Eleanor Herman: Off with Her Head — naisvihan vuosituhantinen historia

Male audiences rank men’s speech as more knowledgeable, trustworthy, and convincing than women’s speech, even when they were saying exactly the same thing.”

(Gender Stereotyping of Political Candidates -tutkimus, 2007.)

Olin muutama vuosi sitten lukion ylioppilasjuhlassa, jossa puhujana oli eräs eläköitynyt eversti. Hänen puheensa rakentui erilaisista elämänopeista, joista yksi meni näin: Hän oli lapsena tykännyt luistella kilpaa. Erään kerran hän oli kilpaillut tyttöä vastaan, ja tyttö oli ollut nopeampi. Tuleva eversti oli sanonut kavereilleen, että häviö johtui liian löysistä luistimista. Puheessa mies summasi jutun näin: ”Tytöllekin voi hävitä, jos sen osaa selittää parhain päin!”

Ymmärrän vielä sen, että tyttö-poikajako on voimissaan pikkulasten keskuudessa, mutta luulisi kypsään ikään ehtineen ihmisen jo tajuavan, että se voittaa, joka on nopein tai kyvykkäin – sukupuolesta riippumatta. Miehen puhe oli lisäksi rasistinen ja muutenkin hölmö mutta muistutti, millaisessa kuplassa olen elänyt, sillä omassa elämässäni en ole oikeastaan törmännyt sukupuoleen kohdistuvaan syrjintään. Näen myös ympärilläni jatkuvasti johtavassa asemassa olevia naisia, ja jos heitä on kritisoitu, kritiikki on kohdistunut aina työhön, ei sen ulkopuolisiin seikkoihin.

Täysin vastakkaiseen kuplaan minut kuljetti Eleanor Hermanin terävästi kirjoitettu teos Off with Her Head – three thousand years of demonizing women in power, joka on katsaus naisvihan historiaan. Siihen on koottu karmeimmat naisvihamieliset lohkaisut ja törkein, jopa vaarallinen käytös, ja lukiessaan saa muistuttaa itseään, että kaikki ihmiset eivät onneksi ole tällaisia. Kun sivu sivun jälkeen on täynnä misogyniaa, lukeminen saa kieltämättä voimaan hieman pahoin ja menettämään (muutenkin vähäisen) uskon ihmiskuntaan.

Mitä Marie Antoinette todella sanoi? Kirja muistuttaa lukijaa, että monet naisiin liitetyt väitteet ovat usein olleet propagandaa.

Pelottavat, vihaiset, miehiä kastroivat naiset

Nainen, jolla on valtaa tai joka sitä tavoittelee, pelottaa ja raivostuttaa muita, ja näin on ollut Kleopatran ajoista Hillary Clintonin päiviin asti. Politiikan vallankahvassa olevat naiset törmäävät sellaiseen nimittelyyn ja uhkailuun, että se saa monet luopumaan hommasta kokonaan. Kritisointi on totta kai aiheellista silloin, kun sen kärki kohdistuu naisen työhön. Valitettavasti se, miten presidentti, hallitsija tai poliitikko hoitaa pestinsä, ei ole se asia, johon arvostelijat iskevät.

Mikä kriitikoita sitten mättää?

Haukkujia harmittaa naisten kunnianhimoisuus, koska se yhdistetään itsekkyyteen. Miehen sopii tavoitella korkeita virkoja, mutta jos nainen sanoo ääneen haluavansa johtaa, kunnianhimoisuus onkin huono piirre.

Nainen ei myöskään sovi presidentiksi, koska tämä on hormoniensa vietävissä. Mitä siitäkin tulisi, jos nainen tekisi esimerkiksi kuukautisten tai vaihdevuosien aikana merkittäviä päätöksiä esimerkiksi sodankäynnistä! (Koska miehethän eivät ole yhtään sotaa aloittaneet tai ihmisoikeuksia rikkoneet.)

Naisen paikka on toki myös kotona huolehtimassa miehestä ja lapsista. Naisen yksityiselämä kiinnostaa: Miksi se ei ole naimisissa? Onko se lesbo? Jos nainen elää avoliitossa miehen kanssa, onko se kulissia, jonka tarkoitus on salata lesbous?

Jostain syystä kukaan ei ole yhtä kiinnostunut miehen perhe-elämästä eikä mieti, miten tämän vaimo ja lapset pärjäävät ilman perheenpäätä. Kuka hoitaa pyykit?!

Pahinta on, jos naisella ei ole lapsia tai edes puolisoa. Silloin tämän täytyy olla jotenkin kylmä tyyppi. Sairain esimerkki on Australiasta, jossa lapsetonta pääministeri Julia Gillardia verrattiin mahoon lehmään:

”So, the old cows that become non-productive, instead of making decision to either let her die in the paddock or put her in the truck, this gives us a chance to take non-productive animals off and put them through the processing system… So it’s designed for non-productive old cows. Julia Gillard’s got to watch out.” (Lainaus on toki vastenmielinen esimerkki myös maitoteollisuudesta, mutta tappouhkaus lapsettomalle naiselle on samoin jotain, mitä ei uskoisi olevan olemassakaan.)

Myöhemmin Australian-lehdessä kirjoitettiin Gillardista syyttävään sävyyn:

She has showcased a bare home and an empty kitchen as badges of honor and commitment to her career. She has never had to make room for the frustrating demands and magnificent responsibilities of caring for little babies, picking up children from school, raising teenagers.”

Entäs ulkonäkö sitten? Naisen pukeutuminen on täynnä sudenkuoppia: tummat värit voidaan tulkita liian vakaviksi, kirkkaat värit herättävät liikaa huomiota. Lököttävät vaatteet saavat kantajansa vaikuttamaan epäpätevältä, mutta hyvin istuva vaatetus taas saattaa herättää epäilyn hintavuudesta.

Nainen voi olla liian naisellinen tai liian epänaisellinen. Jos on naisellinen, on epäpätevä. Jos on pätevä, on epänaisellinen. Naisen ääni on kimeä. Hän ei vain ole ”pidettävä”. Hän on liian vihainen tai hysteerinen. Ei pehmeä ja halattava, ei sympaattinen. Hän on noita, narttu, lehmä, kylmä, robotti.

Kun haukkumasanat loppuvat, alkavat valheet ja salaliittoteoriat: Hillary Clinton ja pizzagate, Katariina Suuri ja seksi hevosen kanssa, Marie Antoinette ja ”Syökööt kakkua!”, Anne Boleyn ja sukurutsa.

Vaikka miehiäkin haukutaan aiheettomasti, yhden kirjassa mainitun tutkimuksen mukaan naisia arvostellaan nelinkertaisesti enemmän. Eivätkä haukkujat ole vain nettihuutelijoita – kirjan esimerkit ovat pääasiassa mediasta, koulutettujen toimittajien kynästä tai suusta.

(Mututuntumalla sanoisin, että Suomessa tilanne ei ole niin paha kuin Englannissa, Yhdysvalloissa ja Australiassa, joista Herman enimmäkseen puhuu. Suomikin kyllä mainitaan – maata edustavat Tarja Halonen ja Tony Halme. Kiinnostuneena odotin, olisiko Sanna Marinkin päässyt kirjaan, mutta ei ollut.)

Voi toki miettiä, mikä kirjan tavoite on – mitä hyödymme siitä, että saamme täyslaidallisen oksennusta suuhumme? Vastaus on ehkä se, että tasa-arvo ei vielä ole valmis (saati ”mennyt liian pitkälle”), joten meidän on hyvä tiedostaa vallitseva tilanne ja se, mitä voimme sille tehdä. Pahin misogynisti tuskin Hermanin teokseen koskee, mutta me kaikki muut, journalisteja myöten, voimme vaikuttaa.

Voimme kysyä:

Rankaisemmeko naisia samasta käytöksestä, joka miehille sallitaan? Onko kunnianhimo muka niin huono juttu? Annammeko naisen ulkonäölle liian suuren painoarvon? Pitäisikö meidän mieluummin kuunnella naisen puheen sisältöä kuin sitä, miltä ääni kuulostaa? Kehotammeko turhaan naista hymyilemään tai pohdimmeko suotta, miten usein hän hymyilee? Kyseenalaistammeko naisen sitoutumisen hänen ihonvärinsä tai synnyinmaansa perusteella? (Naisena olemista hankalampaa on olla tummaihoinen ja nainen.)

Jos kiinnitämme huomiota siihen, millä sanoilla puhumme naisista, ”tytölle häviäminen” ei ehkä tulevaisuudessa ole enää mikään juttu.

***

P. S. Suosittelen lämpimästi myös muita Eleanor Hermanin kirjoja, kuten esimerkiksi The Royal Art of Poison -teosta (postaus täällä).

Kulttuuri Kirjat

Käännetään katse uhreista kiusaajiin

Luen parhaillaan Eleanor Hermanin tietoteosta Off with her head, joka käy läpi misogynian vuosituhansia. Se nostaa esiin naisjohtajien kohtaamaa aggressiota: naisia ei arvostella näiden tekemästä työstä vaan esimerkiksi ulkonäöstä, puheäänestä,  perheettömyydestä tai perheellisyydestä. Ministereitä ja hallitsijoita vastaan saa hyökätä vapaasti, millä sanankäänteillä tahansa, mutta jos naiset uskaltautuvat puolustautumaan, heitä kritisoidaan taas — heidän vain pitäisi sietää ”kritiikki” arvokkaasti, kasvattaa paksumpi nahka.

Väite on tuttu myös Suomen sosiaalisesta mediasta ja uutisten kommenttiketjuista. Jos julkisuuden henkilö, oli hän sitten poliitikko tai sosiaalisesta mediasta elantonsa saava vaikuttaja, saa lokaa päälleen, yleinen kommentti on jotain tämän suuntaista: ”Jos haluaa olla julkisuudessa, silloin on kestettävä arvostelua.” Mitäs tunkee itseään Ilta-Sanomiin! Mitäs on turha julkkis! Mitäs lähti politiikkaan! Mitäs päivittää joka päivä Instagramiaan! Oma syy! Just deal with it!

Siis vaikka julkisuuden henkilöä olisi haukuttu, uhkailtu, nimitelty, häiritty ja ahdisteltu, jostain syystä ihmiset antavat neuvoja sille, jota häiritään, ei sille, joka katsoo oikeudekseen esimerkiksi huoritella ja toivoa jonkun kuolemaa.

On toki valitettava tosiasia, että jos aikoo nousta politiikan huipulle tai edes pikkukylän kunnallisvaltuustoon, on kasvatettava jonkinlainen sietokyky suojautuakseen öyhöttäjiltä. Sitä vain ihmettelen, miksi sitä pidetään niin itsestään selvänä asetelmana: näin se nyt vain on.

Miksi ei siirretä huomiota niihin ihmisiin, joilla on kummallinen tarve kritisoida toisen naamaa, vaatetusta tai henkilökohtaisia valintoja ihan kysymättä? Miksi neuvoja ei anneta niille, joiden täytyy jostakin syystä haukkua tv-kisailijaa luuseriksi tai läskiksi? Miksi kiusaajien käytös hyväksytään, miksi heidän annetaan mellastaa?

Vihapuheen ongelma ei ole pääministerissä tai Miss Helsingissä, tv-tähdessä tai somevaikuttajassa, jotka kaikki tekevät työtään, johon kuuluu myös julkisuudessa olemista. Ongelma on ihmisessä, joka käyttäytyy täysin ala-arvoisesti, epäkohteliaasti ja julmasti. Ongelma ei ole se, että joku loukkaantuu toistuvista ”Tapa itses ”-kommenteista, ongelma on siinä, että joku pitää oikeutenaan päästää moisia repliikkejä ilmoille. Koska mitäs on julkisuudessa, silloin pitää kestää!

Hölmöä kommentointia eivät tietenkään kohtaa vain julkkikset. Jos sairaanhoitajat lakkoilevat, käsketään vaihtamaan alaa. Jos opettajat valittavat väkivaltaisista oppilaista, sanotaan, että ei ole mikään pakko olla opettaja. Jos asiakaspalvelijat kertovat aggressiivisista asiakkaista, todetaan, että mitäs rupesit myyjäksi.

Jos kukaan ei enää rupea päättäjäksi, opettajaksi, myyjäksi tai hoitajaksi, yhteiskunta lakkaa toimimasta. Mitä jos mustavalkoisen kuittailun sijaan miettisi, miten eri ammattiryhmien edustajat voisivat tehdä työtään rauhassa? Myös somevaikuttaminen on työtä, vaikka joku ei sitä arvostaisikaan. Jos alan ongelmia kritisoivat hiljennetään ja mitätöidään sen sijaan, että kuunnellaan ja keskitytään löytämään rakaisuja, mikään ei ikinä muutu.

Olen miettinyt, ovatko somekiusaajat samoja aikuisia, joiden mielestä koulukiusaamisen syy on kiusatussa itsessään: jotain outoahan siinä lapsessa täytyy olla, jotain mikä saa muut lapset kiusaamaan. Onko julkkisten nimittelijöillä sama logiikka: koska sillä on julkinen sometili, se ansaitsee tämän?

Ja näppäimistö alkaa sauhuta. Voi katsoa vaikka Sanna Marinin Instagram-kuvien kommentteja: ”Liian laiha”, ”Tyrkky akka”, ”Sanna sä oot pelle”, ”Ei sinusta kyllä seksikästä saa vaikka veitsellä vetelis!”. Yksikään kommentti ei liity Marinin työhön.

On selvää, että naisviha elää ja voi hyvin, vaikka monen mielestä tasa-arvo onkin ”mennyt liian pitkälle”. Kiusaamista saavat toki kokea miehetkin. Eleanor Hermanin kirjaan palaan blogissa piakkoin…

***

Kuva: Pixabay

Puheenaiheet Mieli Ajattelin tänään