Lämpöä syksyyn paahdetulla salaatilla

paahtosalaatti-2.jpg

Okei, nyt on syksy: lehdet lentää, ulkona on kuolettavan kylmä, ja tekee mieli syödä lämpimiä uuniruokia.

Kuulostaa ihan Gloria Ruoka&Viiniltä puhua uunissa tehdyistä ihanista lämpimistä ruuista syksyn pimetessä, mutta näin se vain on. Ihania syysneuleita sen sijaan en kaipaa vieläkään, niissä tulee ällöttävä hiki kun juoksee myöhässä luennolle.

Blogin kannalta syksy näkyy konkreettisimmin kuitenkin suttuisina kuvina: on sula mahdottomuus saada esteettisesti miellyttävää blogikuvaa iltakahdeksalta, kun töiden ja iltaluentojen jälkeen raahautuu kotiin kokkaamaan. Salamavalo näyttää jotenkin törkeän kliiniseltä eikä sovi ruokakuviin. Suttuisuus ja epätarkkuuskaan ei toisaalta oikein sytytä. Miten muut ruokabloggarit ovat ratkaisseet tämän asian? Kokkaatteko koko viikon blogattavat viikonloppuina ja vapaapäivinä valoisaan aikaan?

Asiaan.

Syksyn suloisimpia palleroisia ovat ehdottomasti ruusukaalit, taloudessamme ei oikeastaan muuta ole viime päivinä syötykään. Yleensä olemme vain paistaneet halkaistut ruusukaalit. Bongasin kuitenkin googlaillessani vinkin ruusukaalien paahtamisesta! Visioin mielessäni ruusukaalien ympärille lämpimähkön salaatin. Visioinnin myötä myös toteutin visioni salaatin. Lopputuloksena oli ruokaisa ja runsas salaatti, jonka toteutus vaatii vielä vähän viilausta. Ruokaisuudesta huolimatta jäi myös vähän ärsyttävä pikkunälkä.

Reseptissä paluun tekee myös pienen tauon jälkeen vanha ystävämme pekoni.

Paahteinen syyssalaatti:

Tarvitset:

(Noin kahdelle)

Rasia ruusukaaleja

Rasia kirsikkatomaatteja

Mahdollisimman tummaa salaattia (itse käytimme tammenlehväsalaattia)

Paketti pekonia

Pinjansiemeniä

Keskikokoisen kesäkurpitsan

Oliiviöljyä

Suolaa

Mustapippuria

paahtosalaatti-3.jpg

Toimi näin:

Laita pekonit (8 siivua) uunipellille kylmään uuniin ja uuni lämpiämään about 200 asteeseen. Kaappaus keittiössä-jäbä Kari Aihinen vinkkasi jossain haastattelussa, että kylmään uuniin laitettaessa pekonit kypsyvät tasaisesti ja rapeiksi. En ole ennen paistanut pekonia uunissa, joten en tiedä kuumaan uuniin laittamisen lopputuloksesta, mutta Aihinen puhuu joka tapauksessa totta. Pekonien paistuessa voit repiä salaatin lautasille. Pekonien paistuessa voit työstää myös kesäkurpitsan: pese kesäkurpitsa, jonka jälkeen ala vedellä kesäkurpitsasta pitkittäissunnassa mahdollisimman ohuita suikalenauhoja. Suikaleiden/nauhojen ei tarvitse olla leveitä eikä välttämättä pitkiäkään, mutta pitkittäissuntaisia jokatapauksessa. Suikaloi kesäkurpitsaa niin pitkälle kuin järkevästi saat suikaloitua, yleensä kurpitsasta jää jäljelle noin puolet. Laita kesäkurpitsasuikaleet kulhoon, lisää joukkoon mustapippuria, suolaa ja oliiviöljyä ja pyörittele kurpitsasuikaleita tasaisesti. (Reseptiinkuulumattomana vinkkinä sanottakoon, että kesäkurpitsanauhoilla voi korvata vaikka pastan: toimii.)

Pekonien kypsyttyä ota pelti uunista, nostele pekonit lautaselle ja lisää pellille ruusukaalit. Ruusukaaleista on hyvä leikata kova kanta pois sekä kuoria pinnalta muutama päällimmäinen lehti. Ruusukaalit kannattaa myös halkaista. Levitä siis ruusukaalit pellille ja työnnä takaisin uuniin. En ole ihan varma ruusukaalien täydellisestä paahtamisesta: ruusukaalit palavat herkästi. Pieni ruskistuminen niihin sopii, mutta liika palaminen ei ole hyväksi ihmiselle eikä ruusukaalille. Paahtamisen loppupuolella voit lisätä uunipellille myös halkaistut kirsikkatomaatit. Itse lisäsin ne liian myöhään, eivätkä ne paahtuneet käytännössä ollenkaan.

Myös pinjansiemenet voi ja kannattaa paahtaa pannulla. Itse olin kiireinen ja malttamaton, eivätkä siemenet käytännössä edes lämminneet pannulla. Nälkä on puolustukseni. Kuinka monesti olenkaan syönyt puolivillaista melkein hyvää ruokaa, josta olisi tullut huomattavasti parempaa, jos olisin malttanut tehdä sen rauhassa loppuun enkä kauhonut nälissäni kitaani?

Paahdettuasi paahdettavat asiat asettele salaattipedille ensin kesäkurpitsanauhat, niiden päälle paahdetut ruusukaalit ja kirsikkatomaatit. Päälle voit lisätä pekonit sekä ripotella pinjansiemeniä. Öljyä salaattiin valuu kesäkurpitsoista, mutta taisin itse kyllä lisätä öljyä vielä pullostakin.

paahtosalaatti.jpg

Kasvisversionhan tästä salaatista saa näppärästi jättämällä pekonit pois tai korvaamalla esimerkiksi halloumijuustolla. En ole kokeillut, mutta voisin kuvitella pannulla paahdetun halloumin sopivan tähän ihan kivsulla tavalla. Jotain suolaista on kuitenkin hyvä salaattiin mielestäni lisätä: jos ei muuta, niin suola kerää elimistöön nesteitä ja turvottaa kivasti nilkkoja. No ei, tarkoitukseni oli sanoa, että joku pieni suolapala salaatissa tekee salaatista enemmän ruokaisan: itse olen huono syömään salaatteja oikeaksi ruuaksi, sillä herkkusuustani huolimatta ruuan vatsantäyttävä arvo on minulle merkittävä. Olen vähän niin kuin pikkupoika, joka kommentoi uutisissa kouluruokaa: lautasella täytyy olla salaattia ja ruokaa.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta

Pavlova – kakku kuin höyhensaari

pavlova-3.jpg

Mieleni on jo kauan tehnyt mieli leipoa kakku, viime kerrasta kun on vierähtänyt tovi. Halusin kokeilla jotain ihan uutta ja silmääni osui sattumalta pavlovan ohje. En ollut koskaan aiemmin edes maistanut pavlovaa, lähinnä se on tullut tietoisuuteeni erilaisten Arvostele mun illallinen -tyyppisten TV-ohjelmien kautta. Kuten useimmat luultavasti jo tietävät, pavlovan pohjana on yksi valtavan suuri marenki. Marenki on kohtuullisen pahamaineinen herkku – useimmiten se ei paistu kunnolla ja onnistunut marenki onkin jonkinlainen ihme. Monelle jo pelkkä keltuaisten ja valkuaisten erotteleminen tuottaa liikaa päänvaivaa. Muistan hyvin kuinka yläasteen kotitalouden opettajani hössötyksestä sai sen kuvan, että kananmunan ”oikeaoppinen” rikkominen vaatii vähintään neljänkymmenen vuoden kokemuksen ja korkeakoulututkinnon. Ei vaadi, eikä vaadi keltuaisten ja valkuaisten erottelukaan. Jos ei itse keksi sopivaa tekniikkaa, kannattaa katsoa muutama how-to video YouTubesta.

pavlova.jpg

Tässä vaiheessa voin paljastaa, että juuri saamani tietojen mukaan oma marenkipohjani paistui täydellisesti. Sisältä se oli jäänyt hieman ”raa’an” pehmeäksi ja siihen oli ehtinyt muodostua hyvin paistunut ja paksu kuori. Eino julisti pohjan heti raa’aksi, vaikka itse epäilinkin ettei se voisi läpikotaisin paistua yhtä rapeaksi kuin kuori. Ei siis kannata pelästyä kun näin käy, olet vain onnistunut loistavasti! Oikean, läpikotaisin rapean ja höttöisen, marengin paistamisen salat eivät ole vielä auenneet minulle, en tosin ole marenkia valmistanut kuin kerran elämässäni. Harjoitus tekee mestarin, ja itse aion valmistaa ja kokeilla marenkia vielä monta monta kertaa. Toivottavasti joskus vielä onnistun ja voin ylpeänä todeta osaavani valmistaa täydellistä, suussasulavaa marenkia jota vien lahjaksi pankkineidille, pomolle, naapureille ja kukkakauppiaalle. Eikä pidä unohtaa joululahjapussukoita perheelle, ystäville ja sukulaisille, kaikkihan ilahtuvat marengista!

pavlova-2.jpg

Mitä tarvitset:

  • 6 kananmunan valkuaista
  • ripaus suolaa
  • n. 4dl sokeria
  • 1,5tl perunajauhoja
  • 1tl vaniliinisokeria
  • 1tl valkoviinietikkaa
  • haluamiasi hedelmiä tai marjoja, itse käytin banaania ja persikkaa
  • kermavaahtoa

Miten toimia:

  1. Erottele kananmunista keltuaiset ja valkuaiset (keltuaiset kannattaa säästää jotain muuta käyttötarkoitusta varten). Lisää ripaus suolaa ja vatkaa kunnes huomaat pehmeitä ”nyppylöitä”.
  2. Lisää hiljaksiin, koko ajan sekoittaen, vaniliinisokeri, perunajauho ja sokeri. Huom! Kaikki siis erikseen ja vähitellen kulhoon lisäten – ei kaikkea kerralla samaan aikaan kuten esim. Eino olisi luultavasti tehnyt.
  3. Vatkaa kunnes seokseen on muodostunut jähmeitä ”nyppylöitä”, eikä se valu kulhosta kun sitä kääntää ylösalaisin.
  4. Lisää valkoviinietikka ja sekoita käsivoimin lastaa käyttäen.
  5. Kaavi leivinpaperilliselle uunipellille muodostaen soikean, munanmuotoisen keon.
  6. Paista 120 asteessa puolitoista tuntia.
  7. Siirrä tarjoiluastialle ja riko keon keskusta lusikalla mäiskien. Lisää haluamasi hedelmät ja/tai marjat.
  8. Koristele kermavaahdolla ja voilà – pavlova on valmis tarjoiltavaksi!

pavlova-4.jpg

Pavlova on kakku vailla vertaa – siihen voi laittaa maun mukaan täytteeksi mitä tahansa hedelmiä, eikä se ole edes vaikea tehdä. Jokainen voi saada juuri sellaisen pavlovan mistä pitää, sillä yhtä ainoaa oikeaa täytettä tai tapaa ei ole. Itse käytin banaania ja persikoita koska niitä nyt vain sattui olemaan sillä hetkellä tarjolla. Ensi kesänä aion taatusti tehdä mustikka/mansikkapavlovan, myös karviaispavlova on ajatuksena mitä kiehtovin! Perinteisesti pavlova myös koristellaan marjoilla tai hedelmänpaloilla. Jätin kermavaahdon päällimmäiseksi, koska rakastan kermavaahdon tekstuuria ja puhdasta valkeutta. Banaanista tai persikasta ei olisi edes saanut kovin kaunista koristelua.

Ilmoitusluontoisena asiana mainittakaan myös, että Jätä mullekin! löytyy nyt myös Facebookista ja Bloglovin’ista! Käyppäs siis tykkäämässä ja seuraamassa, pysyt aina ajan tasalla meidän kokkailuistamme. Makoisaa syyssunnuntaita kaikille!

Koti Ruoka ja juoma