Pala paratiisia: Koh Rong Samloem

Kambodžan saarista tunnetuimpia lienevät Koh Rong ja Koh Rong Samloem. Siinä missä ensimmäinen on kuuluisa bileistään on jälkimmäinen rauhallinen ja leppoisa mesta pitkille yöunille ja aikaisille rantakävelyille.

Koh Rong Samloemilla on ainakin kolme rantaa, jolla voi yöpyä: Lazy BeachSaracen Bay ja M’Pay Bay. Me asuimme Lazy Beachilla, jolla toimii vain yksi bungalow-firma. Ranta on todella rauhallinen verrattuna saaren toisella puolella sijaitsevaan Saracen Bayhin, jossa on kymmeniä majoituspaikkoja.

Lazy Beachin ranta on upea ja ennen kaikkea rauhallinen. Lafka tarjoaa yksinkertaista majoitusta melko askeettisissa bungaloweissa. Omamme sijaitsi vain parin askeleen päästä rannasta, mikä oli tietenkin aivan ihastuttavaa.

Lazy Beachin puolella ei ole muita palveluita kuin bungalow-firman tarjoamat. Ravintola-baari on mainio, ei mitään valitettavaa, mutta uskoisin että noin viikossa menuun kyllästyisi. Bilemesta paikka ei myöskään ole. Eli mikäli baarihyppely tai bileet kiinnostavat, Lazy Beachin puoli ei ole suositeltava. Mikäli taas on tullut rentoutumaan ja lukemaan, Lazy Beach on siihen mitä mainioin.

Lazy Beachin puolella ei ole sen erityisemmin myöskään aktiviteettejä. Rantaelon lisäksi me snorklailimme ja kiipesimme lähistöllä olevalle majakalle, josta oli upea näkymä saarelle.

Ihanimpia olivat kuitenkin aikaiset aamut ja pulahdukset mereen, kun koko ranta oli täysin tyhjä.

Auringonlaskuissa ei myöskään ollut mitään valitettavaa.

Kulttuuri Matkat

Une Femme: Elin Danielson-Gambogi

Elin Danielson-Gambogi (1861-1919) tuli tunnetuksi taidemaailman kapinallisena. Taiteilija oli boheemi hahmo, joka pukeutui housuihin ja tupakoi, eikä pelännyt tehdä epäsovinnaisia päätöksiä taiteessa tai yksityiselämässään.

Danielson-Gambogi vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Ilmajoella ja Noormarkussa ja aloitti opintonsa Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa C. E. Sjöstrandin johdolla 15-vuotiaana. Vuosina 1878-1880 Danielson-Gambogi kävi Adolf von Beckerin yksityisakatemiassa. Vuonna 1883 Danielson-Gambogi matkusti ensimmäisen kerran Pariisiin, jossa hänen ystäviinsä lukeutui Axel Gallén. Pariisin matkojen välissä Danielson-Gambogi oli Suomessa ja vuonna 1886 hän liittyi Önningebyn taiteilijasiirtokuntaan.

1880-luvun lopulla Danielson-Gambogi muutti Italiaan ja tutustui Firenzessä taiteilija Raffaello Gambogiin. Pari meni naimisiin vuonna 1889.

Danielson-Gambogin ura jatkui Italiassa lupaavasti. Hän menestyi Firenzen taideyhdistyksen näyttelyssä vuonna 1898. Danielson-Gambogin teos Kesä (1898) palkittiin ja se päätyi Umberto I:n kokoelmiin. Firenzessä vuonna 1900 Danielson-Gambogi palkittiin hopeamitallilla teoksella Omakuva (1900).

Italiassa Danielson-Gambogi keskittyi lähinnä valon ja maisemien kuvaukseen. Taiteilija matkusti säännöllisesti Suomeen vuoteen 1913 saakka.

Suomalaiset kriitikot eivät pitäneet Danielson-Gambogin 1800-luvun maalausten aiheista. Lukuisia Danielson-Gambogin töitä pidettiin liian mitättöminä, liian arkisinia. Lapset ja naiset eivät olleet hyväksyttävä aihe kuvataiteessa. Pahennusta herättivät esimerkiksi imettävää äitiä kuvaavaa Äiti (1893), Balda-tädin ajanviete (1886) ja Sisarukset (1891). Erityisen kritiikkiryöpyn sai Päättynyt aamiainen (1890), jossa mallina oli savuketta polttava, tympääntyneen oloinen Rosa-sisar ja pöydällä ryyppylasi, tupakka-aski ja aamiaistarvikkeita. Teos oli Taideyhdistyksen näyttelyssä esillä ja aiheutti melkoista suuttumusta.

___

Omakuva (1900), Ateneum

Une Femme: Elga Sesemann

Une Femme: Fahrelnissa Zeid

Une Femme: Hilma af Klint

Kulttuuri Museot ja näyttelyt