Parasta juuri nyt — lohtusarjoja ja salaisia paheita

Mitä syksyyn kuuluu just nyt? Vastailen kysymykseen Instagram-haasteen muodossa.

Sarja

Gilmoren tytöt — luulisin, että katson sitä läpi nyt neljättä kertaa. Se on todellinen lohtusarja kaikin puolin. Kesken on myös Sinä päivänä, joka on hyvä ja jossa on hyvät pääosanäyttelijät mutta joka jää kuitenkin Gilmoren tyttöjen jalkoihin.

Paikka

Metsä. On ihanaa hengittää raikasta ilmaa ja nähdä ympärillään vihreys — ja nyt myös syksyn värit. Vastapainona luonnolle starttaa teatterikausi, ja lauantaina pääsen punaisille penkeille istumaan ja ihmettelemään Kaaos kulisseissa -farssia.

Juoma

Puhdistamon energiajuoma. Tämä on nolo juttu, sillä ennen en edes ymmärtänyt, miksi kukaan litkisi säännöllisesti redbulleja. Koiran pentuaikaan paikkasin kuitenkin väsymystä tölkitetyllä kofeiinilla ja koukkuun jäin.

Ruoka

Kokeilut. Kävin maistamassa Suomen parhaaksi burgeripaikaksi äänestetyn Grill Roomin hampurilaista, ja maistuihan se — omaan makuuni ei kuitenkaan kotimaan parhaalta.

Kirja

Luen luottokirjailijani Joanne Harrisin uutuutta, Broken Lightia. Teoksessa nainen pääsee näkemään muiden ihmisten mieliin ja vaikuttamaan näiden toimintaan. Toisen lempikirjoittajani, Anna Janssonin, Kuolonsiivet-dekkari on puolestaan kesken äänikirjapalvelussa.

Musiikki

Toistan itseäni, mutta kuuntelen jatkuvalla syötöllä Heathers-musikaalin West Endin -äänitystä. Vaihtelua tuonee Apulannan keikka Tampereella lokakuun lopussa.

Tuoksu

Syksyn raikkaus. Ilma tuoksuu parhaalta, kun tuulee tai myrskyää. Kahvin tuoksu aamulla on myös ihana, vaikken sitä itse juokaan.

Ääni

Tuulen humina, koiran ulvonta, lehtien kahina jaloissa.

Maku

Maistoin salmiakkitaateleita ja tykästyin! Glögikuulat olivat myös uusi tuttavuus, ja niitä tulee varmasti ostettua joulunakin (vaikka vihreät kuulat ovatkin parhaita). Kaneli ja omena maistuvat piirakoissa, joita olen syksyn aikana leiponut moneen otteeseen.

Tunto

Tuuli kasvoilla ja hiuksissa. Kaikkensa antanut olo treenin jälkeen. Tunne lihaksissa seuraavana päivänä. Kuuma suihku. Koiran antama suukko.

Näky

Pörrötukkapörriäisen nukkuma-asennot saavat hymyn huulille joka kerta. Lenkillä edellä vipattavat villapöksyt. Laaksoon laskeutunut sumu.

Hyvinvointi Hyvä olo Höpsöä

Annamari Marttinen: Tapahtui mitä tahansa — millaista on olla murhaajan isä?

Puukotettu ja sytytetty palamaan — Vesa saa kauniina kesäpäivänä kuulla, että hänen tyttärensä Aida on tappanut nuoren miehen yhdessä toisen nuoren kanssa. Annamari Marttisen romaani Tapahtui mitä tahansa kertoo siitä, miten järkyttävä rikos vaikuttaa isän koko elämään.

Murha romuttaa mielenrauhan vuosiksi. Miten voi olla mahdollista, että tyttärestä tuli murhaaja? Miten jatkaa omaa elämää, kun kaikki saavat tietää? Miten katsoa työkavereita silmiin? Tappajan isä joutuu elämään häpeän kanssa, vaikka ei ole itse vahingoittanut ketään.

Murha muuttaa ihmissuhteita. Aidan sisarukset Isla ja Roni eivät tahdo kuulla siskostaan enää sanaakaan. Isä ei kuitenkaan voi olla rakastamatta lastaan, vaikka tämä onkin tehnyt hirvittävän teon.

Lukija kulkee Vesan matkassa läpi oikeudenkäynnin, vankilavierailujen ja sisäisten pohdintojen. Vesan kertojaminä on rakennettu taitavasti, vaikka jotkin tämän piirteistä saattavatkin ärsyttää. Isän tunteet, ajatukset ja käytös tekevät tästä kuitenkin aidonoloisen, ehkä myös samastuttavan.

Vesasta muotoutuu kuva hieman säälittävänä, yksinäisenä hahmona. Ehkä se on osin murhatapauksen seurausta, osin mies taitaa olla perusintrovertti. On kuitenkin tuskallista seurata, miten tärkeitä Islan ja Ronin käynnit isälle ovat ja miten epätoivoisesti hän pyrkii lapsiaan miellyttämään. Ehkä siksikin Vesa pitää kiinni Aidasta niin tiukasti: kun vapaalla olevat lapset voivat välillä käyttäytyä hyvinkin itsekkäästi, vangitulle Aidalle ovat kääntäneet selkänsä kaikki muut paitsi vanhemmat.

Vesa odottaa Islan ja Ronin vierailuja, varautuu liialla ruoalla ja leivonnaisilla. Keskustelut ovat välillä räjähdysherkkiä, sillä Aidaa ei saa mainita. Vesa on kuitenkin ihminen, joka on laittanut kaikki munat samaan koriin: elämässä ei ole juuri muuta merkittävää sisältöä kuin jälkikasvu, joten hänen on tasapainoiltava niin, että ei suututa ketään. Marttinen on kirjoittanut Vesalle paljon sisäistä puhetta, jonka tämä jättää sanomatta ääneen (mikä epäilemättä tuskastuttaa monta lukijaa), ja toisaalta tehnyt miehestä vaivaannuttavan hahmon, jolta välillä pääsee sammakoita suusta.

Päähenkilöä käy siis sääliksi, eikä pelkästään siksi, että tämän tytär on murhaaja. Surkeutta vahvistaa äänikirjan lukija Antti Virmavirta, joka tulkitsee Vesaa välillä melko ohuella, paikoin jopa narisevalla äänellä.

Teoksessa on myös pieniä valonpilkahduksia, mutta muuten se on raskasta kuunneltavaa. Yksi Vesaa vaivaavista, ääneen lausumattomista kysymyksistä on tämä: katuuko Aida tekoaan? Ja miten suhtautua Aidaan, jos vastaus on ei?

Kulttuuri Kirjat