muita salaperäisiä ainesosia suurehkoina sattumina. Varmasti herkullista.

Laita kattila levylle, ja kippaa paloitellut sienet kattilaan. Pyörittele sieniä kattilassa, kunnes sienet luovuttavat nesteensä ja neste on haihtunut. Lisää joukkoon myös sipuli ja voi. Sekoittele, kunnes sipuli on pehmennyt. Lisää joukkoon vehnäjauhot ja sekoita. Lisää vesi ja kasvisliemikuutio.  Keittele jokunen minuutti, jotta keitto sakenee. Lisää joukkoon kuohukerma ja keittele vielä sopiva tovi. Lisää mausteet, ainakin mustapippuria ja suolaa. Suolaa saa nähdäkseni lisätä melko ronskisti. Kuulin myös huhuja erilaisten yrttien sopivuudesta sienikeittoon, mutta en lähtenyt kokeilemaan, koska minttua ja basilikaa kummempia yrttejä ei juuri ollut kätteni ulottuvilla.

Keitto itsessään on melko köykäistä ravintoa, joten se sopii hyvin lounaaksi tai alkuruuaksi. Reilun ja hyvän leivän kanssa se toimii toki pääruokanakin. Itse tyydyimme lähimmän kivijalkamyymäläleipomomme paistopisteen lihapasteijoihin, kaikki muut kaavailemani leivät olivat asiointini hetkellä päässeet loppumaan.

Joka tapauksessa keitto vei kielen mennessään! Nyt suunnitelmissa häämöttävät risotot ja piirakat, joihin upottaa loput suppilovahverot. Kovinkaan paljoa niitä ei tosin ole enää jäljellä, joten toivoisinkin ystäväpiirini lähtevän yhä sankemmin joukoin metsään sienijahtiin ennen lumivaipan laskeutumista! Armollisena publikaanina vien vain kohtuullisen osan saaliista.

dsc_0357.jpg

Ja loppuun vielä ehdottoman tärkeä elämänoppi sienimetsään lähtijöille:

”Opettele tuntemaan myrkkysienet. Kerää vain sieniä, jotka tunnet.”

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Terveys