Liikuntaviikko numero kaksi

Kaksi  viikkoa aktiivista liikkumista takana 🙂 Kun kirjoitan näin, minulle tulee olo, että voiko tätä meikäläisen heilumista pitää liikuntana, enhän minä edes juuri liiku kodin ulkopuolella! Onhan se liikuntaa, pitää vain kääntää omaa ajattelutapaa taas pois kuntosali-, ryhmäliikunta- ja juoksumoodista, johon sporttilehtiä lukiessa helposti ajautuu. Liikkuminen kotona on minun juttuni, vaikka ryhmäliikuntatunneista tykkäänkin.

Ostin viime viikolla viikkokalenterin, johon kirjaan etukäteen miten olen ajatellut liikkua minäkin päivänä. Tein kerralla ohjelman neljäksi viikoksi: viikossa 2-3 lihaskuntopäivää, 1-2 lepo/kehonhuoltopäivää ja lopuille päiville eritasoista aerobista liikuntaa. Näin liikkumiset tulee liikuttua ja hommassa pysyy tasapaino. Rytmitykseen otin ohjetta Mun Treenari -sovelluksen Kroppa takaisin -haasteesta. Suosittelen kaikkia kirjaamaan ainakin yhden viikon liikkumiset etukäteen, jos haluaa liikkua vähänkään tavoitteellisesti. Tavoitteellinen liikunta ei tosiaankaan tarkoita aina sitä, että oltaisiin harjoittelemassa jotain kisaa, tapahtumaa tai vaikka painoa tai rasvaprosenttia varten. Minulle tavoitteellinen liikunta on sitä, että pääsen parempaan kuntoon jaksaakseni arjessa entistä paremmin. Lisäplussana tulee se, että liikkuminen on kivaa ja sen jälkeen on hyvä fiilis ja että ruokavalion kanssa yhteistyössä se sulattaa minusta hyvinvointipainoni päälle kertyneet kilot.

Kiinnitän usein tarpeettomasti huomiota siihen, mitä termejä asioista käytän. En tiedä ajatteleeko kovin moni muu samoin mutta minä itse en puhu treenaamisesta vielä tässä vaiheessa, vaan minä harrastan liikuntaa. Joskus saatan puhua lihaskuntotreenistä, mutta oikeastaan ajattelen, että treeni on sitä kun tavoitellaan jotain selkeää tai mitattavaa asiaa. Tuskin kaikki näin ajattelevat mutta minä ajattelen. Ehkä aloitan treenaamisen joskus kesällä, kun tavoitteena on päästä takaisin juoksukuntoon Kalajoen Nice Runia varten. Monet kertovat urheilevansa, kun kysytään mitä hän harrastaa. Minä en ole tainnut koskaan vastata urheilevani, vaan olen aina harrastanut liikuntaa/jumppaa/voimistelua jne. En tiedä mistä minulle on näin tarkat mielikuvat asioista syntyneet 😀 Jotenkin urheilusta tulee mieleen kisaaminen enkä ole koskaan kisannut missään muussa kuin perusvoimistelussa teininä. Ja urheilu tuo minulle mieleen myös hampaat irvessä tekemisen, vaikka tiedän että moni urheilee ihan tosissaan ja nauttii siitä eikä mene eteenpäin hampaat irvessä tai verenmaku suussa. Hassu minä 😛

No se siitä mielipideosiosta, nyt asiaan 🙂 Mites mamma on liikkunut viikolla kaksi? Kalenterin myötä huomasin, että minun liikuntaviikkoni mukailevat kalenterin viikkoja – minulla on parhaillaan menossa liikuntaviikko kolme ja kalenteri kertoo olevan myös vuoden 2016 viikko kolme. Toivottavasti pystyn kirjoittamaan tänä vuonna viisikymmentäkaksi liikuntaviikko-päivitystä (olematta tylsä).

Maanantaina kaivelin esiin vuonna 2009 hankkimani Zumba-dvd-setin. Juuri niiden mukaan zumbaaminen on ollut lempiliikuntaani lenkkeilyn ohella siitä asti. Kaksi kertaa olen sulatellut rasvaa ja kiinteyttänyt kroppaani niiden avulla: 2009-2010 ja ensimmäisen raskauden jälkeen 2013-2014 talvella. Väliin mahtui ryhmäliikuntaa ja juoksua, jolloin aikaa ja tarvetta koti-zumballe ei ollut. Ekan äitiysloman jälkeen 8-16-työssä ja pienen lapsen + kahden koiran kanssa tuli liikuttua oikeastaan vain ulkoilmassa. Ja takaisin asiaan 😀 Dvd-settiin kuuluu kaikkiaan neljä levyä, joissa on yhteensä kuusi ohjelmaa. Valitsin näin alkuun kiinteyttävän Sculpt & Tone -ohjelman, joka kestää noin kolmevarttia ja jossa ei juurikaan ole hyppyjä tai muuta, jota ei ihan näin pian synnytyksen jälkeen suositella. Vähäiset hypähdykset sun muut pystyy tekemään toisella tavalla, vatsalihasten tikistykset jätän tekemättä. Pääasia, että on kivaa ja tulee hiki! Tykkään 🙂

 

zumba.jpg

 

Tiistaina minulla oli synnytyksen jälkitarkastus, jonka jälkeen syöksyin vielä kauppaan, kirjastoon ja apteekkiin, joten luvassa oli lepopäivä liikunnasta. En tosiaan halua stressiä liikkumisesta, ja etukäteen jo tiesin, että tiistaina siitä olisi tullut jos olisin yrittänyt tunkea sekaan vielä jumppaa. Venyttelin sopivan välin tullessa yhteensä puolisen tuntia – osissa, koska vauva oli eri mieltä yhtäjaksoisesta venyttelystä.

Keskiviikkona oli viikon ekan lihaskuntojumpan vuoro. Olen päättänyt tehdä koko kehon kerralla ja lähinnä kehonpainoharjoittelulla sekä käsipainoilla. Kyykkyjä, jalannostoja, maastavetoja, selkälihaksia jumppamatolla, dippejä, hauiskääntöjä ym. Ohjelma jalostuu koko ajan ja jahka saan sen valmiiksi kirjoitan sen ylös myös tänne. Illalla vielä venyttelyt päälle saunassa.

Torstaina oli taas zumban vuoro. Vaikka ohjelma on älyttömän tuttu, saan siitä joka kerta ilon irti. Vaikka tällä kertaa kolmenvartin ohjelmaan menikin reilu tunti muutaman keskeytyksen vuoksi 😀 Jumppaan kuitenkin perheen ehdolla ja jos vauvalla on kesken unien sylin tarve niin sitten hän pääsee syliin, oli äidillä jumpat menossa tai ei. Tottakai se vie liikunnasta tehoja mutta ei liikunnan iloa. Kunhan nämä kovat pakkaset hellittävät ja saan vauvan ulos nukkumaan, pysynee hän unessa pitempiä pätkiä myös päivällä.

Perjantaina jatkoin taas lihaskunto-ohjelman muokkaamista ja pikkuhiljaa siitä tuleekin hyvä.

Lauantaina oli kalenterissa lepopäivä, mutta olimme appiukon ja vara-anopin luona järven rannalla, enkä voinut vastustaa järven jään kutsua. Kävin käppäilemässä jäällä koirien kanssa reilun puolen tunnin rauhallisen lenkin. Sykevyö ei ollut mukana, mutta pistin silti Polar Beat- sovelluksen päälle. Toimi hyvin noin 25 minuuttia kunnes puhelin hyytyi pakkasessa povitaskuun. Puolentoista kilometrin verran se tallensi kuitenkin tallusteluani järven jäällä ja muutaman kuvankin sain otettua (taisi edesauttaa sitä hyytymistä…). Kymmenen sentin verran jäällä oli lunta, ihan kivasti tuntui pakaroissa tallustelu vaikka tahti olikin tosi rauhallinen. Jälleen illalla saunassa venyttelyt. Vauvaa ei voi vielä ottaa saunaan, joten meillä saunotaan kahdessa erässä yksi vanhempi kerrallaan ja esikoinen jommankumman kanssa sen mitä saunassa viihtyy.

Sunnuntaina pakkasta oli taas liki 30 astetta, joten nyt vaihdoin päivän lenkkeilyn kuntopyöräilyyn. Noin kovassa pakkasessa ei ole hyvä ulkoiluttaa koiriakaan enemmän kuin on välttämätöntä, joten en potenut huonoa omaatuntoa. Pyöräilin kaikkiaan reilun tunnin, ekan puolen tunnin aikana tuli muutama keskeytys mutta toisen puolikkaan poljin yhteenmenoon melko kovaa kyytiä ja kyllä oli mahtava fiilis, kun oli väsyttänyt itsensä kunnolla.

vkloppu2.jpg

 

Tykkään tuosta Polar Beat -sovelluksesta siksikin, että se kokoaa viikon ja kuukauden liikkumiset kivasti erilaisiksi kaavioiksi ja taulukoiksi. Rakastan taulukoimista ja (toisten) asioiden organisoimista. Teen myös listoja tosi mielelläni, mutta omassa arjessa listojen ja suunnitelmien noudattaminen on vähän niin ja näin. Olen paljon parempi ohjaamaan toisia toteuttamaan heille tekemiäni suunnitelmia 😀 Ja tosiaan minusta on ihana seurata toteutuneita asioita kaavioina, taulukoina tai edes yliviivattuina listalla. Tämä on siis just passeli sovellus minulle.

 

polarin_koonti_vk_2.jpg

Tältä siis näytti liikuntaviikkoni numero kaksi!

hyvinvointi mieli liikunta
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *