Jätä meillekin! – Pastakestit kaveriporukalla

lohipasta-5.jpg

Boom Kah! Huomenna on perjantai! Viikonloppuna on hyvä tilaisuus kerätä kaveriporukka saman pöydän ääreen.

Ei haittaa, vaikka ruokailuryhmä olisi vähän pieni ja tuolit loppuisivat kesken: tuolien väliin voi hyvin ahtaa parvekejakkaroita. Vakavaa ei ole sekään, jos ruokailuryhmä puuttuu vaikka kokonaan ja istutaan lattialla.

Lyhyellä varoitusajalla on kokemukseni perusteella parasta tapa järjestää tapaamisia: viikkokausien etukäteisjärjestelyllä loppujen lopuksi kukaan ei kuitenkaan pääse kenenkään kanssa samaan aikaan. ”Tulkaa huomenna/tunnin päästä, jos pääsette” toimii.

Hyvässä seurassa on tietysti kiva myös syödä. Toisaalta on vähän ikävää, jos koko ilta menee keittiöön ahtautuneena. Siispä kannattaa turvautua johonkin helppoon ja nopeaan. Meidän keittiössämme syntyi taannoiseen illanviettoon kylmäsavulohipastaa. Erityistä fiilistä ruokaan saatiin käyttämällä tuorepastaa: ero tavalliseen on pieni, mutta ero kuitenkin löytyy. Se pieni hienostunut ero tuo mukavasti juhlatunnelmaa. Onhan tuore aina tuoretta.

Reseptikin on helppo.

Tarvitset:

Syöjämäärän mukaan :

  • tuorepastaa
  • kylmäsavulohta

rucolaa

mustapippuria

parmesaania

sipuli

Toimi näin:

Keitä tuorepasta ohjeen mukaan. Pilko ja kuullota sipuli. Pilko kylmäsavulohifileet. Huuhtele rucola. Pastan kypsyttyä kaada vesi pois. Mahdollisuuksien mukaan on hyvä kaataa pasta suurempaan astiaan muiden ainesosien sekoittamista varten, mutta hätätilanteessa voit lisätä ja sekoittaa lohen, rucolan, sipulin ja mustapippurin myös kattilassa. Parmesaania voi ja kannattaa lisätä vasta lautaselle.

Valmistusaika about 10 minuuttia, ei siis vie kauaa vieraiden kanssa seurustelulta ja viinin siemailulta. Pasta on myös helppoa syödä pelkällä haarukalla, vältyt siis ahtaassa pöydässä tyrkkimästä pahasti kyynärpäillä!

lohipasta.jpg

Ruokablogin kannalta tällainen ruokaa ja kavereita-illanvietto ei muuten ole paras mahdollinen. Dialogi ennen syömistä oli suunnilleen seuraavanlainen:

– Ei saa koskea vielä annoksiin, eka otetaan annoskuvat!

– Äkkii nyt, mä tulin tänne syömään enkä tekemään blogia…

– Voitko siirtää vähän lasia ja kukkamaljakkoa?

– Otan nyt täältä kauempaa yleiskuvat vielä, hetki enää!

– Äkkii sit!

– No niin, nyt viel pari kuvaa ni sit on hyvä!

– Mä alan ainaki nyt syödä, ihan sama!

– Sun kokislasi ei muuten sovi näihin kuviin yhtään.

– Hei ei vielä, mä haluun kans kuvan!

– Mä syön jo.

– Mä otan kans hei vielä Instagram-kuvan!

Lopulta päästiin kuitenkin onnellisesti syömään. Syödessä keskusteltiin tietenkin blogeista, bloggareista ja imitoitiin hirveimpiä nähtyjä videopostauksia.

lohipasta-6.jpg

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe

Näin lisäät kilokaupalla hedelmiä ruokavalioosi

suklaafondue-2.jpg

Hedelmien ja muun terveellisen tärkeyttä tuskin kukaan lähtee kiistämään. Itsekin tiedostan hedelmien tärkeyden ja ihan aidosti jopa pidän hedelmistä. Jotenkin niiden syöminen aina unohtuu: on paljon helpompi ostaa iltanaposteltavaksi jotain muuta herkkua, esimerkiksi sipsiä. Otto sen sijaan on varsin taitava sekä ostamaan että syömään hedelmiä. Itsekin satunnaisesti saatan banaanin tai kaksi napostella, mutta kokonaiskulutus on ollut varsin pientä.

Apu ongelmaan kuitenkin löytyi yllättäen taannoiselta sunnuntaibrunssilta, jonne kokoonnuimme suurella joukolla. Yksi brunssivieras toi paikalle kassillisen hedelmiä, brunssin emännällä sen sijaan sattui olemaan suuresta leipomisprojektista ylijäänyttä valkosuklaata. Viisas emäntämme keksi, että suklaasta syntyy suklaafondue, johon hedelmiä voi näppärästi dippailla.

Näin myös tehtiin: sanomattakin on selvää, että vajaa kilo suklaata katosi hetkessä. Sen lisäksi katosi kuitenkin myös kassillinen hedelmiä.

Suklaafondue onkin brunssin myötä jäänyt tärkeäksi osaksi elämäämme: viime viikonloppuna järjestimme lauantai-illan iloksi extempore-fondueillan, jossa niinikään tuhosimme suklaakeon lisäksi huomattavan määrän hedelmiä. Sunnuntai-iltana jatkoimme fondue-iltaa ylijäämäsuklailla ja hedelmillä katsoessamme Blondin kosto kakkosta. Todellinen miesten ilta, siis.

suklaafondue-5.jpg

Parhaiten fondueen soveltuu joko maito- tai valkosuklaa. Tumma suklaa on sulatettunakin melko tuhtia, joten sekaan kannattaa lisätä kermaa. Valko- ja maitosuklaa sen sijaan ovat mielestäni oivallisia jo ilman kermaakin.

Hedelmiksi sopivat oikeastaan mitkä vain: oma ehdoton suosikkini on mandariini. Myös persikat ja banaanit toimivat mainiosti. Klassisia mansikoita unohtamatta.

Tarvitset:

200-600 grammaa vapaavalintaista suklaata

(tummaa suklaata käytettäessä kermaa)

Kassillisen erilaisia hedelmiä

Tee näin:

Kuori ja pilko hedelmät. Asettele kauniisti tarjoiluastiaan. Sulata suklaa vesihauteessa. Tummaa suklaata käyttäessäsi lisää joukkoon myös kermaa. Varo polttamasta sormiasi. Allekirjoittanut poltti sormensa patakintaillakin, ole siis erityisen varovainen. Dippaile hedelmiä suklaaseen ja vuodata herkun äärellä yksinäinen onnen kyynel. Niin hyvää.

Jotkut soraäänet saattavat nyt ajatella, että ei ole terveellistä, kamalasti suklaata, pois tuollaiset. Mut hei c’mon beibsut: saman määrän suklaata voi vahingossa syödä ihan ilman hedelmiäkin iltanaposteluna. Hedelmät siis messiin!

suklaafondue.jpg

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe Liikunta